کاشت زعفران در  دانشگاه آزاد اوز جواب داده است

کشت زعفران ویژه مناطق گرم و خشک است. البته اگر نخلستان باشد، سایه آن باعث می شود تا دمای خاک از ۵۰ درجه به ۴۵ درجه یا کمتر برسد که مطلوب است.

به گزارش پسین اوز، مهدی عابدی مجری طرح کاشت زعفران در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز گفت: در حال حاضر کشت گلخانه ای زعفران در دانشگاه آزاد اوز اجرا می شود و بزرگ ترین مشکل این طرح کمبود آب است. اما خاک منطقه بسیار مرغوب و قابل قبول است. وی کشت گلخانه ای زعفران را با صرفه تر از کشت زعفران در مزرعه و زمین های زراعی دانست. عابدی وسائل لازم را برای کشت زعفران گلخانه ای را دستگاه های سرمایشی، گرمایشی، رطوبت ساز، پیاز زعفران، سبد، قفسه و غیره نام برد.

پیاز زعفران در سالن تکثیر شده و احتیاجی به زمین ندارد و زمان رسیدگی و توجه ویژه هنگام نقره کردن پیاز است. نقره کردن یعنی پوشال دور پیاز با مهارت خاص کنده شود و فقط یک لایه پوشال که طلایی است باید باقی بماند. بعد از آن رسیدگی چندانی مورد نیاز نیست. عابدی افزود: از زمان کشت تا برداشت گل حدود یک ماه زمان لازم است.

 بدیهی است کشت گلخانه ای زعفران به دلیل در ارتباط نبودن با نور مستقیم خورشید میزان درصد کروسین بیشتری را تولید می کند. کروسین همان زعفران است که مورد استفاده قرار می گیرد و هر میلی گرم آن حدود ۴۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان ارزش دارد. کروسین ماده ای است قرمز رنگ که برای درمان سرطان، آلزایمر و افسردگی کاربرد فراوان دارد.

مجری طرح کشت زعفران در دانشگاه آزاد اوز افزود: در بازار انواع زعفران وجود دارد که به ترتیب درجه عبارتند از: ۱-سوپر نگین اتوئی درجه یک ۲-سوپر نگین پرسی ۳-نگین صادراتی پوشال و سرگل هستند. عابدی اضافه کرد در حال حاضر در دانشگاه آزاد اوز فقط نوع درجه یک زعفران سوپر نگین اتوئی تولید می شود که ارزش فراوان داشته و در بازار هر کیلو ۴۵ میلیون تومان معامله می شود.

مهدی عابدی در پایان اظهار داشت: ۳۰ متر کشت گلخانه ای زعفران با ۳۰۰ متر زمین برابری می کند. عبدالعزیز خضری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز طرح کشت گلخانه ای زعفران را از مزایای طرح «دانش بنیان» ذکر کرد و گفت: در حال حاضر این کشت در مرحله آزمایش است و جواب داده است. بنابراین دانشگاه آزاد آماده جذب سرمایه گذاری برای ترویج و توسعه کشت زعفران است.  


1 دیدگاه

  1. یک پیشنهاد مفید خدمت جناب خضرب

    یک پیشنهاد مفید اینکه دانشگاه آزاد مکان وزمین دارد ولی دانشجو کم دارد در عوض اداره کشاورزی اوز هم جا و مکان درست و حسابی ندارد اما کارشناس کشاورزی دارد اگر بخشی ازین دانشگاه در اختیار اداره کشاورزی قرار گیرند منافع مادی برای دانشگاه ایجاد میشود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد