پیشنهادات برای شکستن مقاومت افزایش بهای مسکن

*حمیرا نامدار: نیاز به مسکن هرسال افزایش پیدا می کند و در حال حاضر عرضه کم و تقاضا بسیار زیاد است. متأسفانه در حوزه مسکن هیچ طرح و یا اقدام امیدوار کننده ای برای ارزانی و یا کاهش قیمت ها وجود ندارد. با این قیمت های کاذب، اگر یک زوج سال ها هم کار کند نمی تواند خانه بخرد.
با توجه به تورم و رشد دلار باعث شد روند رشد قیمت مسکن و اجاره بها سرعت بیشتری تجربه کند و مستأجران در شرایط سخت تری قرار گیرند. بازار مسکن سال گذشته شرایط مناسبی را پشت سر نگذاشت. قیمت یک متر آپارتمان نوساز از سال گذشته تاکنون بیش از چند برابر افزایش یافته است.
با مطرح کردن طرح بزرگ اقدام ملی مسکن ریشه های امید خانه دار شدن در بین مردم جوانه زد. دولت با وعده ساخت یک میلیون مسکن در هرسال مردم را امیدوار کرد.
متاسفانه تا به امروز چیزی از وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال، با گذشت یک سال هیچ مسکنی آماده تحویل نشد. افزایش لحظه ای قیمت ها در بازار به گرانی مسکن دامن زد و در نهایت نرخ اجاره بها را بالا برد. بسیاری از متقاضیان بازار مسکن به دلیل رشد جهشی قیمت ها از خرید مسکن ناامید شده اند. وقتی قیمت ها بالا می رود به دنبال آن قیمت مصالح ساختمانی هم بالا می رود و به طور قطع پس از چند ماه تمامی مصالح به کار رفته در ساختمان ۱۰۰ درصد افزایش یافته و تورم بر روی نقطه بالایی ایستاده است.


در مجموع وضعیت مسکن متأثر از وضعیت اقتصادی کشور است و هر چه بازار دچار رکود باشد، قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند. زمانی که عرضه هر کالایی در بازار کم و تقاضا برای آن افزایش داشته باشد قیمت آن کالا رو به فزونی می رود. کمر مردم زیر بار گرانی ها خم شده و دیگر تاب و توان تحمل فشار بیشتری در بخش مسکن را ندارند.
دولت باید تلاش کند تا برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را به نتیجه برساند. اخیراً هم اعلام شده به کسانی که دارای چهار فرزند هستند زمین تعلق می گیرد اما پیش زمینه این اقدام باید با کنترل تورم و ثبات بازار همراه باشد.
البته برنامه ای که دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و پایین در دستور کار قرار داد نشان دهنده این بود که راه حل درست تشخیص داده شده اما در اجرا دچار مشکلاتی شد که باید آنها را رفع کند.
در پروژه نهضت ملی مسکن، به علت مسائلی مانند تورم و قیمت گذاری بالا، برآورد هزینه های تولید باعث شد بسیاری از مردم انصراف و یا امتیازات خود را بفروشند و از خیر خانه دار شدن بگذرند.
راه های پیش رو عرضه مسکن در شهر اوز می تواند، ساخت مسکن خیرساز در قالب طرح اقدام ملی انجام شود. انجمن خیرین مسکن ساز تشکیل و زمین های حاشیه شهر برای ساخت و ساز به شکل ارزان قیمت اختصاص یابد و واحدهای مسکونی را به متقاضیان واجد شرایط تحویل دهند.
پیشنهادی دیگر این که شهرداری می تواند در قسمتی از شهر که شروع به ساخت اماکان تجاری کرده است طبقه دوم آن مکان را به مسکونی تبدیل کند تا بسیاری از داشتن واحدهای مسکونی بهره مند شده و هم درآمدی برای شهرداری باشد.
پیشنهاد دیگر این که کسانی که دارای خانه خالی نیمه تمام و زمین در محدوده شهر هستند شناسایی و با اعطای تسهیلات توسط بانک ها به میزانی باشد که سازندگان سریع تر آن را دریافت کرده و ساخت و سازها را رونق دهند.
* عضو شورای نویسندگان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد