دکتر عزیزی:مـردم بـاید بیشتـر بـرای پیشگیـری بـه دکـتر برونـد نـه بـرای درمـان

گواهی نامه های گوناگون نصب شده بر دیوار مطب و نوشته «لطفاً قبل از شروع کار جهت اطلاع از هزینه های درمانی با منشی مطب هماهنگ بفرمائید.» که روی دیوار نصب شده توجه مراجعه کننده را به خود جلب می کند. این مدارک و نوشته ها باعث می شود که هزاران سوال در ذهنت بگذرد که آیا این پزشک با این همه مدرک می تواند از عهده ترمیم دندان ها بر بیاید یا این نوشته نصب شده بر روی دیوار برای چیست؟ تا اینکه منشی ما را به اتاق دکتر راهنمایی می کند تا به همه پرسش هایمان جواب داده شود.

محمد شریف عزیزی متولد سال ۱۳۶۵ و دارای دکترای دندانپزشکی و ایمپلنت و جراحی از فیلیپین است. دوران تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در اوز گذراند. بعد از دیپلم در رشته دبیری علوم تجربی دانشگاه آزاد جهرم قبول شد و دو سال و نیم در آنجا تحصیل کرد و در سال ۱۳۸۴ به اوز بازگشت به دلیل اینکه در آن سال استخدامی از طرف آموزش و پرورش صورت نمی گرفت پس تغییر رشته داد و چون وقتی برای دوباره کنکور دادن نداشت، برای ادامه تحصیل به فلیپین رفت  و ۶ سال در دانشگاه سنترو اسکولار یونیورسیتی که این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد، در رشته دندانپزشکی تحصیل کرد. پس از گذراندن ۶ سال تحصیل در فلیپین برای اینکه در ایران بتواند به کار خود ادامه دهد باید در آزمون تخصصی ملی قبول می شد که دکتر عزیزی توانست در این مرحله موفق شود. البته او همیشه دوست داشت معلم شود ولی چون در عمل انجام شده قرار گرفت و شغل دندانپزشکی را انتخاب کرد و به الحمدالله الان از کار خود راضی است. به ادامه تحصیل علاقه زیادی دارند چون معلومات بیشتری می تواند کسب کند ولی متاسفانه طبق قانون ایران اگر بخواهد به درسش ادامه دهد باید مطلب خود را تعطیل کند. و این کار فعلا برای دکتر عزیزی مقدور نیست.

در سال ۹۳ به شیراز رفت و در درمانگاه شبانه روزی مهر به مدت یک سال و نیم مشغول به کار شد و بعد از آنجا به مدت دو ماه در فسا بود و یک سال در گله دار و بالاخره به اوز آمد و اکنون دو سال است که در شهر اوز در مطب خصوصی خود مشغول به کار است.

از او می پرسیم چرا به اوز بازگشته است؟ می گوید: فقط برای خدمت به شهرم. دوباره سوال کردیم که شما هم مثل دکترهای دیگر پس از کسب تجربه های بیشتر حتما به شهرهای بزرگتر می روید. در جوابمان خندید و گفت: اگر اذیت نشوم حتما می مانم. هر چند در شهرهای بزرگتر امکانات بهتر و قدرت ریسک پذیری بیشتری وجود دارد و اگر در کاری تجربه کافی نداشته باشی می توانی در درمانگاه ها زیر نظر پزشکان متخصص آن کار را انجام داده و تجربه کسب کنی در صورتی که در شهر اوز این فرصت ها به وجود نمی آید و فقط و فقط باید کارهایی که بلدم و تجربه دارم را انجام دهم.

دکتر عزیزی در چندین شهر تجربه کاری دارد از او می پرسیم مراجعه کنندگان کدام شهر برایتان بهتر بودند؟ در جواب می گوید: شیراز از همه لحاظ بهتر بود یکی اینکه آگاهی مردم بیشتر و وقتی چیزی را برایشان توضیح می دادیم راحت درک می کردند. و از نظر پرداخت هزینه مشکلی نداشتیم. در صورتی که در شهر خودم اوز اینگونه نیست و از نظر پرداخت هزینه توسط مراجعه کننده مشکل دارم با وجودی که وسایل دندانپزشکی هم با توجه به نرخ اقتصادی بالا و پایین می شود و بسیار هزینه بر است. زیرا این کالاها خارجی است و نمی توان کالای دیگری را جایگزین آن کنیم. چون مشتریان از پزشک خود کار خوبی را می خواهند که دوام بیشتری داشته باشد و اگر ما پزشکان از کالای درجه ۲ استفاده کنیم تا هزینه کمتری برای مشتری داشته باشد صد درصد مشتری ناراضی و نمی گوید کالا خوب نبوده می گوید دکترم خوب نبود و جوابگویی ما به مریضان سخت تر می شود. گاهی مواقع به خاطر هزینه های بالا مجبوریم که مریض های خود را به درمانگاه ها بفرستیم تا با هزینه کمتری درمان شوند.

*مهمترین مشکل در مطب یکی نحوه پرداخت هزینه ها توسط مریض ها و دیگری انتظارات مراجعه کنندگان است که انتظار دارند در هر ساعتی که بخواهند به آنان وقت دهیم و فکر دکتر نیستند که خسته است و دست او به استراحت نیاز دارد چون دندانپزشکی یک کار دقیق است و باید میلیمتری کار مشتریان را انجام داد چون با یک اشتباه کوچک باعث از بین رفتن عصب دندانهایشان می شود.

*این شغل معایب و محاسنی دارد که یکی از محاسن آن این است که پزشک در اختیار خود و نیاز به حقوق ماهیانه ندارد و انتخاب تعداد مریض و ساعت کاری بر عهده خودشان است و خود پزشک تصمیم می کیرد که در چه سطحی از کیفیت برای بیمار کار کند.

*اعتقاد دکتر عزیزی بر این است که:  «مریض کمتر، کیفیت بالاتر». او این باور را هدف و سرمایه کار خود قرار داده است. چون در دندانپزشکی استهلاک بدنی خیلی مهم است و بیماران باید این موضوع را درک کنند.

* او می گوید هم مسواک و هم نخ دندان جز اصلی ترین بهداشت دهان و دندان است و نقش مسواک و نخ دندان متفاوت است چون که مسواک برای تمیزی سطح دندان و نخ دندان برای تمیزی بین دندان ها می باشد.  روزی دوبار مسواک زدن کافی است و یکی از عامل اصلی خراب شدن لثه و دندان ها، با شدت مسواک زدن است. حداقل باید دو دقیقه برای مسواک زدن وقت گذاشت. و باید در آرامش این کار را انجام داد و حتما مواقع ای که عجله داریم  از مسواک زدن خودداری کنیم. و تا جایی که می توانیم از یک مدل خمیر دندان استفاده نکنیم چون باکتری و میکروب های دهان نسبت به آن خمیردندان مقاوم می شوند

خمیردندان های امروزی خود دارای مواد شیرینی هستند و باید موقع مسواک زدن مواظب باشیم که خمیری بین دندانهایمان باقی نماند چون همین خمیردندان ها باعث پوسیدگی دندانهایمان می شود. برای کودکان نیز باید از خمیردندان های مخصوص و توسط مادران انجام شود. استفاده از آب نمک در هر روز و دهان شویه در دو هفته ای یک بار نیز برای بهداشت دهان پیشنهاد می شود.

* می گوییم چرا خیلی از بیماران رغبتی برای درمان دندان های خود ندارد؟ وی معتقد است که: اغلب به خاطر استرس و تجربه قبلی و اصلی ترین آن نحوه تربیت کودک از کودکی است چون از همان کودکی آنها را از اسم دکتر می ترسانیم.  باید به آنها بفهمانیم که کار دکتر سوزن زدن نیست بلکه کمک به بیمار است. در اصل مردم باید برای پیشگیری به نزد پزشکان بروند نه برای درمان.

*می پرسیم اگر خودتان بخواهید به دندانپزشکی مراجعه کنید چه چیزهای را ملاک قرار می دهید؟ اول از هر چیزی دکتری را انتخاب می کنم که با من صادق باشد و برایم توضیح دهد که از چه موادی برای درمانم استفاده می کند و بعد از آن تعهد و تخصص در کار خیلی مهم است.

*آیا کشیدن دندان های شیری کودکان درست است؟ بله ولی کشیدن هر کدام از دندان های شیری زمان خاص خود را دارد و اگر جلوتر از موعد مقرر پوسیده شود باید آن را ترمیم کنن نه آن که از ریشه در آورند. چرا که بعدها باعث نازیبایی دندان ها می شود. البته بعضی از بیماران اصرار به کشیدن دندان ها دارند ولی ما پزشکان به خاطر تعهدی که داریم حتی اگر با رضایت نامه کتبی باشد این کار را انجام نمی دهیم و بر روی تصمیم خود که باید آن را ترمیم کند پافشاری می کنیم. دندان های آسیاب بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند چون کار آنها جویدن غذا می باشد و به مراقبت و تمیزی نیاز دارد ولی دندان نیش و پیش چون در معرض دید هستند به بهداشت آنها بیشتر رسیدگی می شود.

*چون شرکت های بیمه حاضر به جوابگوی هزینه های دندان پزشکی نمی شوند با مطب ها قرارداد نمی بنند یا اگر هم قرار دادی تنظیم شد هزینه ای به آنها پرداخت نمی شود. وگرنه مطب ها از بیمه استقبال می کنند ولی شرکت های بیمه خیر. البته بعضی بیمه ها مثل بیمه های تکمیلی قرار داد دارند و قسمتی از هزینه ها رو به مریض بر می گردانند.

*دکتر عزیزی در مورد عصب کشی می گوید: من به شدت با این کار مخالفم و عصب کشی را مرگ دندان می دانم. چرا که بیمار می تواند کاری کند تا به این مرحله نرسد و یکی از این کارها معاینه کردن دندان هاست (اصلا هم هزینه ای ندارد) البته در منطقه خودمان  مشکل اصلی بیماران عصب کشی دندان است و دلیل آن نیز دیر مراجعه کردن به پزشک است.

*جرم گیری به مینای دندان آسیبی نمی رساند و هدف اصلی جرم گیری سلامت لثه است. اکثر مردمان اوز و حومه به خاطر جرم گیری نکردن دندان های خود، مشکل لثه دارند. و لازم است که هر یک سال یا یک سال و نیم جرم گیری دندان انجام شود.

در پایان گفتگویمان برای پزشک جوان شهرمان آرزوی موفقیت داریم.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد