بررسی وضعیت بزرگراه شیراز، جهرم، لار، بندرعباس

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به اتفاق فرمانداران، مسئولان هرمزگان و شهرستان های جنوب فارس و نیکوکاران جنوب مقیم بندرعباس وضعیت ساخت بزرگراه شیراز، جهرم، لار، بندرعباس را بررسی و بر ضرورت تکمیل و  بهره برداری سریع از آن تاکید کردند.

به گزارش پسین اوز و به نقل از ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفت: تاکیدها و دغدغه مندی ها و نگاه دلسوزنه نمایندگان را به طور حتم به وزیر راه و شهرسازی اعلام می کنیم و تکمیل این محور ترانزیتی بدون شک از اولویت ها و ضرورت های کشور است.

خیر الله خادمی تصریح کرد:  طول محور شیراز – جهرم- لار- بندرعباس ۵۵۰ کیومتر است که استان های فارس و هرمزگان را به هم متصل می کند و در حقیقت این جاده محور شریانی و ترازنیتی از هرمزگان به سمت استان فارس، مرکز و دیگر استان های جنوبی کشور محسوب می شود.

وی اتمام این جاده ملی را اولویت اصلی وزارت راه و شهرازی و معاونت توسعه ساخت راه های کشور دانست و تاکید کرد: طول این محور از حد فاصل شیراز به جهرم ۱۶۰ کیلومتر است که به بهره برداری رسیده و زیر ترافیک رفته است.
خادمی یادآور شد: همچنین طول این محور از جهرم به سمت بندرعباس نیز ۳۹۰ کیلومتر است که عملیات اجرایی ۱۱۵ کیلومتر آن از هر دو سمت نیز به اتمام رسیده و زیر ترافیک رفته است. او گفت:  همچنین ۱۵۵ کیلومتر از سمت جهرم- لار – بندرعباس نیز هم اینک در حال اجراست که به عنوان اولویت اصلی وزارت راه وشهرسازی قرار دارد.
خادمی یادآور شد: ۱۲۰ کیلومتر باقیمانده این محور ترانزیتی و مهم کشور هنوز شروع نشده که مطالعات آن به اتمام رسیده است و به زودی نیز عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. وی تصریح کرد: برنامه وزارت راه و شهرسازی برای چهارخطه کردن این محور مهم شریانی کشور این است که سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن را به اتمام برسانیم و زیر بار ترافیک ببریم.

این جاده از مسیر لار به سمت سه راهی کهورستان در استان هرمزگان نیز نیازمند ایجاد ۱۵۵ کیلومتر بزرگراه است که ۸۵ کیلومتر از آن در محدوده اداره کل راه و شهرسازی لارستان در جنوب فارس قرار دارد و بقیه آن در محدوده جغرافیایی استان هرمزگان است. در جنوب فارس، ۲۰ کیلومتر از پروژه بزرگراه لار – بندرعباس از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و تاکنون به اتمام نرسیده است. تکمیل ۵۰ کیلومتر دیگر از طرح بزرگراهی جهرم – لار در سفر استانی ۲۲ مهرماه هیات دولت به استان فارس به تصویب رسید و در دستورکار قرار گرفت. از حدود ۱۰۵ کیلومتر طرح بزرگراهی جاده جهرم – لار که در حوزه مسئولیت  اداره کل راه و شهرسازی فارس قرار دارد،  پیش از این ۳۰ کیلومتر ۲ بانده و به بزرگراه تبدیل شده و بقیه این محور نیز در حال اجرا است. این طرح هم اینک در پنج قطعه در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی کل محور در هر قطعه متفاوت است اما میانگین کلی پروژه حدود ۴۰ درصد است.

در این نشست مقرر شد از طریق ماده ۵۶، تهاتر نفتی و مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت برای اتمام این جاده تامین اعتبار شود، البته این اعتبارات علاوه بر مبالغی است که قبلا اختصاص داده شده است.

حسین حسین زاده نماینده شهرستان های: لارستان، اوز، جویم، گراش و لارستان، محمدرضا رضائی کوچی  رئیس کمیسیون عمران مجلس و نماینده جهرم و خفر، احمد جباری عضو کمیسیون عمران و نماینده شهرستان های: بندرلنگه، پارسیان، بستک و کیش در مجلس صحبت کردند. محمد محمدی فرماندار شهر ستان اوز نیز در جلسه حضور داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد