مشارکت ۶۷ هزار نفر در لارستان و خنج در طرح ملی کنترل فشار خون

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر در سطح این دو شهرستان در طرح کنترل فشار خون بالا مشارکت داشته اند، گفت: ۴۵ درصد مرگ و میرها در سطح کشور و لارستان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است که ناشی از فشار خون بالا می شود.
محمدحسین کریمی در نشست خبری با اشاره به اینکه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با شعار «فشار خون را بدانیم و اقدام کنیم» از ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام و از ۱۵ خردادماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد، اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح توانمندسازی مردم و خودمراقبتی در مقابل بیماری های فشارخون و قلبی و عروقی است.
وی با با بیان اینکه سالیانه ۱۰ میلیون نفر به علت ناشی از بیماری های فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند، افزود: علت اصلی آن رژیم غذایی نامناسب و مصرف بالای نمک است.


رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان مهمترین عامل علت مرگ در جهان را فشار خون بالا دانست و تصریح کرد: ۱۵ میلیون نفر در کشور ایران به فشار خون بالا مبتلا هستند که در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۷ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.
این مسئول با تأکید بر مشارکت همگانی در طرح ملی کنترل فشار خون بالا، ادامه داد: جمعیت هدف ما افراد بالای ۳۰ سال با محوریت بیماران کلیوی و مادران باردار بود که خوشبختانه نتایج مطلوبی حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۳۱ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال در شهرستانهای لارستان و خنج شامل این طرح می شدند، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر در سطح این دو شهرستان در طرح کنترل فشار خون بالا مشارکت داشته اند که نسبت به جمعیت آمار قابل قبولی است.
کریمی با اذعان به اینکه ۷۱ مرکز بهداشت و ۴۳ مرکز جامع سلامت کار کنترل فشار خون از اقشار مختلف مردم را برعهده داشته اند، بیان کرد: ۵ پایگاه جدید در بیمارستانهای تحت پوشش و ۱۹ پایگاه سیار در شهرها و روستاها دائر شده است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: ۱۶۰ بهورز، ۷۷ پزشک، ۴۰ ماما، ۵۰ مراقب سلامت و ۶۰ پرستار برای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون آموزش دیده بودند و مشارکت دارند.
وی با یادآوری ابراز رضایت بازرسان وزارت بهداشت از اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشار خون در لارستان، گفت: یکی از ابتکارات همکاران در دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به سایر نقاط کشور، تجهیز مراکز سیار به تبلت جهت ثبت لحظه ای آمار بود.
کریمی با بیان اینکه پس از تاریخ تعیین شده برای اجرای طرح کنترل ملی فشار خون تعطیل نمی شود بلکه در قالب برنامه خطرسنجی سکته قلبی و مغزی ادامه می یابد، افزود: پس از آن کسانی در شناسایی شده اند در سیستم مراقب بیمارهای غیرواگیر قرار می گیرند و توسط بهورزان ماهیانه و ۳ ماهه توسط پزشکان مورد مراقبت قرار می گیرند.
رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با اذعان به اینکه بیماری فشارخون به دلیل آنکه دارای هیچ علائمی نیست به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود، تأکید کرد: سکته های قلبی و مغزی و نارسایی های کلیوی مهمترین بیمارهای ناشی از فشارخون بالا محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ۴۵ درصد مرگ و میرها در سطح کشور و لارستان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی است، تصریح کرد: فشار خون مهمترین فاکتور در بروز این بیمارها محسوب می شود و به همین دلیل وزارت بهداشت برنامه خود را برای کنترل این بیماری معطوف شده است.
این مسئول در پایان از کلیه نهادها، نیروهای نظامی و انتظامی، طلاب و پرسنل دانشکده علوم پزشکی لارستان در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تقدیر و تشکر کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد