مشارکت مردم، محرک توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است

حمیرا نامدار: نهادهای مردمی و سمن‌ها جمعیتی نمونه از شهروندان هستند، با نیروی انسانی متخصص که می‌توانند ظرفیت مطلوبی برای دستگاه‌های اجرایی شهر ایجاد کنند.

سازمان‌های مردم نهاد در تمام حوزه‌های جامعه فعال بوده و به روش‌های مختلف اثرگذاری داشته‌اند. کسب موفقیت در اجرای پروژه‌های شهری را باید در سایه مشارکت این نهادها دانست. به طور قطع این امر، رضایت اجتماعی مردم را به دنبال خواهد داشت.

مشارکت مردم در هر نهاد و ارگانی همواره موجبات بهبود روند عملکرد آن نهاد را فراهم کرده است و به جرات می‌توان گفت در دنیای امروزی، مدیریت شهری و تمام دستگاه ‌هایی که ارتباط با عموم شهروندان دارند، در جهت ارتقای کیفیت خدمات خود و برنامه‌ریزی هدفمند در راستای بهبود هستند.

تعامل و همفکری بیشتر با گروه های مردم نهاد و روند بهبود در کارایی شهرداری و شورای شهرمان را به همراه خواهد داشت و این همفکری موجب حل مشکلات و مسائل شهر است. ورود فعالان اجتماعی در تمام محورهای شهر اثرگذار است و به عنوان صدای مردم خواهد بود. فعالان باید انگیزه داشته باشند تا در حوزه مدیریت شهری عکس العمل نشان دهند.

شهر یک موجود زنده و پویا است و شهرداری‌ می بایست برای این موجود در حال تکامل از لحاظ مادی و معنوی برنامه مناسبی داشته و آنها را تغذیه نماید. برای تحقق آن به گونه‌ای باید تلاش کرد که مردم شاهد بهبود فضای مدیریت شهری خود باشند.

سیاست های شورای شهر باید در زمانبندی مناسب مدیریت شود. شوراها باید قدرت برای رفع مشکلات شهری را داشته باشند. برای  تبدیل شدن به شهر پویا نیاز به تجربه کار و فعالیت اقتصادی و اجتماعی با جذب منابع مالی به طرف شهر است.

شاید بتوان گفت شورای شهر در محیط زندگی تاثیر بسیاری بر روحیه مردم یک شهر دارد و یک شهردار می‌تواند در بهبود فضای شهر تحول بزرگی ایجاد کند که مورد رضایت مردم باشد. یک شهردار باید نسبت به همه امور شهر ترجیحاً در موارد سیاسی و اقتصادی خودآگاهی داشته باشد و بتوانند اقداماتی مناسب با آن محیط و ذائقه مردم برای شهروندان انجام دهد.

تعهد، تخصص، داشتن روحیه خستگی ناپذیری، دلسوز بودن، کارآمدی، آشنا بودن به مسائل برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی، داشتن ارتباط نزدیک با مردم از ویژگی هایی یک مسئول است.

سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یک حلقه همواره در ایجاد و گسترش ارتباط شهروندان و مسئولین پیش قدم بوده و با هدف برطرف نمودن معضلات و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، زیست‌محیطی، بهداشتی و… در سطح جامعه پایه‌گذاری شده و برنامه‌های خود را بر این اساس و مقصود پیش می‌برند و از آن‌جایی که این نهادها از مردم و جامعه برخاسته‌اند، به دنبال حل اصولی و منطقی معضلات بوده و پیگیری می‌کنند.

در واقع افزایش مشارکت اجتماعی نهادها و مردم غالب یک شهر و نوع نگاه شهروندان به مسایل شهری،کالبد شهر را می‌سازد. بنابراین می توان ادعا داشت که شهری دارای هویت است که پایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و…  قوی داشته باشد.

بدون شک کسب موفقیت در اجرای پروژه‌های شهری در سایه مشارکت گروه های مردم نهاد که جمعیتی نمونه‌ از شهروندان هستند به مراتب بیش از پیش خواهد بود و به طور قطع رضایت اجتماعی عموم مردم را به دنبال خواهد داشت. به امید این که روزی برسد که شهری آباد و  بدون دغدغه داشته باشیم.

*عضو شورای نویسندگان


2 دیدگاه

  1. محمد رسول باغی

    احسنت بر شما خانم نامدار

  2. ارتقا ی سیاسی اوز. ذمینه ساز تحرک. اجتماعی واقتصادی

    با تشکر. از. خانم. نامدار که. این. مطلب. اجتماعی. را. به. رشته. تحریر. در اوردند. من فکر. میکنم. در شرایط. فعلی. که. شهر. اوز. با. رکود. اقتصادی. وغدم. تحرک. کافی. روبرو. شده. است. وفعالیتچندانی. در ان. دیده. نمیشود. لازم. است که. یک. شک. بزرگ. وتحول جدید. در ان. ایجاد. شود. که. ان. از طرف. دولت. ارتقای. سیاسی اوز. به. شهرستان. ومتعاقب شور. ونشاط. عمومی. وانگیزه. وسرمایه گذاری. بخش. خصوصی. در ذمینه های. مختلف کاری. است. که. رکود. فعلی. را. از بین می برد. این. تجربه در. گراش. خنج. بستک. وبندر خمیر. هم. بوجود. امده. است. والان. در مناطق. یاد. شده که. ارتقا. پیدا. کردند. کاملا. رونق. وتوسعه. پیدا. شده است. موفق. باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد