معرفی گویش اوزی در نشست گروه ایران شناسی شارستان

شیراز- عبدالجبار خضری: جاودانگی فرهنگ و تمدن هر خلق حاصل تلاش پیگرد و دوستداران آن در زمانهای مختلف تاریخی است. خوشبختانه گروه ایران شناسی شارستان که هفته ای دو ساعت در فرهنگ سرای پارک بعثت شیراز به همت استادان محترم برگزار می گردد. زمینه مناسبی برای مردم این شهرستان و مهاجرین سایر شهرها و روستاها کشور فراهم آورده تا از این راه بیشتر از گذشته با هویت خویش که موجب یکپارچگی و ماندگاری این سرزمین کهن از حوادث روزگار گردیده است آشنا شوند.

 طی این مدت فرزانگان بنا بر مطالعات و تخصص های خود با حضور و سخنرانی در جلسات، علاقه مندان را با گوشه ای از تشکیل حکومتی ادیان و مذاهب – زبان ها و گویش ها – سنت ها و آداب و رسوم نیاکان که پایه گذار فرهنگ و تمدن پیش از اسلام کشورمان بوده اند آشنا نموده و هربار مورد استقبال گرم حاضرین قرار گرفته است .

خشنودی حضار انگیزه ای بوده تا به مناسبت گرامیداشت روز زبان مادری که توسط سازمان فرهنگی یونسکو نامگذاری شده است برای آشنا ساختن آنان به زبان لارستانی و گویش ها و لهجه های آن بویژه اوزی آخرین جلسه سخنرانی سال جاری (۱۴۰۲) به آقای محمدربیع خضری که مطالعات و تجربیات زیادی در این مورد دارد و اگذار شود.

محمدربیع خضری ابتدا بر اساس اسناد و شواهد تاریخی مورخان مانند وجود آتشکده معروف آذر فرنیغ در کاریان فارس و تاجگذاری قباد ساسانی در آن، ریشه و رواج این زبان در مناطق جنوبی استان پهناور فارس و بنادر و سواحل خلیج فارس را از روزگار حکومت ساسانیان دانست که سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر سپرده شده است.

سپس برای اثبات و تشویق به ادامه ی پاسداری از میراث گذشتگان به تعدادی از لغات و جملات مانند خَرس (اشک چشم)، سور (شور)، مور ( مورچه ) و … که امروزه بدون کم و کاست همان آن سخن می گویم اشاره کرد.

 آنگاه اظهار داشت رسایی کلمات به حدی است که از آن زمان تا کنون بخش بزرگی از شهرها و روستاهای جنوبی استان فارس ،شهرها و روستاها و سواحل و بنادر و جزایر استان هرمزگان و بخشی از شهرها و روستاهای استان بوشهر و نیز بسیاری از ایرانیان ساکن کشورهای عربی خلیج فارس پس از گذشت قرنها هم اکنون به آن زبان سخن می گویند.

متاسفانه طی نیم قرن اخیر هر چه به زمان حال نزدیک تر می شویم خانواده های بعضی از این مناطق با کودکان شان به زبان فارسی  سخن می گویند. لذا برای جلوگیری از چنین دیدگاهی با بر شمردن مزایا و ارزشهای این زبان مانند حفظ هویت ملی- ایجاد همبستگی منطقه ای اعتماد به امور مالی یکدیگر و… باید تلاش کنیم آنان را از ادامه چنین اندیشه ای باز داریم.

از آنجائی که در زمانهای گذشته و حال همیشه انسانهایی بوده اند که فدا کارانه در راه خدمت به بشریت گامهای بلند و استوار برداشته اند. در زمینه نگهداری و رواج این زبان طی یک قرن اخیر کتاب های متعدد توسط نویسنگان و پژوهشگران منطقه ای کشوری و خارجی چاپ و منتشر گردیده است. علاوه برآنها دو لغت نامه ارزشمند یکی توسط آقای جانفدا و دیگری توسط زنده یاد محمدرفیع ضیایی نیز چاپ و در اختیار فرهنگ دوستان قرار گرفته است. با امید به تلاش فرهیختگان در راه گسترش فرهنگ و تمدن کشور .


3 دیدگاه

  1. غلامحسین مهرابی

    بسیار عالی بنده در این جلسه حضور داشتم و از بیانات استاد خضری لذت وافر بردم

  2. حجت از شیراز

    به طور کلی شهرستان های لار ، اوز. گراش ، خنج چشم وچراغ استان فارس هستند ، این شهرها باید با کمک هم غوغا کنند وآزادی بیافرینند

  3. گویش اوزی از گویش های شیرین ‌باستانی است که به نظرم روی آن کم تحقیق شده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد