معرفی چهار روستا از روستاهای متروک شهرستان اوز

کهنه، مربوط، خوشاب و په راز(پهروز) ۴ روستای آباد و پررونق دوران قاجاریه در شهرستان اوز که اکنون وجود ندارند.

۱-مربوط، روستائی آباد، فعال بوده که در تقاطع راه و جاده واقع شده بود که از یک سو به شرفویه از سوئی دیگر به جاده قدیمی و باستانی پروانیده(پروده) و بالاخره به بخش بیدشهر فعلی متصل می شده است.

برای اثبات موضوع به کاروانسرای مربوط(مربط) باید اشاره کرد. اصولا ساخت کاروانسرا برای اسکان رهگذاران و مهمانان بوده است حتی در کنار این کاروانسرا مسجد و آرامگاه شاه قطب الدین وجود دارد که همه نشان از آبادی، رونق و سکونت مردم در گذشته بوده است.

در حال حاضر وجود آب انبار، چاه، آب و زمین های مستعد کشاورزی نیز موید این موضوع است که مربوط(مربط) روستایی آباد و دارای رونق بوده است. جاده پروانیده(پرورده) که به شهر لار ختم می شده است. شاهد قلعه با عظمت پروده(پرویزه) هستیم که ساکنان قلعه نگهبان روستاها و جاده ها بوده اند.

 با این آثار و اسناد مختلف مشخص می شود که روستای مربوط بسیار باعظمت و آباد بوده که اکنون وجود ندارد. ژاک دومورینی حقوقدان فراسوی در سفرنامه خویش در عصر قاجاریه درباره لارستان و شهر لار و  حومه آن در ردیف قراء و قصبات لار می نویسد: مربوط، کهنه مربوط، لطیفی مربوط این موضوع نشان از اشتهار و معروفیت روستای مربوط بوده است.

۲-خوشاب: روستایی در تابعیت روستای مربوط بوده که دارای زمین های مستعد برای کشاورزی بوده است. خوشاب حتی تا چندین سال قبل دارای محصولات کشاورزی بوده و آثار منازل مسکونی در آن وجود دارد. روستای خوشاب که در گویش محلی به آن «خوشاو» می گویند. هم اکنون وجود ندارد. نام خوشاب در زمره روستاها و مزرعه های دهستان اوز بخش مرکزی شهرستان در وزارت کشور  نیز قید شده است.

۳-پهروز (په راز)در ۳ کیلومتری غرب روستای کهنه فعلی نیز از روستاهای متروکه محسوب می شود، که آثار برکه (آب انبار) ساختمان، چاه و غیره در آن نشان از آبادی و سکونت بوده است. درباره روستای «په راز» اطلاعات مختصری در دسترس است. اما پهروز(په راز) یکی از روستاهای قدیمی بوده که اکنون وجود ندارد.

۴-کهنه قدیم، این روستا در دامنه کوه واقع شده و به دلیل کمبود جا و فضا برای گسترش مردم به کهنه فعلی و روستای شهرک توحید نقل مکان کرده اند.

این ۴ روستا در دهستان اوز بخش مرکزی شهرستان اوز قرار داشته اند.


4 دیدگاه

  1. قابل توجه. اوزیها. وفرمانداری شهرستان

    از نظر وزارت کشور روستاهایی که ۲۰. خانوار در آن ساکن باشند روستای رسمی. شناخته میشود. ویژه آن. دهیاری. تعلق میگیرد. درحال حاضر. منطقه برزگو. منطقه. تنگزان. ترجمه. شامل این. قوانین میشوند. ومسولان در اوز باید. روی. این موضوع و ایجاد. روستاهای. جدید. در محدوده شهرستان. اوز. اقدام. کنند. این کار. در اطراف. شهرستان گراش. هم خود گراشی هاانجام. میدهند

  2. در اوز به افراد زشت رو می گویند مثل دیو پهراز است. نمی دانستم که پهراز نام یک روستا بوده است

  3. بهتر است نوشته شود که مربوط یا مربط سر سه راهی شرفویه لار واوز قرار داشته

  4. روستاهای برزگو، چدرو، عنوه، تاگزو،تاگارمه ، کاوستو ، دشته ، پروانه و ،،،،،،، در اوز اکنون وجود ندارند در صورتیکه قبلا آباد ودارای جمعیت بوده اند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد