نیک سرشتان مخلص ۱ ( شیخ عبدالقادر فقیهی)

ساسان پیرزاد: شهر اوز در ابتدای روز های سال نو باستانی (نوروز) شاهد و میزبان انسان های نیک و خیر اندیشی بود که به زادگاه خود سفر نموده و و قت خود را صرف بازدید از نقاط مختلف شهر و جلسات با بزرگان و رفع مشکلات شهر و شنیدن پیشنهادها نمودند. یکی از این انسانهای فرهیخته و عاشق اوز که در جای جای این شهر قدم های پر خیر و برکت این بزرگوار مشاهده می شود  جناب شیخ عبدالقادر فقیهی می باشد که اوز میزبان این بزرگوار و همسر مهربانشان بود. سفرشان دو روز به طول انجامید و در این مدت کم به نقاط مختلف شهر قدم گذاشتند و بازدیدهائی انجام دادند،  بازدیدها و نشستهایی با مسئولین و مردم داشتند که می توان به این موارد اشاره نمود:

 ۱ – دانشگاه پیام نور اوز ۲- کمپ دانائی و ستاد هلال احمر ورودی شهر ۳- کلانتری اوز ۴- خانه فرهنگ اوز (سرای زرنگار) ۵- حضور و بازدید از مقبره های شیوخ اوز ۶- بازدید از موزه مردم شناسی اوز ۷- شرکت در مراسم دانشگاه آزاد اوز و بازدید از کل مجموعه با حضور معتمدین و بزرگان شهر ۸- بازدید از پارک نوروزی ۹- نشست با شهردار و هیئت همراه و پیگیری مشکلات شهر ۱۰- بازدید از پیست اسب سواری اوز.

در ادامه به خاطرات این بزرگوار از زبان خودشان که در کارهای خیر اندیشنه ای ( فرهنگی و اجتماعی) که برای اوز انجام داده اند و در روزنامه خبر شیراز در سال ۹۵ به چاپ رسیده است اشاره می نماییم. می توان به  فعالیت ایشان در ابتدای ساخت دانشگاه پیام نور مرکز و همچنین مشارکت در ساخت دانشگاه آزاد اوز اشاره نمود.

«در اواسط سال ۱۳۷۲ به دنبال نشانه هایی از پیدایش زمینه برای کسب مجوز تاسیس دانشگاه پیام نور در اوز، استنباط می شد که جهت ساخت این مجتمع، معتمدین محلی، خیرین و فرهنگ دوستان از جمله آقایان احمد خضری، مرحوم محمدرضا سلمان پور، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، بخشداری و سایر دوستان خیر در صدد استفاده از فرصت هستند تا این مجتمع دانشگاهی را در زادگاه خود بسازند. این موضوع طی مسافرت آقای محمدصدیق پیرزاد به دبی به اطلاع دوستان و اینجانب رسید و در همین مرحله تاکید و توصیه من و دوستان که دلبسته عمران و آبادی در موطن خود هستیم مثبت بود و توصیه شد با مشورت و یاری همشهریان ارشد، مطالعات لازم از لحاظ امکان سنجی، چگونگی اخذ مجوز و هزینه های تقریبی آن انجام گردد و اطلاعات لازم را جمع آوری و به همراه تعدادی از معتمدین محلی به دبی مسافرت نمایند. در این راستا هیات پیگیری امور تاسیس دانشگاه در اوز از مرحومان شیخ محمدسعید فقیهی، محمدیوسف نامی و محمدرضا سلمان پور و آقایان احمد خضری، محمدصدیق پیرزاد و عبدالله زمین پیما، محمدعلی عابدی و عبدالحمید نامور تشکیل شد و اطلاعات ابتدایی تهیه و از آن جمله تخمین هزینه ساختمان اداری-آموزشی حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد گردید. متعاقباً تعدادی از معتمدین و اعضای هیات پیگیری امور دانشگاه در آذرماه ۷۴ به دبی آمدند و درپی آن با میزبانی اینجانب، دعوتی از همشهریان در محل باشگاه ایرانیان دبی تحت عنوان بحث و تبادل نظر پیرامون تاسیس دانشگاه پیام نور در اوز به عمل آمد.

در این نشست ضمن استقبال و تائید اصل موضوع، بخشی از خواسته های دانشگاه برای موافقت تاسیس در اوز توسط نیکوکاران تعهد شد که از موارد مهم آن، اعلام آمادگی جناب آقای فاروق ضیائی برای اهدای زمین به مساحت حدود ۱۲۵ هزار مترمربع بود. اینجانب نیز به عنوان اولین کمک مالی، مبلغ ۶۰ میلیون تومان تعهد و کمک های ارزنده دیگر نیز توسط خیران حاضر تعهد شد .»

در سال ۷۶-۷۵ دانشگاه پیام نور اوز در ساختمان استیجاری شروع به کار کرد. در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۷۵ در گروههایی دیگری در هتل کارتون دبی موضوع تامین بودجه برای شروع کار ساختمان های لازم برای دانشکده های مختلف مطرح گردید که در این جلسه آقای منصور فقیهی نژاد داوطلب احداث دانشکده ادبیات و علوم با مساحت زیربنایی مورد لزوم این دانشکده از سوی دانشگاه گردید. و در تاریخ ۱ اسفندماه سال ۱۳۷۵ کلنگ آغاز به کار به دست مرحوم حاج شیخ محمد فقیهی، مفتی اهل سنت و جماعت لارستان به زمین زده شد.


1 دیدگاه

  1. ضمن تشکر از آقای پیرزاد، شرح ماجرای تاسیس دانشگاه پیام نور از ابتدا تا سال ۱۳۷۵ در گزارش آمده است اما به نظر میرسد که لازم بود شرح ماجرا تا کنون یعنی تا سال ۱۳۹۷ نیز بیان میشد که اکون دانشگاه در چه وضعیتی است و عملکرد مثبت و یا خدای نکرده منفی از اقدامات خیرین بیان میشد که در ابتدا هدف و آرمان خیرین از تاسیس دانشگاه چه انتظاری در میان مردم بود و اکنون بعد از گذشت بیشاز ۲۰ سال به چه اهداف مد نظر رسیده ایم و آیا غیر از ساخت تاسیسات معظم دانشگاه که نمای زیبائی به شهر داده است ایا از نظر علمی و استخدامی نیروهای مردم اوز و افزایش توان فنی و خلاقیت متناسب با هزینه ای که صورت گرفته است مردم اوز برخوردار بوده اند وآی باید خیرین بازهم در همین راه باید ادامه دهند یا باید اقدامات خیرین در سایر زمینه ها سوق داده شوند تا موجب اشتغال و امید برای جامعه گردد همان موضوعی که خانم دادستان در مقاله «« امید اجتماعی در اوز باید تقویت شود»» بدان اشاره کرده اند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد