کاشان پایتخت کتاب شد

فیشور نیز به عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب معرفی گردید.

به گزارش پسین اوز، و به نقل از ایرنا و سخنان دبیر پایتخت کتاب و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، در چهارمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها، شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب معرفی شد. 

عصر سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی و سایر مدیران ارشد فرهنگی کشور در تالار وحدت تهران آئین اختتامیه برگزار گردید.

 

علی اصغر سید آبادی گفت: یکصد و پنجاه شهر و یکهزار و سیصد روستا و آبادی عشایری در انتخاب پایتخت کتاب و جشنواره روستاهای دوستدار کتاب شرکت کردند، که شهر کاشان از استان اصفهان از میان ۱۰ شهر راه یافته به مرحله نهایی داوری به دلیل برنامه های نوآوری، مشارکت جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه های پایتخت کتاب به عنوان پایتخت کتاب ایران دست یافت و لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو را دریافت کرد.

مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی و ۲۵۰ میلیون ریال حواله کتاب از طرف معاونت وزارت ارشاد به مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار کاشان اهدا شد. بعد از کاشان شهر مهاباد از استان آذربایجان غربی، صدرا از استان فارس، دزفول از استان خوزستان و یزد نیز به ترتیب مقام های دوم تا پنجم را کسب و شایسته تقدیر شدند. لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال حواله کتاب به روسای ادارات فرهنگ و ارشاد و شهرداران این ۵ شهر اهدا شد.

همچنین در سال ۹۷ از طرح های ترویج کتابخوانی این ۵ شهر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه عمومی کشور حمایت می شوند. ضمنا از ۲۰ روستای راه یافته به مرحله نهایی داوری به ترتیب روستای فهلیان از نورآباد ممسنی فارس به دلیل استمرار فعالیت های ترویج کتابخوانی و انجام برنامه های منظم سال پیش به عنوان برگزیده سال ۹۷ شد که مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی و ۵۰ میلیون ریال از سوی کانون های عالی مساجد به مردم روستا اهداء شد.

بعد از آن روستاهای اسفیدان از توابع بجنورد خراسان شمالی، امام زاده بزم از بوانات فارس، دهنو لوداب از یاسوج کهگیلویه و بویراحمد، فیشور از اوز لارستان، بزنج از توابع اسفراین خراسان شمالی، فدافن از توابع کاشمر خراسان رضوی، شرف آباد از توابع اشکذر یزد، قادیکلای بزرگ از توابع قائم شهر مازندران، حسین آباد کارخانه قند از توابع بهارهمدان و باصدی از توابع رامهرمز خوزستان ۱۰ روستای برگزیده دوستدار کتاب شدند که به هر کدام مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال وجه نقد اهداء شد. گفتنی است که امسال باشگاه پروانه ها با تسهیل گری معصومه هرمی، و روستای فیشور توانستند در کشور مطرح شوند که جا دارد به رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران نامزدی پایتخت کتاب خسته نباشید و تبریک بگوییم.


4 دیدگاه

  1. محمديوسف از دبى

    چرا اوز پایتخت نشد ؟ لطفا روشن اعلام کنید ، شما چرا موفقیت فیشور وفعالیت خانم هرمى را خوب توضیح نمى دهید ؟ آیا فقط اوز باید اول شود ؟

  2. خیلى دلم مى خواست اوز اول شود ولى چون براى نام ونشان بود موفق نشدیم

  3. همه مى گفتند اوز پایتخت مى شه چرا نشد ؟ هرروز که بک نویسنده مى آوردند آیا این خرج ها از جیب کى بود ؟

  4. همشهري دلسوز

    در این چند روز بعد از اعلام نتایج بررسی پایتختی کتاب، برای دوستداران کتاب اوز، از جمله شخص بنده که انتظار انتخاب شدن اوز را داشتم ولی نشد بسیار روزهای سختی بود هرچند شاید شخصا در این زمینه نقشی نداشته ام وفقط بعنوان یک همشهری انتظار آنرا داشتم . زیرا در صورت انتخاب شدن اوز، میتوانست برای شهر و مردم اوز امتیازات ویژه ای داشته باشد. از آنجائیکه دربعضی پایگاههای خبری مطرح شده است اوز در میان ۲۰ شهر منتخب نهائی از میان ۱۵۰ شهر کاندید شده میباشد به غیر از کاشان اسامی چهار شهر بعدی نیز اعلام شده است اما مشخص نشده است که اوز در میان ۲۰ شهر نهائی در چه جایگاهی قرار گرفته و در صورت امکان امتیاز ۲۰ شهر نهائی به ترتیب اعلام گردد. همچنین وجه مشخصه کاشان که از امتیاز بالائی برخوردار شده است شامل چه مواردی بوده است که بتوان به عنوان تجربه مورد استفاده و اطلاع دوستداران کتاب قرار گیرد. واکاوی علل شکست یا انتخاب نشدن اوز میتواند بسیار مفید باشد که نقاط ضعف در چه زمینه هائی بوده است.البته همیشه گفته اند در پس هر شکستی میتواند پیروزی باشد ولی آنچه که مسلم است رقابت میان ۱۵۰شهر که بسیاری از شهرها از نظر وسعت و جمعیت و سوابق تاریخی فرهنگی و صنعتی گردشگری و علمی و … قابل مقایسه با اوز و هم سنگ اوز نبوده وبسیاری از آنها دارای امکانات بسیاری میباشند از جمله خود شهرکاشان یا یزد یا شیراز و …..لذا بایددر شیوه و روش انتخاب نمودن شهرها باید معیار و شاخصهای دیگری در نظر گرفته شود همانگونه که در مسابقات کشتی و وزنه برداری در سطوح مختلف وزنی افراد به رقابت میپردازند و برای هر وزنی مقام کسب میشود در زمینه انتخاب نمودن شهری بعنوان پایتخت کتاب ایران نیز باید رقابت در سطوح مختلف مطرح باشد شهرهای بزرگ دارای امکانات بسیار زیادی از هر نظر دارا هستندولی شهرهای کوچک از چنین امتیازی برخوردار نیستند و سال قبل که اوز بعنوان شهر خلاق انتخاب گردید حتما بخاطر یک سری ویژگیهای خاص بوده است. در سالهای آتی حتما رقابتها مابین شهرهامختلف و تعداد بیشتر خواهد بود.البته همینکه در سال قبل بعنوان شهر خلاق انتخاب گردید و تنها شهر برای این عنوان بود نیز شایسته تقدیر از کارگروه اوز و افراد دست اندکار میباشد و در این رابطه افراد گروه ومردم و کتابخانه ها و کتاب فروشی ها و مدارس و اداره ارشاد و ساید موسسات آموزشی تجربیات خوبی کسب نمودند و در سالهای آتی چنانچه اوز قصد کاندید شدن داشته باشد از این تجربیات میتوان بهترو بیشتراستفاده نمود . البته ناگفته نماند که هر ورزشکاری یا تیمی ورزشی برای اینکه جایگاه و رتبه و مقام خودش حفظ کند باید بسیار تلاش نماید و نگه داشتن مقام خود و دفاع از آن کار بسیار سختی است ولی نباید نا امید شد. کتاب خواندن و دعوت از نویسندگان و شعرا و مقامات مسول کشوری برای معرفی نمودن اوز نمیتوان به راحتی بدست آورد. در یک سال اخیر ورود نویسندگان و شعر و مقامات ادارات ارشاد و مطرح شدن اوز در زمینه فرهنگی اقدام مثبتی بوده است هرچند نتایج این فرهنگ سازی در دراز مدت برای مردم اوزبه بار مینشیند و اثراتش بلند مدت خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد