دشت موش یا دشت مشک

دشت مشک که به غلط در زبان فارسی به دشت موش معروف شده است یکی از دشت ها و نقاط دیدنی منطقه است.

این دشت در ۶ کیلومتری شمال غربی دهستان بیدشهر قرار گرفته است. دشت مُشک به دلیل قرار داشتن در ارتفاع در تابستان هم از هوای خوب برخوردار است. دشت مشک در فصل بهار و در صورت وجود بارندگی مطلوب بسیار سرسبز و با طراوات می شود. رویش انواع گل و گیاهان بسیار زیبا و خوش بو باعث می گردد تا فضای این دشت را خوشبو کرده و بوی عطر خوش گل و گیاهان دشت را بسیار معطر می سازد. وجه تسمیه نامگذاری این دشت به نام مشک «Moshk» یعنی همان بوی خوش و معطر است اما امروزه نام این دشت به غلط دشت موش معروف شده است. علت آن این است در گویش محلی نام موش را همان مشک می گویند.

در دشت مشک، دار چاه گز، چاه گوریکی و چهار رودخانه وجود دارد که واقعاً در فصل بهار و بارندگی به انسان شور و نشاط خاص می دهد. دشت مشک در عرض جغرافیائی ۲۸ و طول جغرافیائی ۵۳ درجه قرار دارد. در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۵ اهالی ده روستای بخش های اوز و جویم در این دشت نماز طلب باران (استسقاء) به امامت سید حیدر کاملی اقامه کردند.

گفتنی است که گروهی نیز بر این عقیده هستند که چون در این دشت موش های صحرائی زیادی وجود داشته نام این دشت به گویش محلی، دشت مشک نامیده شده است که چون این وجه تسمیه پایه و سند علمی ندارد بهتر است همان نامگذاری دشت مشک که یادآور عطر مشک خوشبو است بپذیریم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد