گشایش آموزشگاه ها مبارک باد

* محمدصدیق پیرزاد: شصت و هشت سال از شروع خدمتم در آموزش و پرورش سپری شده، هر چند بازنشست هستم ولی چون دوستدار شغلم هستم، هر جا مطلبی مربوط به معارف فرهنگ و آموزش و پرورش می بینم به آن توجه می کنم.

اخیراً در روزنامه اطلاعات مورخه سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۷ زیر ستون (مکتوب هفته) شرحی به قلم دکتر مصطفی فیاض بخش دیده که تحت عنوان «درخت خربزه» بود مطالبی که وی ارائه داده است نه همه بلکه بیشتر آن چیزی است که من هم به آن توجه داشته و دارم و گهگاه در صحبت هایم در محافل رسمی آموزشی آن را بروز داده ام. از جمله اینکه چند سال قبل در یک جلسه تودیع و معارفه رئیس آموزش و پرورش منطقه اوز در بهمن ماه در سالن الزهرا برگزار بود خطاب به جمع حاضر مخصوصاً معاون مدیریت کل آموزش و پرورش استان فارس عرض کردم:

جناب معاون بحث از پیشرفت ژاپن و آلمان کردند، اشاره می کنم که ما اگر عقب افتاده ایم و به آنان نمی رسیم علتش آن است که مانند آنها بفکر توسعه آموزش و پرورش نیستیم. اگر هستیم هم کم است و باید بیشتر به آن بپردازیم.

در آنجا مثالی زدم که از دریافت وجوهی با نام «طرح مارشال وزیر خارجه آمریکا» که بعد از ختم جنگ دوم جهانی به ممالکی که در جنگ آسیب فراوان دیده بودند دادند و آدنائر صدراعظم وقت آلمان خطاب به ملتش گفت: پولی که دریافت کرده ام هفتاد درصدش در تعلیم و تربیت به کار می بریم و شما مردم آلمان مخصوصاً جوانان بروید خرابه ها را زیرو رو کنید. دوچرخه پدرانتان را بیرون بیاورید که فعلاً از ماشین خبری نیست.

و در این راستا ادامه دادم که در مملکت ما در رژیم گذشته و نظام جدید انقلابی چقدر درآمد نفتی و غیره داشته و داریم. ببینیم چقدر آن به تعلیم و تربیت اختصاص داده ایم؟

با ملاحظه نوشته دکتر فیاض بخش و انتخاب چند فراز از مکتوب وی مطلب را تمام می کنم. دکتر اظهار کرده: « چند روز پیش استاندار محترم تهران اعلام کرد: ۱۲۰۰ مدرسه در استان تهران نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است» سریال این نوع اعلام ها معمولاً هر سال نزدیک به بازگشائی مدارس روی آنتن می رود. اولین سوال تامل برانگیز این است که اگر پایتخت و اطراف آن اینگونه نیازمند بازسازی مدارس در این تعداد است تکلیف غم انگیز مدارس در دیگر نقاط کشور چیست؟ آمارهای رسمی می گوید در مجموع یک سوم مدارس کشور در این سرنوشت اند. درخت گردکان اگر در تهران بدین بلندی است، خدا به داد درخت های خربزه در نقاط دیگر کشور برسد. هم چنین اعلام شد که قرار است در طی پنج سال سالی صد میلیارد تومان به این مهم اختصاص یابد یعنی سرانجام پانصد میلیارد تومان ارزانی مدارس در طول پنج سال.

دکتر نوشته، این رقم ناقابل را مقایسه کنید با ارقامی که تائید شده یا نشده از اخبار اختلاس ها و سوءاستفاده ها که شبانه روز گوش مردم را نوازش می دهد. در فرازی دیگر دکتر اظهار کرده: بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا در اولین نطق بعد از پیروزی در دومین دوره انتخابش، یکسره به آموزش و پرورش این کشور پرداخت و با اعلام برنامه های عملی برای دوباره ساختن آموزش و پرورش در برابر آموزش و پرورش پیشرفته اروپا، عزمی جزم را به نمایش گذاشت و البته این مقوله را به عنوان برند سیاست داخلی اش ثبت کرد.

باز می نویسد: در کشور ما نیز چهل سال است آموزش و پرورش بسیار بسیار مهم تلقی می شود. اما در آستانه بازگشائی های سال تحصیلی برندتر می شود لیکن در مقام حرف. در پایان دکتر فیاض بخش عقیده و باورش را نسبت به آموزش و پرورش فعلی مملکت که البته منطبق با عقیده و باور من نیست ولی قابل بررسی است. چنین اظهار می دارد: آموزش و پرورش از یک حلقه مفقوده اصلی در کنار صدها حلقه فرعی رنج می برد. آن حلقه عزم و اراده است. عزم و اراده خود موکول به عقیده و باور است. باور ندارم که «باور» به آموزش و پرورش به اندازه «عقیده و باور» به گسترش مساجد، حسینیه ها و تکایا در باور دست اندرکاران و نیز مردم نشسته باشد.

خواننده محترم مطلبی که در فوق ارائه شد به مناسبت رسیدن مهرماه و باز شدن درهای مدارس به روی دانش آموزان عزیز می باشد و منظورم از نوشتنش این است که در مسئولین و دولت مردان مخصوصاً ریاست محترم جمهور دکتر روحانی که دولت خود را به دولت تدبیر و امید نامیده بیشتر به آموزش و پرورش ایران بپردازد و آنچه را که متخصصین امر تعلیم و تربیت از جمله دکتر فیاض بخش ارائه می کنند توجه خاصه نمایند.

*عضو شورای سرپرستی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد