توصیه هایی برای تاثیر پذیری مثبت و موثر از جذب نیرو برای ادارات شهرستان اوز

دکتر ناصر یادگارفرد: تهیه بانک اطلاعاتی نیروهای تحصیل کرده بومی  یک اقدام درست و ارزشمند برای حرکت اوز در مسیر پیشرفت و پویایی ست. اما این به معنای انجام‌همه کار برای بهبود شرایط نیست.

مهمترین نکته ای که برای اوز در حال انجام  و مرا به خود جلب کرده است، انتخاب نیروهای تحصیل کرده و متخصص برای آن است. مهم از این نظر که همه فعالیت های حرفه ای بشر از نیروی انسانی شروع می شود و برای نیروی انسانی معنا و‌مفهوم پیدا می کند و در نهایت به نیروی انسانی ختم می شود.

هیچ یک از حرفه هایی که در یک جامعه شکل می گیرد جز برای محقق شدن نیازهای انسانی آن جامعه نیست و چیزی نیست که بتوان بدون خود او به انجام رسانید، پس باید برای هر حرفه ای از بهترین آن انسانها جهت محقق شدن بهترین اهداف کمک جست.

اما بهترین ها چگونه محقق خواهند شد؟

اولین نکته این است که فرض کنیم تعدادی از بهترین نیروهای متخصص جذب تا در ادارات مختلف شهرستان اوز به کار گمارده شوند، آیا همه چیز تغییر خواهد کرد و بهبود می یابد؟

بطور یقین چنین نیست بلکه نکته قابل توجه  این است که باید بدانیم افرادی که بکار گرفته خواهند شد.

اولا چگونه می اندیشند ؟

آیا آنها مطابق معمول و به شکل روتین فرمانبر روسای خود خواهند شد یا اینکه با خلاقیت خود  روسای خود را نیز وادار به تغییر روش در جهت بهبود خواهند کرد؟

آیا آنها تغییر و تحول را دوست دارند یا افرادی سربزیرند که می خواهند بدون دردسر صبح ها سر کار بیایند و سرشان در لاک کار خودشان باشد و ظهر هم به خانه برگردند و دوست ندارند در چالش های سازمانی مشارکت ودر جهت رفع و بهبود آنها کمک کنند و می خواهند آهسته بروند و آهسته بیایند تا گربه شاخشان نزند؟!

آیا آنها به منافع شهرستان اوز توجه خواهند کرد و آن را بر منافع فردی خود ترجیح خواهند داد یا اینکه نه مانند آنچه تاکنون بر اوز گذشته، همان روال را می خواهند در پیش بگیرند؟

آیا آنها با نگاه و نیت اینکه شغلی را بدست آورند و حقوقی دریافت کنند تا بتوانند زندگی شخصی خود را بطور معمول همانند گذشتگان سرو سامان بدهند وارد عرصه های کار و فعالیت خواهند شد یا قصدشان این است که شهرستان اوز را به جایگاه شایسته خودش برسانند؟

همه این نکاتی که اشاره شد حایز اهمیت فراوان هستند و به اندازه تخصص آنها و یا شاید بیشتر می تواند بر شغل آنها موثر باشد.طرز نگرش آنها می تواند یا اوز را در همین وضعیتی که هست باقی بگذارد و یا اینکه آن را بر روی ریل پیشرفت قرار دهد.

بنظر نگارنده نیروی انسانی از هر چیز مهمتر است و صرفنظر از جنسیت و نژاد و رنگ و اعتقاد و دین و مذهب و قومیتی که به آن تعلق دارد  اگر انسان توانمند به لحاظ حرفه ای و متعهد و دلسوز به لحاظ اخلاقی باشد و منافع جمع را بر فرد ترجیح دهد می تواند شرایط و آینده بهتر و زیباتری را برای شهرستان اوز رقم بزند و اگر غیر از این باشد هیچ فرقی نخواهد کرد با آنچه تاکنون بوده و گذشته است.

نکته بعدی توانایی سنجی افراد با توجه به تخصص آنها برای پست های مورد نظر در هر یک از تشکیلات اداری و تخصیص آنها به آن پست هاست.

نخست باید دید آیا پست هایی که برای هریک از تشکیلات اداری پیش بینی و ایجاد شده است ، خود براساس کار کارشناسی و علمی بوجود آمده یا فقط برای آوردن و پر کردن آنها توسط افراد ایجاد شده است؟

تجربیات تلخ در برخی از سازمانها نشان می دهد پست ها نه کارشناسی شده بلکه براساس افرادی که مد نظر بوده است ایجاد شده است که این چنین کارها نه تنها در آینده به پیشرفت و بهبود کمک نمی کند بلکه سد و مانعی برای آن خواهد شد. در سازمانها به سیاهی لشکر و ایجاد پست های فراوان و خارج از حوزه ی رسالت و وظایف آن نیاز نیست تا بعد مجبور باشیم آنها را تعدیل نماییم. در ایجاد تشکیلات  و چارت سازمانی باید بهره وری را مد نظر داشت،ژاپن با جمعیتی در حدود ۱۵۰ میلیون نفر تعداد کارکنان دولتی آن در وزارتخانه ها و سازمانهای زیر مجموعه آنها حدود ۳۵۰ هزار نفر است اما در کشور ما با جمعیتی کمی بیش از ۸۰ میلیون دارای حدود ۳/۵ میلیون نفر کارمند دولتی هستیم که این به معنای کم بودن بهره وری نیروی انسانی در کشور ماست.

بسیاری از نیروهای به کار گرفته شده در سازمانها، نیروهای غیرکارآمد و در واقع سرباری هستند که بر اساس روابط و معرفی از سوی دیگران  بر سر کار رفته اند و فقط دنبال این هستند که زمان بگذرد و حقوقی دریافت نمایند و یا از طریق ادارات ترفیع مدرک و امتیاز کسب نمایند. 

پست های تشکیلات اداری باید بر اساس نیاز های حال حاضر و میان مدت  و بلند مدت برنامه ریزی و ایجاد شود و در میان مدت مورد بازنگری و بهنگام سازی قرار گیرند.

باید برای تامین نیازهای  حال و میان مدت از نیروهای متخصص موجود استفاده و برای بلند مدت با دانشگاه ها هماهنگ و دانشجویان با اخذ تعهد از آنها که در اوز ماندگار شوند تعدادی بورسیه گردند. در میان خانواده هایی که در فقر اقتصادی بسر می برند، دانش آموزان نوجوان و جوان بسیار مستعدی وجود دارند که باید کشف و به آنها کمک کرد تا راهی دانشگاه های معتبر کشور شوند و در آینده به شهر خود خدمت نمایند.

بسیاری از پست های تشریفاتی و غیر ضرور را نباید ایجاد کرد، پست های تشریفاتی فقط بودجه ها را می بلعند و خاصیت مثبتی برای ایجاد تحول در سازمانها ندارد.

پست های تشریفاتی فقط باعث انجام بیشتر فعالیت های تشریفاتی خواهد شد و به آن دامن خواهد زد.

شهرستان اوز برای آینده بهتر نیازمند برداشتن قدم های بلند و موثر در فعالیت های حرفه ای و محتوایی آن است نه فعالیت های تشریفاتی. در مورد نیروهای متخصص موجود نباید دچار اشتباهات تکراری شد و هر نیروی تازه کاری در پست های مدیریت به کار گمارده شوند.

درست است که در کشور ما پست های مدیریتی مورد بی مهری و ظلم قرار گرفته و در اکثر سازمانها دارای کارکرد موفق نبوده است ، اما می توان مسیر اشتباه گذشته را انتخاب نکرد و بجای آن نیروهای جوان و تازه فارغ التحصیل را از پست های پایین به آنها کار و مسئولیت داد تا سالها تجربه اندوزی نمایند و پس از آمیختن دانش و تجربه در رده های بالاتر و مدیریتی از نیروی فکر و اندیشه آنان برای پیشبرد مسایل و موارد اساسی تر استفاده نمود.

اعطای پست های سطوح بالا و مدیریتی به افراد تازه کار لطف و مرحمت به آنها نیست ، بلکه خیانتی ست که هم به آنها می شود و هم به سازمان و هم به جامعه!

بنابراین باید بسیار اساسی ، با تانی و بدور از هر گونه روابط، نیروهای جوان را برگزید و نخست از آنها در پست های پایین تر استفاده شود و البته نیروهای متخصصی که دارای تجربیات مرتبط چه در بخش های خصوصی و یا دولتی هستند ،با توجه به توانایی آنها و نه صرفا بر اساس معرفی دیگران و به صرف پُر کردن پست ها، آنها را به کار گرفت.

به امید اینکه در هر کار حرفه ای ،تخصص و تعهد جایگزین  روابط ، رانت و امور تشریفاتی  که زایل کننده محتوی و کیفیت محصولات و خدمات و بسیاری دیگر از ناهنجاری های درون سازمانی می شود ، گردد.


1 دیدگاه

  1. تقا صا از فرمانداری اوز

    باتشکر از این مطلب جالب اما مدتی است که روند استقرار ادارات مهم ومورد نیاز مردم متوقف شده است واین درحالیست که در شهرستانهای تازه تاسیس وهمردیف اوز ادارات ثبت اسناد دادگستری منابع طبیعی اداره صمت میراث فرهنگی و……دایر شده اند وخدمت رسانی میکنند اما شهرستان اوز فاقد این ادارات است ومردم مجبورند برای انجام کارهایشان به لار وگراش بروند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد