مزایای حضور تیم ملی در جام جهانی

تیم ملی فوتبال کشورمان بعد از حضور در جام جهانی فوتبال، پاداش بزرگی را از فیفا بدست می آورد. این پاداش درآمد خوبی برای تیم، مربی و باشگاه ها نیز خواهد بود. فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) به تمام تیم های شرکت کننده در مرحله گروهی حدود هشت میلیون دلار پاداش می دهد و اگر تیم از مرحله گروهی بالا رفت و در مراحل و غیره میزان پاداش دریافتی آنان هم افزایش خواهد یافت.

طبق قرارداد بین کالوس کی روش و فدراسیون ۱۰ درصد این مبلغ را مربی دریافت می کند. ۹۰ درصد بقیه در اختیار فدارسیون است که می تواند برای آماده سازی تیم ملی برای جام ملت های آسیا، تجهیز و توسعه مرکز ملی فوتبال تیم های پایه، ساخت ورزشگاه و غیره بپردازد.

همچنین در جام جهانی روسیه برای باشگاه هائی که بازیکن در جام جهانی دارند نیز پاداش در نظر گرفته شده است. فیفا اعلام کرده است با پخش مسابقات تلویزیونی به درآمد هنگفتی دست یافته که حدود ۲۰۹ میلیون دلار است و قصد دارد این درآمد را بین باشگاهها تقسیم کند. ۳۲ تیم در جام جهانی ۷۳۶ بازیکن را به روسیه بردند به هر بازیکن برای یک روز مبلغ ۸ هزار و ۵۳۰ دلار تعلق می گیرد.

تیم ایران ۲۶ روز درگیر این مسابقات بوده و طبق فرمول فیفا به ۳۲ بازیکن ایرانی پاداشی معادل ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ و دلار اختصاص می باید. نحوه محاسبه این است که از ۲ هفته پیش از جام جهانی تا یک روز بعد از پایان بازی های آن تیم در نظر گرفته می شود. تیم ایران از ۱۰ خرداد ۹۷ تا ۵ تیر ۹۷ یعنی ۲۶ روز درگیر مسابقات بوده است و باشگاه هایی که در تیم ملی ایران بازیکن داشته اند به ازاء هر بازیکن ۲۲۱ هزار و ۷۸۰ دلار درآمد بدست می آورند. البته فیفا برای اعطای این پاداش، سابقه دو سال پیش از جام جهانی بازیکنان را بررسی و به میزان حضور آنان در هر باشگاه پاداش می دهد. مثلا رامین رضائیان در طول دو فصل اخیر در باشگاه های پرسپولیس و اوستنده بلژیک بوده است. پس پاداش مذکور بین این دو باشگاه تقسیم می شود. فدراسیون فوتبال برای دریافت پاداش دوره قبل با مشکل مواجه شد. و مرتب پیگیر موضوع شدند تا این که مشخص شد. بخشی از این پاداش عظیم برای تاسیس ساختمانی به نام ایغمارک در مرکز ملی فوتبال ایران هزینه شده است که موجب کدورت فراوان شد.

به هر حال امسال هشت میلیون دلار حدود ۷۲ میلیارد تومان به ایران تعلق می گیرد. سهمیه باشگاه ها نیز می تواند به باشگاههای استقلال، پرسپولیس، مشکی پوشان و پدیده که با مشکلات مالی روبرو هستند نیز کمک کند. حضور تیم ملی باعث معرفی کشور و کسب درآمد برای تیم، بازیکن، مربی و باشگاه می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد