نشست مطبوعاتی اصحاب رسانه با رئیس دادگستری شهرستان اوز

 بیست و چهارمین نشست مطبوعاتی اصحاب رسانه با رئیس دادگستری اوز در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در دادگستری اوز برگزار شد.

سید حسام الدین زندوی رئیس دادگستری شهرستان اوز در این نشست گفت: تعداد رسانه مکتوب و غیر مکتوب نشان از فرهیختگی مردم این دیار است .در بررسی‌های انجام شده مشخص گردیده که رسانه‌های اوز در پوشش رویدادها و اخبار فعال و به روز هستند.

وی با بیان اینکه رسانه مولفه ای برای حرکت جامعه به سوی توسعه است گفت: رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان بوده و جامعه را به سوی مردم سالاری می برد و ما از رسانه‌ها به عنوان بازوی توانمند پیشرفت استقبال می کنیم. شما سعی کنید به سوی مردم بروید هرچه رسانه مردمی تر باشد موفق تر است. نظر مخاطبان را مهم و مورد توجه قرار دهید. اصل ۲۴ قانون اساسی در بحث آزادی رسانه بلند نظرانه پذیرفته شده و قیود و محدودیت ها در حداقل هستند. آزادی بیان و اندیشه برای جامعه پیشرفت به ارمغان می آورد. بدیهی است بعضی موارد قیود هم هستند که باید رعایت شوند. بنابراین مبانی اسلام و حقوق عمومی نبایدخدشه دار شود. اصل بر آزادی است و من به عنوان رئیس دادگاه در این شهرستان آن را حمایت می‌کنم. گرچه تا حالا فعال بوده اید لازم است از این به بعد فعال تر شوید. نیازمندی های جامعه را مطرح و پیگیری نمایید.

عبدالعزیز نصریانی از پایگاه خبری فیشور در مورد تخریب دیوار باغ شهری ها در حوزه فیشور که بدون اطلاع بوده و یا در منطقه به طور مساوی و عدالت محوری عمل نمی شود و همچنین درباره شهود که بدون اطلاع و فقط به عنوان شغل شهادت می دهند پرسش کرد که رئیس دادگاه پاسخ داد: این موضوع مربوط به جهاد کشاورزی است. البته موضوع تخریب به تغییر کاربری زمین های کشاورزی مربوط است و یک هفته قبل از آن مسئول جهاد کشاورزی به طور عام در مسجد جامع اعلام کرده است و بیشتر افراد هم از موضوع تخلف مطلع بوده و هستند. به طور کلی مردم با عملکرد جهاد کشاورزی در مورد تخریب موافق هستند و عده ای خاص که دارای منافع ویژه بوده در جبهه انتقاد قرار دارند.

 زندوی افزود: مقرر شده است تا از مناطق کوچکتر شروع و سپس به مناطق بزرگتر برسیم. اگر در حال حاضر این فعل انجام نمی‌شد حجم تغییر کاربری های غیرمجاز به دوبرابر می رسید. در مورد شهود نیز ضوابط بالغ، عاقل، عادل و ذینفع نباشد وجود دارد و در بررسی ها طرف دعوا می تواند با ادله شاهد را زیر سوال ببرد و شهادت وی را بی اثر نماید.

حمیرا نامدار از پسین اوز در مورد اینکه آیا ستاد دیه برای جرم غیر عمد وجود دارد؟ و وظایف شورای حل اختلاف پرسش کرد؟

رئیس دادگاه در پاسخ اظهار داشت: ستاد دیه استانی داریم ولی شهرستانی وجود ندارد. اما نیکوکاران شهرستان اوز در این راه پیش‌قدم و مشکلی نداریم. شورای حل اختلاف یکی از مهمترین وظیفه اش ایجاد صلح و سازش است و دیگر اینکه در موارد خاص دعاوی حقوقی زیر ۲۰ میلیون تومان یا مثلاً تخلیه اماکن مسکونی و غیره حکم قضایی صادر می‌شود که واجب الاجراست.

مسعود باقرزاده مدیر اوز خبر نیز درباره تغییر کاربری زمین های کشاورزی مطالبی مطرح و اظهار داشت: این موضوع باید پیگیری شود تا گسترش نیابد.

 رئیس دادگاه در پاسخ اظهار داشت: مسلماً اگر رعایت نشود اقدامات شدیدتر می گردد .در روستاها هم باید طرح هادی روستا را گسترش دهند تا مشکل برطرف شود.

ابراهیم احمدی مدیر مسئول اوز امروز درباره تاسیس ادارات ثبت اسناد و املاک، پلیس۱۰+ و پزشکی قانونی پرسش کرد.

سید حسام الدین زندوی در پاسخ گفت: تاسیس هر سه ارگان مورد تایید است و پیگیری می‌شود. پلیس ۱۰+ مراحل پایانی می‌گذراند و پزشکی قانونی با توجه به اینکه رئیس لارستان اهل اوز است، سریعتر انجام می شود. قرار بود نمایندگی تاسیس شود که مورد قبول قرار نگرفت و خواستار اداره مستقل هستیم. ثبت اسناد مشکل در سازمان امور اداری و استخدامی کشور است که در شرف پیگیری هستیم.

عبدالرحمن صالح از پیام دانش نیز درخواست تاسیس ادارات فوق الذکر را داشت و ۴ نقطه مرز شهرستان با گراش، جویم، خنج و لار را مطرح ساخت که رئیس دادگاه اظهار داشت: در نقشه وزارت کشور وجود دارد و پیگیری آن با فرمانداری است.

عبدالعزیز خضری مدیر پیام دانش، بحث را به تغییر کاربری زمین های کشاورزی به باغ شهری کشاند و گفت: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید قبل از تخریب اقدام کنند تا ساخته نشود که مقام قضایی مجبور به صدور حکم تخریب کنند و در مورد مرز شهرستان هم موضوع وجود زندان لارستان در محدوده شهرستان اوز انتقاد کرد که رئیس دادگاه پاسخ داد: زندان به نام لارستان است ولی محل آن در شهرستان اوز است و مربوط به حوزه قضایی شهرستان های لار، گراش، اوز، خنج، جویم، مهر و لامرد است و مربوط به لارستان تنها نیست و این موضوع هیچ گونه حقی برای مرزبندی و زمین برای هیچ شهرستانی ایجاد نمی کند.

زندوی با موضوع مطلب اول موافقت کرد و گفت: حق با شماست باید با کمک رسانه‌ها، ریش سفیدان و مسئولان به صاحبان زمین های کشاورزی توصیه کرد که از تغییر کاربری غیر رسمی این زمین ها خودداری کنند تا به صدور رای قضایی و تخریب منجر نشود.

 عبدالعزیز خضری در پایان سخنانش گفت: توسعه شهرستان اوز در گرو وجود مدیران متحول کننده است و در بعضی از شاخص های توسعه مانند راه عقب هستیم که باید مدیران ارشد شهرستان در این مورد برنامه ریزی کنند.

 احمد خضری مدیر پسین اوز در رابطه با مرزهای شهرستان گفت: این مرزها توسط وزارت کشور مشخص شده و با تابلو می توان آنها را نشان داد. وجود زندان به نام لارستان در محدوده جغرافیایی شهرستان اوز است و مرز اوز و گراش در تنگ مسجد است.

وی پرسید که ۱-به طور میانگین ماهانه چند پرونده مطرح و رسیدگی می شود؟ ۲-  بیشترین پرونده ها مربوط به چه نوع دعاوی است؟ ۳- آیا برنامه‌ای برای گسترش دادگستری اوز وجود دارد؟

رئیس دادگستری اوز در پاسخ گفت: به طور متوسط ۱۶۰ پرونده در ماه داریم که این تعداد برای شهرستان زیاد است و بیشتر پرونده ها درباره تصرف عدوانی زمین، اثبات مالکیت زمین است. قرار شده است هفته ای دو روز یکی از قضات شهرستان های هم جوار به اوز آمده و به عنوان دادرس با ما همکاری کند که بسیار برای دادگستری اوز راهگشا می‌شود.

بحث تغییر چارت سازمانی دادگستری شهرستان اوز در حال حاضر امکانات فیزیکی وجود ندارد. ابتدا در پی ایجاد فضای بزرگتری هستیم تا بتوانیم دادسرا و دادستانی را مستقر سازیم انشاالله.

وی در مورد پرونده های تجدید نظر که مورد پرسش بود گفت: وقتی تعدادی پرونده جمع شد آنها را توسط پیک به شیراز می فرستیم و این ممکن است زمان بر شود.

 نشست در ساعت ۱۵ با صلوات پایان یافت.

           

 


2 دیدگاه

  1. دانشجوی حقوق. از اوز

    اینشالله که جناب زندوی که در حقیقت فرزند منطقه هستند بتوانند در کارها. وازجمله استقرار ادارات. زیر مجموعه قوه قضاییه مانند. ثبت اسناد. اسناد. وپزشکی قانونی و…..موفق ونام نیکی. از خود. بیاد کار گذارند

  2. قابل توجه ریاست محترم دادگستری. اوز

    برای ساختن دادگستری با کمک مردم وخیران. اوزی. لازم. است که ریس. دادگاه با معتمدین ونیکوکاران شهر در ارتباط باشند تا از امکانات آنها برای ساختمان. دادگستری. بهره. مند شوند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد