همـه مـا در بـرابـر ورزش دانـش آمـوزی مسئـولیـم

مسئول تربیت بدنی و ورزش آموزش و پرورش در گفتگو با پسین اوز: همـه مـا در بـرابـر ورزش دانـش آمـوزی مسئـولیـم

علی تیرزن: آموزش و پرورش را اصول بنیادی و زیربنای هر جامعه ای می دانند و موفقیت این نظام آموزشی در گروه تعلیم و تربیت است که رسالت آن بر دوش معلم است معلمی که هم وظیفه آموزش و هم پرورش فرزندان ما را از کودکی تا تحصیلات ابتدایی و تا دوره جوانی و تحصیلات عالی بر عهده دارد لذا برای ارج نهادن به چنین جایگاه والایی اینبار به سراغ یکی از مدیران اداره آموزش و پرورش منطقه خود رفتیم که مسئولیت آموزش و پرورش جسم و روح و روان فرزندان ما را بر عهده دارد که بی تردید نقش ایشان در پرورش نسل فردای این جامعه در سه حوزه فعالیت ورزشی، بهداشت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

 محبوبه مساح کارشناس علوم تربیتی در اداره آموزش و پرورش منطقه اوز است که اگر نقش و جایگاهی مهم تر و برجسته تر از سایر معلمان منطقه نداشته باشد، نقش  کمتری ندارد. گواه این ادعا هم مسئولیت انکار ناپذیر دبیران ورزش در زمینه اهداف آموزشی، بهداشتی و جسمی و روانی دانش آموزان است. این کارشناس تربیت بدنی آموزش و پرورش اوز که خود در رشته هندبال و والیبال فعالیت دارد معتقد است نقش معلمان تربیت بدنی در توسعه ورزش مدارس، پرورش و کشف استعدادهای دانش آموزی، مهم و در خور توجه است. وی می گوید همه ما در چارچوب قانون و در حد توان برای کمک به رشد، توسعه و بالندگی ورزش دانش آموزی مسئولیم.

 گزیده گفتگو با این بانوی ورزش و سلامت را با هم می خوانیم:

*لطفاً برای خوانندگان ما محبوبه مساح را بیشتر معرفی نماید.

محبوبه مساح قطب آبادی هستم. متاهل دارای دو فرزند. کارشناس ارشد تربیت بدنی و سلامت اداره آموزش و پرورش منطقه اوز با ۱۴ سال سابقه شغلی و دوستدار شهر فرهنگ دوست اوز.

* لطفاً تربیت بدنی آموزش و پرورش را برای خوانندگان توضیح دهید؟ 

تربیت بدنی آموزش و پرورش به عنوان متولی ورزش دانش آموزی طرح ها و برنامه های متعددی را به هدف رشد و توسعه ورزش و سلامتی روح و روان در میان دانش آموزان منطقه به مرحله اجرا در می آورد.

* تربیت بدنی آموزش و پرورش اوز در راستای وظایفی که بیان کردید برای موفقیت ورزش مدارس چه اهدافی دارد؟ 

تربیت بدنی آموزش و پرورش در سه حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی، حوزه سلامت و بهداشت مدارس و فعالیت های حوزه تربیت بدنی و ورزش هر ساله طرح ها و برنامه های منظم و مدونی تنظیم و با همکاری دبیران ورزش و مدیریت آموزشگاه ها به صورت گروهی به اجرا در می آورد. مثلاً در حوزه تربیت بدنی شامل برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای، برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در مقاطع مختلف تحصیلی، اعزام تیم های ورزشی برتر مدارس به مسابقات منطقه ای و خارج از منطقه و در حوزه سلامت و بهداشت تعامل با شبکه بهداشت و درمان شهر، تشکیل جلسه و همایش بهداشت دهان و دندان دانش آموزان، اجرای پایگاه تغذیه سالم در مدارس، ساماندهی بوفه های مدارس، برگزاری همایش سفیران سلامت دانش آموزان و برگزاری کارگاه های آموزش بهداشت و در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی طرح مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی، نظارت و پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در مدارس و توجه به امر سلامت دانش آموزان و ترویج آن، برگزاری کلاس های آموزشی برای والدین، گوشه های از اهداف و فعالیت برنامه های تربیت بدنی آموزش و پرورش است.

* ورزش دانش آموزی مدارس اوز در سطح استان از چه جایگاهی برخوردار است؟ 

ورزش مدارس اوز در این چند سال توانسته است گام های موفق و رو به رشدی داشته باشد. برگزاری المپیادهای ورزشی در تمام مدارس تحت پوشش، اعزام تیم های ورزشی دانش آموزی به مسابقات استانی و بعضاً کشوری نشان از موفقیت و حرکت رو به جلو ورزش مدارس منطقه اوز دارد که نمونه بارز آن میزبانی برگزاری مسابقات فوتسال دانش آموز استان در اوز با حضور تیم های طراز اول کل استان و حضور تیم فوتسال متوسطه اول مدرسه محمودزاده در مسابقات استانی و کسب مقام اول در این بازیها و حضور در مسابقات کشوری و کسب عنوان چهارم در سطح ایران و انتخاب چند بازیکن این تیم به ادوی انتخابی فوتسال دانش آموزی کشور خود گواه این مدعاست.

* معمولاً ورزش همیشه مشکلات خاص خود را دارد آیا تربیت بدنی آموزش و پرورش و مدارس هم با چنین چالش هایی روبرو است؟

در مجموع در حوزه فعالیت ما کمبودهای بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها کمبود اعتبارات مالی است. شک نداشته باشید که برای موفقیت در ورزش علاوه بر علاقه و استعداد تامین بودجه و اعتبارات مالی است که ما را به سرمنزل مقصود می رساند. نداشتن نیروی متخصص، کمبود نیروی تربیت بدنی، نداشتن فضای ورزشی مطلوب و استاندارد از دیگر چالش هایی است که ما با آن روبرو هستیم.

* چگونه می توان این چالش ها را از میان برداشت؟

توجه جدی مدیریت آموزشگاه ها به ورزش مدارس و همکاری خیرین و نیکوکاران محترم شهر و منطقه در بخش ورزش مدارس، برگزاری کلاس های آموزشی برای بالا بردن سطح معلومات مربیان، جذب نیروهای کارآمد و متخصص در حوزه ورزش، آماده سازی فضاهای ورزشی برای دانش آموزان، تجهیز مدارس به امکانات ورزشی برای کشف استعدادهای ورزشی دانش آموزان می تواند چالش های موجود را به حداقل برساند.

* مگر تربیت بدنی آموزش و پرورش تجهیزات ورزشی در اختیار ندارد؟

متاسفانه به علت کمبود اعتبارات مالی در سال های گذشته آنچنان که باید تجهیزات ورزشی در اختیار نداشته ایم اما خوشبختانه در حال حاضر تجهیزات ورزشی در اختیار داریم که در حال توزیع آنها بین مدارس هستیم هر چند خود مدارس هم در حد توان امکانات و موارد مورد نیاز ورزش برای دانش آموزان را تهیه یا در صدد تهیه آن هستند.

* میزان بودجه و اعتبارات مالی سرانه تربیت بدنی آموزش و پرورش چقدر است؟

متاسفانه بودجه ای برای تربیت بدنی آموزش و پرورش که بتواند در اختیار ما قرار گیرد وجود ندارد و در این چند سال بودجه ای در اختیار ما قرار داده نشده است.

* شما برای مسابقات خارج از منطقه و برای درصد موفقیت بیشتر، تیم منتخب دانش آموزی اوز را اعزام می کنید یا تیم خود آموزشگاه؟

قبلاً برای حضور موفق تیم های ورزشی مدارس منطقه سعی می کردیم تیم منتخب را مثلاً در رشته دو و میدانی به مسابقات اعزام می کنیم اما اخیراً فقط خود دانش آموزان آموزشگاهی که در رشته ورزشی موفق باشند به مسابقات اعزام می شوند.

* هزینه اعزام تیم های ورزشی دانش آموزی از کجا تامین می شود؟

متاسفانه به دلیل کمبود بودجه هزینه ها از طریق خود تیم های ورزشی دانش آموزان تامین می شود و علت اعزام تیم های خود آموزشگاه به مسابقات هم به این دلیل است که خود آموزشگاه هزینه های اعزام تیم های ورزشی را متقبل و تامین می نماید.

* چارت سازمانی تربیت بدنی آموزش و پرورش را لطفاً معرفی کنید.

متاسفانه به علت اینکه شهرستان نیستیم و به صورت منطقه ای هستیم فقط یک نیروی کارشناس تربیت بدنی به اداره تخصیص داده شده است لذا خودم به تنهایی در هر سه حوزه تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش فعالیت دارم و حتی بیشتر از توانم نیرو می گذارم. چون به کارم علاقمند و به هدفی که دارم ایمان دارم و موفقیت دانش آموزان اولویت اول من است.

* لطفاً عملکرد خود را در حوزه فعالیت تان بیان کنید.

زمانی که من این مسئولیت را تحویل گرفتم تربیت بدنی آموزش و پرورش ما جایگاه چندان مناسبی در استان نداشت ولی با برنامه ریزی و فعالیتی که با همکاران داشتم و رفع کمبودها موجود در حد توان و اعلام نیاز به استان و همکاری خوب معاونت تربیت بدنی استان و مدیریت آموزش و پرورش منطقه اوز  با جذب نیروهای بومی و با اجرای طرح های ملی و وزارتی رشته های ورزشی را در بین مقاطع تحصیلی تفکیک کردیم و با برگزاری کلاس های آموزش داوری و مربیگری برای دبیران ورزش توانستیم سطح علمی معلمان ورزش در منطقه را افزایش دهیم که مجموعه این فعالیت ها سبب شد ورزش مدارس ما در استان حرف برای گفتن داشته باشد. لذا در کل به فعالیت خود از ۱۰۰ نمره ۹۰ در نظر دارم.

* تربیت بدنی آموزش و پرورش با اداره ورزش و جوانان و هیات های ورزشی هم همکاری دارد؟

خوشبختانه هم اداره ورزش و جوانان اوز و هم تربیت بدنی آموزش و پرورش برای موفقیت دانش آموزان تعامل خوبی دارند. ما دانش آموزانی که در رشته ها مختلف ورزشی دارای استعداد و علاقه هستند به هیات ورزشی معرفی می کنیم تا بتواند در محیطی خارج از مدرسه هم به فعالیت ورزش های مورد علاقه خود بپردازند و به نوعی دانش آموزان را به ورزش قهرمانی سوق می دهیم و در برگزاری مسابقات ورزشی با هم هماهنگ هستیم.

* استعداد و پتانسیل ورزش مدارس اوز را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

قطعاً دانش آموزان مدارس ما دارای استعدادهای فراوانی در ورزش هستند که باید همه از خانواده تا مسئولین ذیربط بکوشیم زمینه موفقیت آنها را در ورزش مهیا نماییم وقتی دانش آموز بیدشهری با بضاعت کم امکانات ورزشی، در استان مقام دوم دو و میدانی دانش آموزان استان را کسب می کند. این نشان دهنده این است که دانش آموزان ما در کل منطقه اوز این پتانسیل و استعداد ورزشی را دارا هستند که مطرح شوند لذا باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

*  وقتی از ورزش مدارس صحبت می کنیم منظورمان هم دانش آموران دختر است و هم پسر ولی روشن تر بفرماییدوضعیت ورزش دختران دانش آموزان ما در مقاطع مختلف تحصیلی چگونه است؟

خدا را شکر وضعیت دختران دانش آموز در بحث ورزش را می توان خوب توصیف کرد. دختران پا به پای دانش آموزان پسر در المپیاد های ورزشی مدارس حضور دارند و گاهاً نمودار موفقیت آنها هم بیشتر است اما تا حدی با اعزام دانش آموزان دختر به مسابقات استانی از سوی والدین با مشکل روبرو بودیم که به حمداله در این سالها وضع بسیار بهتر شده است ولی هنوز این مشکل در روستاها بیشتر به چشم می خورد.

* وضعیت ورزش مدارس در روستاها چگونه است؟

دانش آموزان روستاهای منطقه در المپیادهای ورزشی مدارس به خوبی فعال هستند و استعدادهای خوبی هم در این مناطق وجود دارد ولی با اعزام آنها به مسابقات استانی و کشوری با توجه به مسائلی که بیان شد با مشکل روبرو هستیم مخصوصاً در بخش دختران دانش آموز.

* آینده ورزش دانش آموزی منطقه را چگونه می بینید؟

چون ورزش مدارس به نسبت سال های پیش از پیشرفت بهتری برخوردار بوده است و با داشتن مردم خوب و حامی ورزش و علاقمند به رشد و توسعه فرزندان خود و همکاری و تامل خوب هیات های ورزشی با مجموعه تربیت بدنی آموزش و پرورش من آینده ورزش در مدارس منطقه اوز را خوب پیش بینی می کنم.

*  شما چه راهکاری برای پویاتر شدن ورزش مدارس در منطقه اوز دارید؟

اولین موضوع مهم این است که خود مدیران مدارس باید به درس تربیت بدنی و ورزش اهمیت دهند. یک مدیر مدرسه باید ورزش دوست باشد و به همان اندازه که برای درس ریاضی برنامه ریزی دارد برای ورزش و درس تربیت بدنی هم برنامه ریزی داشته باشد. در مجموع درس تربیت بدنی در مدارس از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. نیروهای تربیت بدنی باید به آموزش های نوین و علم روز ورزشی دسترسی داشته باشند. بومی سازی نیروهای تربیت بدنی از دیگر راه های موفقیت ورزش مدارس ما خواهد بود و همکاری والدین دانش آموزان در امر ورزش فرزندان خود می تواند راهگشای برنامه های آتی ما باشد.

* به نظر شما ورزش برای دانش آموز باید در اولویت باشد یا درس؟

به نظر من ورزش می تواند مهم تر باشد چون اگر دانش آموزی سلامت جسمانی و سلامت روحی و روانی نداشته باشد این دانش آموز ممکن است در درس هم نتواند موفقیت مطلوبی به دست آورد ولی متاسفانه توجه جدی به موضوع جسم و روان دانش آموز هنوز در جامعه جایگاه خود را به دست نیاورده است.

* انعکاس اخبار و رویدادهای ورزشی دانش آموزی در نشریه پسین اوز را چگونه دیدید؟

خیلی خوب و عالی است و هر خبری از ورزش مدارس بوده به خوبی انعکاس داده شده است

* حرف ناگفته ای دارید؟

تقدیر و تشکر دارم از حمایت ها خوب مسئول اداره آموزش و پرورش اوز در حوزه فعالیت کاری خودم. امیدوارم والدین و خیرین هم ورزش مدارس را جدی بگیرند چرا که موفقیت ورزش شهر و بخش اوز از پایه و از مدارس شکل خواهد گرفت و در مجموع همه ما به سربلندی و عزت دانش آموزانمان هم در تحصیل هم در ورزش فکر می کنیم.

*با تشکر از خانم مساح که این وقت را در اختیار ما قرار دادند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد