حضور موزه عروسکهای اوز در اولین نمایشگاه بین المللی فرهنگ ایران زمین در کیش

این نمایشگاه از تاریخ ۱۴ الی ۱۷ شهریور سال جاری با حضور معاون صنایع‌دستی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، دبیرکل اکو، رئیس فراکسیون فعالیت‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی و… گشایش یافت. نمایشگاه شامل ۱۰۸ غرفه در حوزه صنایع دستی، انتشاراتی، آژانس‌های گردشگری داخلی و خارجی، هتل ها و شرکت های استارتاپی و ۲ دانشگاه بود که ۶ موزه خصوصی و یک موزه دانشگاهی نیز در آن حضور داشتند.

هدف موزه عروسک های اوز از شرکت در این نمایشگاه معرفی موزه عروسک های اوز و آشنایی بازدید کنندگان بویژه کودکان و نوجوانان از طریق عروسک ها با فرهنگ، قصه و افسانه ها و آداب و رسوم شهرهای مختلف ایران و کشورهای مختلف جهان بود.  

در نمایشگاه مذکور بخش های مختلف فرهنگ ایران زمین از جمله صنایع دستی، پوشاک، هنر های سنتی، هنرهای تجسمی و جاذبه های غذایی و گردشگری و… در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت. اکثر غرفه داران از اعضای گروه پیوند اقوام ایرانی بودند که با همکاری پروانه امیریان، فرحناز هاشمی  نژاد و قنبری به این نمایشگاه دعوت شده بودند.  

در این نمایشگاه اقوام مختلف ایران از فارس، لر، ترک، کرد، بلوچ، آذری، گیلکی و سیستانی و… حضور داشتند که هر کدام از اقوام‌ سعی در معرفی فرهنگ و اداب و رسوم و پوشاک و غذا و صنایع دستی و… خود داشتند.  

طی چهار روز برگزاری نمایشگاه فرهنگ ایران زمین سید مجید امامی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت کشور، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، نرگس منتظری تختی مدیر کل امور بانوان و خانواده ی استانداری استان هرمزگان و همچنین اعضای هیات مدیره ی کانون زنان بازرگان استان هرمزگان از غرفه ی موزه عروسک های اوز بازدید کردند.

شریف بازرگانی مسئول موزه ی مردم شناسی اوز در گفتگو با مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی خواستار حمایت نهاد مذکور  از صنایع دستی شهرستان اوز شد.

 از موزه ی عروسک ها و موزه ی مردم شناسی اوز الهه مرادی با لباس محلی رخت  گشاد، فاطمه منظریان و فوزیه براهیمی  با چارقد و لباس کمر چین و ننته ی تی لیسی، فوزیه خضری مسئول موزه عروسک ها، فتحیه فتحی و آنا حسینی با لباس سدهری و اورنی  و محمد رفیع راوند با شال و قبا سعی در معرفی لباس محلی و بخشی از آداب و رسوم شهر اوز داشتند.

همچنین  دف نوازی و اجرای ساراج با همکاری موزه عروسک ها و موزه ی مردم شناسی اوز  در محل دو غرفه مورد استقبال گرم بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 برگزاری ورک شاپ ساخت عروسک بومی (بئون لکی) و قصه گویی با استفاده از پرده های قصه گویی (قصه های بومی اوز: شاه نیل، جان تیغ، دامون گربه و بی خیال خوش شانس) توسط فاطمه منظریان، قصه گویی با لباس قصه گویی که ترکیبی از پرده نقالی و پارتیشن قصه گویی که با بیش از چهل عروسک در این لباس جانمایی شده است، به صورت تیمی برای اولین بار در کشور توسط ندا امینیان، فاطمه منظریان، یونا حسین زاده، الهه مرادی  و گروه موسیقی سبزواری به اجرا در آمد. فوزیه براهیمی مدیر داخلی موزه ی مردم شناسی اوز نیز ورکشاپ خوس بافی و خوس دوزی و دوخت لباس محلی و محمد رفیع راوند نحوه ی ساخت گلوله و تفنگ های دست ساز را به بازدید کنندگان ارائه کردند.

 آنچه در غرفه موزه عروسک های اوز بیش از همه جلب توجه می کرد نقشه ی پارچه ای ایران با جانمایی عروسک های هر استانی بر روی آن بود که مورد استقبال بسیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 برخی از غرفه داران و بازدید کنندگان بویژه کودکان و نوجوانان برای انداختن عکس های یادگاری کنار نقشه ی عروسکی ایران به غرفه عروسک ها می آمدند. اجرای موسیقی سنتی و شاهنامه خوانی در موزه ی عروسک های اوز توسط گروه موسیقی سبزواری به سر پرستی ابوالفضل طبسی  به موزه ی عروسک های اوز رنگی تازه بخشید.

پذیرایی از بازدید کنندگان با کلوچه های شیرین و نمکی و استمزته و گاته و قصب برای معرفی سوغات محلی اوز بخش دیگری از تلاش دست اندر کاران موزه عروسک های اوز بود.

 روابط عمومی موزه عروسک های اوز


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد