روز جهانی زبان مادری

به گزارش پسین اوز، روز ۲۱ فوریه برابر با سوم اسفند هر سال از سوی یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است. دلیل نامگذاری روز جهانی زبان مادری از آنجا آغاز شد که در سال ۱۹۵۲ میلادی دانشجویان دانشگاه های شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می شد، در یک تظاهرات آرام خواستار ملی شدن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان رسمی پاکستان شدند. اما پلیس به سوی تظاهرکنندگان آتش گشود و عده ای از دانشجویان کشته شدند.

پس از استقلال کشور بنگلادش از پاکستان، این کشور نوپا از سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) درخواست نامگذاری و اهمیت دادن به زبان مادری شد که برای نخستین بار «یونسکو» در ۱۷ نوامبر ۱۹۹۹روز ۲۱ فوریه را به پاس گرامیداشت تظاهرات و کشته شدن دانشجویان بنگلادش به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرد.

در ایران نیز برای اولین بار به مناسبت روز جهانی زبان مادری در دوم اسفند سال ۱۳۸۲ برابر ۲۱ فوریه ۲۰۰۴ میلادی مراسمی در دانشگاه علم و صنعت توسط دانشجویان ترک، دانشگاه های تهران برگزار شد. ایران کشور وسیع و با فرهنگ و تمدن قوی است که در آن ۸ زبان اصلی رواج دارد.

۱-فارسی ۲-بلوچی ۳-ترکی ۴-کردی ۵-گیلکی و مازنی ۶-عربی ۷-ترکمنی ۸-لری ۹-خودمانی (لارستانی) که البته عده ای آن را گویش می نامند.

گویش شیرین «اوزی» در جنوب فارس یکی از قشنگ ترین ابزارهای انتقال دانش و اطلاعات و میراث های گذشته است. زابون ننئی، زابون زندگیه، راز زابون ننئی مبارک


1 دیدگاه

  1. با عرض تبریک بمناسبت این روز ….فقط اینکه زبان خودمونی شامل لهجه های کل منطقه جنوب میباشد و این منصوب به لارستان نیست چون لارستان هم جزیی از این زبان خودمونی بحساب می اید الا کل حال اینکه همه جنوبی ها واژه برابری خودمونی دارند که این خود بدست بزرگان این قابل پیگیری وبحث هست ….با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد