کارگروه تقویت و پایداری خوس بافی در اوز

کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با محوریت خوس و خوس بافی در فرمانداری تشکیل شد.

به گزارش پسین اوز، با حضور فرماندار، معاون فرماندار، روسای ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، موزه مردم شناسی و پسین اوز کارگروه میراث فرهنگی با محوریت خوس بافی بافی تشکیل شد.

شریف بازرگانی مدیر موزه مردم شناسی با اشاره به فعالیت بانوان گفت: خوس بافی در اوز رونق گرفته و این روند با بازدید مدیرکل و مسئول حراست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، شتاب گرفته است.

وی افزود ۲۰۰ نفر از بانوان در حال حاضر در این صنعت سنتی شرکت دارند.

محمد محمدی فرماندار شهرستان اوز اظهار داشت: تقویت رشته خوس بافی باعث زنده ماندن این رشته و شهرت شهر اوز می شود.

فرماندار با اشاره به فعال بودن خوس بافی در اوز گفت: با فعالیت اداره میراث فرهنگی، موزه مردم شناسی و کار گروه مربوطه، کارگاههای خوس بافی در این شهر فعال است.

سعید آبادی رئیس میراث فرهنگی اوز گفت: برای رونق این محصول نیاز به تبلیغات و تولید محتوا و ایجاد نمایشگاه است. لازم است المان خوس بافی در شهر اوز ساخته و نصب شود.

فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به سابقه فعالیت کارگاههای سنتی و دستی بانوان اشاره کرد و گفت: اوز ظرفیت لازم برای رونق این رشته را دارد.

احمد خضری مدیر مسئول پسین اوز ضمن تاکید بر بقا و حفظ خوس بافی گفت: زنان هنرمند این شهر توانسته اند صنعت خوس بافی را زنده نگه دارند. اگر به سابقه این رشته توجه کنیم باید بدانیم بانوان اوز در گذشته این صنعت را از هندوستان به اوز آورده و از اینجا به سایر نقاط جنوب گسترش یافته است. در خوس بافی الیاف نقره وجود دارد که برای زینت شلوار، روسری، کلاه، پیراهن، جلیقه زنانه و لباس کودکان به کار می رود و این موضوع منحصر به فرد است. چون خوس بافی در سایر نقاط از جمله بندرعباس از الیاف نقره ای استفاده نمی شود.

در پایان احمد امینی معاون فرماندار به لزوم تشکیل کارگروه تاکید کرد و از همه علاقمندان درخواست نمود با هماهنگی اداره میراث فرهنگی عضو این کارگروه شوند. مسعود کرماتی شهردار، با تاکید بر همکاری با کارگروه آمادگی لازم برای المان را اعلام کرد.

فاطمه رضایی، فوزیه براهیمی و محمدرفیع راوند نیز در این نشست حضور داشتند.


1 دیدگاه

  1. رونق خوس وخوش بافی در اوز بستگی به کارگروه ندارد بستگی به آموزش وتاسیس کارگاه وبازار فروش دارد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد