۸مرکز فعال در جنوب فارس بیماری هاری راکنترل می کند 

 بیماری هاری در جنوب فارس و در مناطق زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی  لارستان توسط ۸ مرکز  کنترل می شود.

به گزارش پسین اوز و به نقل از وبدای لارستان، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی لارستان گفت: برای کنترل بیماری هاری در مناطق زیر پوشش دانشکده ۸ مرکز فعال برای پیشگیری و واکسیناسیون بیماری هاری ۲۴ ساعته در خدمت مردم بوده و۲ مرکز نیز در حال ساخت و راه اندازی است.

حسن فزونی افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری افزون بر ۹/۵ میلیارد ریال اعتبار در راستای کنترل این بیماری اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۵۵ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده است، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه  سال پیش ۱۳ درصد افزایش داشته است.

معاون بهداشت دانشکده اظهار داشت که: ۹۰ درصد گزیدگی ها توسط سگ انجام شده و۱۰ درصد بقیه از سوی  سایر حیوانات اهلی وحشی صورت پذیرفته است. در این رابطه مراکز با تزریق یک هزار و۳۰۰ در واکسن هاری و۱۵ هزار واحد سرم ضد هاری به آسیب دیدگان باعث شده است تا هیچ مورد هاری انسان ثبت نگردد.

فزونی در تشریح بیماری هاری گفت: این بیماری ویروسی است که از گزش حیوان هار به انسان منتقل می شود و در صورت بروز بیماری انسان هلاک می گردد.

این مقام بهداشتی اضافه کرد: در صورت اقدام به موقع یعنی شستن محل زخم با آب وصابون و مواد ضد عفونی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و تزریق ‌سرم ضد هاری و واکسیناسیون بیمار از مرگ نجات می یابد.

وی در پایان گفت: پستانداران خونگرم مانند: سگ، روباه، گربه، گرگ، خدنگ، خفاش، راسو، موش خرما، کفتار، شغال و غیره می توانند هار شوند. دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی لارستان، شبکه های بهداشت و درمان شهر ستان های لارستان،  اوز، خنج و جویم را زیر پوشش دارد.


1 دیدگاه

  1. شبکه بهداشت ودرمان خنج از. لارستان. جدا شده. است. وتا پایان سال به علوم پزشکی. فارس می پیوندد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد