مصباح الدیوان اوزی نماد عینی وحدت جنوب کشور

 حاج ملا عبدالرحمان مصباح الدیوان اهل اوز است؛ که در رکاب سید عبدالحسین لاری بر علیه نظام ظلم و جور در جنوب کشور  بویژه در هرمزگان و کرمان مبارزه کرده است. وی از نظر عموم مغفول مانده و باید وی را مطرح و بیشتر معرفی کنیم تا همه بدانند  وحدت شیعه و سنی در جنوب کشور قدمتی دیرینه دارد؛  و مبارزه با ظلم و ستم بستگی به دین دارد. ولی به مذهب وابسته نیست.

این بخشی از سخنان سرگرد فضل اله سلمان پور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان اوز در نشست مطبوعاتب روز چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۹ در مقر ستاد فرماندهی است. وی افزود: در هفته بسیج دبیرخانه همایش بزرگداشت مجاهد مصباح الدیوان اوزی را راه‌اندازی می‌کنیم. چون وی با حکم سید عبدالحسین لاری با تفنگچیان اوز در بندرعباس و سایر شهرهای هرمزگان و حتی کرمان با استعمارگران جنگید و موفق هم بود. ولی متاسفانه در حال حاضر وی فراموش شده است. باید اماکن و برنامه های فرهنگی و غیره به نام این بزرگوار نامگذاری شود. هدف ما شناسان و واکاوی خدمات مبارزه جویانه وی به عنوان یک نیروی مخلص اهل تسنن با حکم یک مرجع عالیقدر اهل تشیع بوده و این یعنی وحدت. همانگونه که رئیس علی دلواری در بوشهر انجام داد. تصمیم به همایش بزرگداشت و مستندسازی داریم.

 سرگرد سلمان پور اضافه کرد که: مردم، پژوهشگران و اصحاب رسانه یک سال وقت دارند تا درباره خدمات مصباح الدیوان را بررسی و در همایش هفته وحدت سال آینده مطرح سازند. فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اوز ضمن تشریح مرام و ویژگی‌های بسیج گفت: بسیجی و تفکر بسیجی یعنی انقلابی بودن، خطوط و جناح سیاسی در بسیج جایگاهی ندارد. ما انقلابی و غیر انقلابی داریم. تفکر بسیجی یعنی تعهد و پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و به وجود آمدن استقلال فرهنگی است. بسیج تقوای دینی و سیاسی دارد و به فرمان امام راحل تاسیس شد. مردم با عضویت در این نهاد می‌توانند به حاکمیت متصل شده و در اداره شهر و دیار خود نقش داشته باشند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان اوز با اعلام اینکه بسیج دارای شاخه های متفاوت است از جمله: بسیج دانش آموزی، اصناف، دانشجویی، رسانه، سازندگی و …. بنابراین انتظار است که اهالی شهر و روستا از این نهاد انقلابی استقبال و به عضویت آن در آیند و به خود و جامعه خدمت  کنند.

 سرگرد سلمان پور از روحانیون، علما و بزرگان و به ویژه جوانان دعوت کرد تا به سپاه آمده و مسائل و مشکلات خویش را مطرح سازند و برای تاسیس پایگاه های مقاومت اقدام کنند.

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، عبدالعزیز خضری مدیرمسئول پیام دانش و فصلنامه با پیام دانش، ابراهیم احمدی مدیر مسئول پیام اوز و اوز امروز، محمد رفیع راوند از موزه مردم‌شناسی و احمد خضری مدیرمسئول پسین اوز چند پرسش مطرح کردند که فرمانده سپاه پاسداران اوز به آنان پاسخ گفت.

پرسش های مطرح شده به شرح زیر است:

۱-سپاه در اوز و در اجرای وظایف خود و فرامین رهبری آیا توانسته است عمل کند؟

۲- با معضل اختلاس در کشور و زمین‌خواری در اوز چگونه رفتار می کنید؟

۳- آیا عملکرد بسیج در شهرستان اوز الویت بندی شده است؟

۴- آیا در عزل و نصب در ادارات هم دخالت دارید؟

۵- برای موزه و میراث فرهنگی برنامه حراستی و حفاظتی دارید و یا در کاوش غیر مجاز ورود می کنید؟

۶-تشکیلات فرماندهی اوز چگونه است؟

۷- میزان مشارکت و استقبال بومی ها

۸-درجه‌بندی فرماندهی بر چه اساسی است؟

۹- مردم چگونه می توانند با سپاه در ارتباط باشند؟

۱۰- وظایف سپاه را خیلی مختصر بیان فرمایید؟

پاسخ های داده شده توسط فرماندهی:

۱-سپاه تابع رهبری است و سخنان و فرامین رهبر، فصل الخطاب است.

۲-سپاه متعلق به همه مردم است و از تفکر انقلابی دفاع می‌کنیم. ملاک ما انقلابی بودن فرد است. بدون توجه به رنگ نژاد دین و مذهب.

۳- معضل اختلاس کشوری است. دولتمردان حتماً امکان به وجود آمدن اختلاس را از بین می‌برند. در بحث مقابله با زمین‌خواری ما همکاری می‌کنیم و اگر درخواست شود وارد هم می شویم. تعلیم و تربیت و فرهنگ باعث ایمنی ساختار جامعه  می شود.

۴-فضای مجازی در حال حاضر اختلاف انگیز شده و زیبنده شهر فرهنگ پرور اوز نیست؛ اما رسانه‌ها بسیار خوب عمل کردند که تشکر می شود.

۵-اولویت ما فعلاً جذب بسیج و ایجاد پایگاه است.

۶- در عزل و نصب در ادارات دخالت نداریم. اما با موافقت مسئولان، بخشدار مرکزی بومی شهر اوز است.

۷- مجوز استخدام پاسدار اهل تسنن را به دست آوردیم و این موضوع بسیار مهم و قابل تعمق است.

۸-حراست و حفاظت موزه  ماموریت ما نیست.

۹- در مواقع بحرانی و خطرناک در همه جا حضور فعال خواهیم داشت.

۱۰- در کاوش‌های غیر مجاز ورود و برای مقابله حمایت می‌کنیم.

۱۱- تشکیلات سپاه اوز مانند تشکیلات سایر فرماندهی ها مانند: شهرستان‌های: خنج و گراش و غیره هستیم.

۱۲-  درجه بندی فرماندهی بر اساس جمعیت شهرستان است. بدیهی است درجه ستاد فرماندهی لارستان به دلیل جمعیت بیشتر از ما بالاتر است.

۱۳- با هر کس و هر مقامی که بخواهد به وحدت دیرینه شیعه و سنی در منطقه لطمه بزند؛ مقابله می‌کنیم.

۱۴- برای ارتباط با سپاه بهتر است از سامانه اطلاعات ۱۱۴ استفاده شود. مضاف براین که بزودی پایگاه تنویر هم رونمائی
می شود.

۱۵- درب سپاه بروی همه مردم باز است.

۱۶- پادگان صحرایی «دره باداماد» در شرق اوز به سود مردم بوده و از زمین‌خواری و تعرض جلوگیری می‌شود.

۱۷-نشست که از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه آغاز شده بود در ساعت ۱۴ و ۱۵دقیقه با صلوات پایان یافت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد