اوز و بیرم در اولویت استفاده از آب خلیج فارس

خط انتقال آب خلیج فارس از شهرستان‌های لامرد، لارستان، مهر، گراش و اوز عبور کرده و در اقصی نقاط مسیر از این آب پایدار بهره می‌برند.

به گزارش پسین اوز و به نقل از هفت برکه، چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ نشست بررسی مسائل و راهکارهای خط انتقال آب خلیج فارس توسط شرکت فرا آبرسان در محل فرمانداری گراش تشکیل شد که اهم مذاکرات به اجمال درج می‌گردد:

* در این جلسه ایوب ملکوتی مشاور مدیر عامل شرکت آبفای فارس، امیر روشن نماینده سرمایه‌گذار از شرکت فرا آبرسان و ۴ نفر اعضای تیم فنی طرح شرکت داشتند.

*در حال حاضر شهرستان‌های جنوب فارس از جمله شهرستان اوز تنش آبی دارند و طرح انتقال آب دریا می‌تواند به این تنش آبی خاتمه دهد.

* یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی ازاستان  فارس متولی اجرای این طرح آبی است.

* خط انتقال، شهرستان‌های مشکل‌دار در جنوب شامل: لامرد، لار، مهر، گراش و اوز را تغذیه می‌کند.

* فاز ۳ و ۴ خط انتقال با توصیه نمایندگان مجلس ، لامرد، ۵ شهرستان جنوبی و شیراز و زرقان و استاندار فارس در اولویت قرار دارد.

* ملکوتی گفت: امیدواریم ظرفیت رسمی سد سلمان فارسی را در زمینه آب شیرین افزایش داده تا بتوانیم مشکل آب نقاط مشکل‌دار را تا رسیدن آب دریا حل کنیم.

* امیر روشن نماینده سرمایه‌گذار گفت: خط انتقال آب از شهرستان پارسیان آغاز و حدود یک هزار و ۵۳ کیلومتر از شهرستان‌های فارس عبور می‌کند.

* روشن اضافه کرد: ایمانیه استاندار فارس از ما درخواست کرده که ۱۰۶ کیلومتر زون بیرم – اوز در اولویت اجرا قرار گیرد.

* مشکلات شرکت فرا آبرسان برای اجرا:۱- تملک اراضی مسیر ۲- کمبود سوخت ماشین آلات شرکت.

* سرمایه‌گذار سالانه مجوز شیرین کردن ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب را دارد. این آب برای تامین آب شرب و صنایع استان‌های هرمزگان و فارس مصرف می‌شود.

* فاز اول این طرح به طول یک هزار و ۵۳ کیلومتر از پارسیان آغاز به شمال استان فارس ادامه می‌یابد. در طول مسیر ۲۰ ایستگاه پمپاژ، ۲۰مخزن تعادلی و ذخیره ای با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب ساخته می‌شود. هزینه اجرای طرح ۴۸ هزار میلیارد تومان است که توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

* از مخزن بیرم تا شهرستان اوز شامل دو ایستگاه پمپاژ و ۲ مخزن خواهد بود ولی تا زمان رسیدن آب دریا برای تامین آب بیرم از خط اول سد سلمان فارسی از مخزن چک چک استفاده می‌شود.

* سرمایه‌گذاران شهرستان های جنوب با توجه به موقعیت پیش آمده می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مسیری حرکت کنند که ایجاد اشتغال و توسعه ملی انجام شود.

* فرماندار گراش گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳ خط لوله آب خلیج فارس تکمیل می‌شود.


1 دیدگاه

  1. آخطوط. لوله آب. دریا. ومسولان. اوز

    این نشست ها بیشتر. در فرمانداری. گراش. صورت میگیرد. چرا. این مسولان. محترم. در اوز. وبا مسولان. شهرستان. اوز. برنامه ای ندارند ؟؟؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد