مقدمات افتتاح موزه تجار و بازرگانان اوز  انجام شد

دکتر امیری مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس موافقت کلی خود را با تأسیس و راه اندازی موزه تخصصی ” تجار و بازرگانان اوز ” اعلام نمودند .


طی مذاکراتی که با مهندس نجفی رئیس اداره امور موزه های استان فارس انجام داده و اسناد و مدارک و اشیای تجار اوز را از نزدیک به ایشان نشان دادیم ، با تأسیس این موزه تحصصی موافقت گردید.
کارهای اداری این موزه در حال انجام است و ان شاءالله پس از طی مراحل قانونی موزه افتتاح می گردد .
فعلا اسناد و اشیاء را در موزه مردم شناسی اوز نگهداری می کنیم و در صورت یافتن مکانی مناسب ، به آنجا منتقل می نماییم .
لازم به ذکر است که در این موزه اسناد تاریخی ، وسایل توزین ، تندیس و تصاویر تجار اوز ، شجره نامه خانواده های اوز ، ابزار و لوازم دفتری و حسابداری و اقلام تجارتخانه ها نگهداری می گردد .
یک قسمت عمده از این موزه به کتب دست نویس که تا کنون به موزه اهدا ء شده است تعلق دارد.


از کلیه همشهریان عزیز تقاضا می شود کتب دست نویس ، مکاتبات ، اسناد ، مدارک ، تصاویر و نیز شجره نامه های خود را برای نگهداری در این موزه در اختیار ما قرار دهند .
علاوه بر قران های قدیمی نوشته شده در اوز با قدمت نزدیک به ٢/۵ قرن وکتب خطی ،تاکنون بیش از پانصد دست نوشته تجار اوزی و پاکت نامه های آنان از هند و کویت و …به دست ما رسیده است که سعی می کنیم آوازه تجار اوز و خوشنامی آنان را در یک مجموعه زیبا به نمایش بگذاریم .
در صورتی که یکی از خیرین اوز مکان مناسبی در اختیار ما قرار دهند در امر صدور مجوز تسریع می گردد .


4 دیدگاه

  1. اوزی از بندرعباس

    برای نگهداری این اشیا در موزه مردم شناسی جایی مناسب است ویا در اداره میراث فرهنگی که بزودی در اوز افتتاح میشود دایر نمایید زیرا به تنهایی این موزه تجار کوچک میشود

  2. همشهري دلسوز.

    بهتر بود تصاویری از نحوه ورود هیزم و دوغ و ماست و ذغال توسط عشایر با استفاده از چارپایان و بخصوص شتر و مراجعه مردم برای خرید هیزم وذغال و دوغ و ماست و لبنیات وخرما که درون کیسه های بافته شده از شاخ وبرگ خرما بنام گلت = GOLAT بوده نحوه توزین با قپان نشان داده میشد. عشایر در مقابل فروش محصولاتشان اقدام به خرید پوشاک و قند و شکر از مغازه ها میکردند و در طی اقامت دوسه روزه در اوز برای اقامت از کاروانسرا استفاده میکردند و و لرد میری نیز محلی برای اسکان یا توقف شتران و چارپایان و حتی فروش و گوسفند بود. توزین هیزم و ذغال وخرما با قپان در گذشته نیز خاطره انگیز بود و افراد خاصی مسول و قپان دار بودند . ورود بارعشایر به اوز در هرهفته برای مردم که میخواستند آذوقه ذغال و هیزم و خرما را خریداری و برای زمستان ذخیره نمایند بسیار جالب بود و از طرفی بازرگانان و تجار هم چون میدانستند بازارشان رونق میگیرد خوشحال بودند یعنی خوشحالی تجار همشهری و عشایر یا فروشندگان و خریداران دوجانبه بود.بنابراین چنانچه امکان داشته باشد بهتر است فضای لرد میری مانند با احداث تعدادی مغازه مانند گذشته بازسازی شود و از کاروانسرا نیز بعنوان محل تاریخی از آن استفاده شود تا علاوه برای ایجاد فضای گردشگری زیبا، برای مردم و بخصوص جوانان چند دهه اخیر یادآور اوز خاطره گذشته و شرایط زندگی گذشته مردم اوز باشد

    • پسین اوز: با تشکر از توجه جنابعالی، در مورد عکس حق باشماست ولی چون در آن زمان دوربین عکاسی نبوده نتوانستیم عکس حقیقی و واقعی را چاپ کنیم. ان شا اله نقاشی آن را چاپ خواهیم کرد.

  3. بعلت. کوچک. بودن. شهر. اوز. به نظرم موزه تجار. وبازرگانان باید. در محوطه موزه مردم شناسی اوز مستقر شود زیرا. مطالب. واسناد. اشیا ان قدر زیاد. نیست که یک. مکان. وافرادبه عنوان کارمند. و…..دران. هزینه شود. ودر دراز مدت ایجاد بکنواختی وخستگی. میکند بنابرین چنانچه مستقلانه. ولی. در محوطه. موزه. مردم شناسی باشد. امنیت انهم. بیشترست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد