کنترل شناسه اصالت کالاهای سلامت محورخارجی را فراموش نکنیم!

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان، یکی از بزرگترین دغدغه های جامعه امروز مصرف اقلام خوراکی، آرایشی و بهداشتی سالم با توجه به حضور کالاهای متنوع و متفاوت است.

دکتر المیرا صالح پور مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو در این خصوص با بیان اینکه بخش زیادی از کالاهای آرایشی و بهداشتی وارداتی است اظهارداشت: کنترل و نظارت سازمان‌های مربوطه از جمله غذا و دارو از محل تولید، حمل و نقل تا عرضه کالا بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های اطمینان از اصالت و سلامت این گونه کالاها وجود برچسب های اصالت بر روی کالا است تصریح کرد: سازمان غذا و دارو برای کلیه محصولات سلامت محور اعم از خوراکی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی وجود برچسب اصالت و سلامت را الزامی کرده است.

دکتر صالح پور با بیان اینکه کلیه محصولات سلامت محور بایستی دارای برچسب اصالت یا برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت باشند و هیچگونه برچسب دیگری مورد تایید نیست، خاطرنشان کرد: بازرسان معاونت غذا و دارو کلیه محصولات سلامت محور را در سطح عرضه مورد بررسی قرار داده و در صورت مشاهده اقلام فاقد برچسب اصالت اقدام به جمع آوری کالا می‌کنند.

وی شناسه های مختلف را معرفی کرد و گفت: شناسه تجاری فرآورده  (GTIN)، شناسه ردیابی، رهگیری(UID)، شماره سری ساخت (Lot/Batch Number)، تاریخ انقضا(Exp Date) و شناسه اصالت از جمله مواردی است که محصولات دریافت می‌کنند.

دکتر صالح پور با اشاره به نحوه استعلام اصالت کالا بیان کرد: مصرف کنندگان می‌توانند از طریق سایت http://www.ttac.ir و با وارد کردن کد‌های روی برچسب، از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه با نصب سامانه TTAC برروی تلفن همراه نیز می‌توان از طریق بارکد اصالت کالا را تشخیص داد افزود: بر روی برچسب های اصالت، شناسه‌ای ۱۶ رقمی بوده و توسط لایه ای پوشانده شده و پس از خراشیدن و برداشتن این لایه توسط مصرف کننده آشکار می‌شود و با ارسال این شناسه از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ و یا شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ ، می‌توان اصالت کالا را مورد بررسی و کنترل قرار داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد