با طبیعت مهربان باشیم

 مدت هاست که ذهن و خیالم را به خود مشغول کرده  که چرا به محیط اطراف مان بی توجه هستیم بیشتر آنچه که مد نظر دارم نسبت به محیط زیست اطراف و منطقه خودمان است.

 با این وضعیت آب و هوایی قهر طبیعت و کم بارندگی حتی در فصل خودش هم با بی رحمی و برداشت غیر اصولی از گیاهان و سبزیجات فصلی و بهاری بطور مثال برداشت غیراصولی و تخریبی از دو گیاه گل گاری و گل نرگس که هر دو آنها رو به نابودی در منطقه شده است. به یاد دارم دانش آموز که بودیم و یا برنامه های گردش علمی که از طرف مدرسه ترتیب می دادند تا یک روز با خاطره شیرین در دامن طبیعت بسر بریم در منطقه کوهستان (پیر میرالیاس) دشتی وجود داشت مملو از گل نرگس که فضای آنجا را معطر و دلنشین کرده بود. منطقه از زیبائی و چشم انداز خوبی برخوردار بود ولی متاسفانه خانواده و بچه ها با کلنگ و تیشه افتادند بر دامن این طبیعت زیبا و پیازهای نرگس را از زمین بیرون آوردند برای کاشتن داخل باغچه منزلشان. 
حالا چه بگویم می کاشتند یا نه. بالاخره یک عمل تخریبی صورت می گرفت تا این شد که می بینیم و با این وضعیت درآمده و حالا یک بوته پیاز نرگس برای دوائی هم در آنجا یافت نمی شود.


 پس با این وضع می شود گفت که آن منطقه مساعد پرورش گل نرگس می باشد. که دوستداران  طبیعت با یک فراخوان عمومی و تشویق علاقمندان و کاشت مجدد پیاز نرگس در آن منطقه اقدام و عمل نمایند. در ادامه هم موضوع گل گاری که آن هم همانطور به سرنوشت پیاز گل نرگس دچار شده است در این خصوص بنده یکی دو سال است که اقدام به جمع آوری بذر گل گاری در حد یک و دو کیلو نموده ام تحویل دوستان داده ام و بعضی جاها در اطراف و دره ها کاشته اند.

 البته امسال با علاقه و پشتکار بیشتر حدود ۱۰ کیلو بذر تهیه و گرفته ام فرستاده ام که با هم همکاری گروههای طبیعت گردی و دوست داران محیط زیست بکارند. سفارش کرده ام در دره ها و اطراف اوز کاشته شود و دور از دست رس باشد تا این گیاه مورد علاقه مردم و بچه ها از نو احیاء شود که از نظر داروئی مورد توجه می باشد. به امید موفقیت و پاسداری از طبیعت علاقمند می توانند این بذر گل گاری را از مهشید خضری تحویل بگیرند و حتما بکارند با آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه تا محیطی شاد و سرسبز داشته باشیم. 
شیراز-
محمدربیع خضری


2 دیدگاه

  1. جناب آقای خصری تصمیم و اقدامی خوبی است امید است مردم و دوستداران طبیعت همکاری کنند .بخصوص در مورد کاشت پیاز گل نرگس البته بعد از کاشت باید از آنها مراقبت شود

  2. پیشنهاد میشود افرادیکه مایلند برای کاشت پیاز گل نرگس فعالیت نمایند حداقل وسایل و ابزاری که هر فرد لازم است در اختیار داشته باشد از قبل تهیه نمایند و یا آشنا باشند تا موجب سختی و صعوبت انجام کار در زمین خشک و آبنخورده نگردند و حتی با نحوه کاشت آشنا شوند. داشتن ابزار و نحوه کار با آنها نیز میتواند مشوقی برای افراد نوجوان و دانش آموزان گردد و به این طریق فرهنگ ساز ی صورت گیرد . داشتن حداقل ابزار کار کاشت گل و گیاه و درخت در هر خانواده ای بسیار کمک به سهولت انجام اینکار مینماید که در زمان عزیمت به صحرا در هرکوله پشتی افراد وجود داشته باشد و حتی موجب تشویق افراد برای گل کاری و ایجاد فضای سبز در هرخانه ای میگردد. در این زمینه گروههای یاوران طبیعت اطلاع رسانی نمایند وحتی نام و تصاویر وسایل لازم در فضای مجازی یا بصورت بروشورهائی راهنمائی فرمایند. البته پیشنهاد میشود در حاشیه باغچه های پارک نوروز و یا پارکهای محله ای داخل شهر اوز نیز به کاشت پیاز نرگس اقدام نمایند چون ماندگاری و حفظ آنها در اینگونه مناطق از امینت بیشتری برخوردار خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد