برداشت های مذهبی دانش آموزان مقطع راهنمایی دختران اوز

در پی درج خلاصه گزارش تحقیق با عنوان گذری به بررسی علل موفقیت تحصیلی دختران ممتاز مقطع راهنمایی اوز در شماره قبل و استقبال خوانندگان بر آن شدم که چند گزارش از تحقیق های انجام شده در آن زمان که به وزارت متبوع هم ارسال و از آنان بابت صاحب امتیاز تالیف هم شدم برای اطلاع بیشتر دوستداران پژوهش بنگارم. قبلا از حسن نظر خوانندگان سپاسگزاری می کنم.

تحقیق «برداشت های مذهبی دانش آموزان مقطع راهنمایی دختران اوز» یکی از پژوهش هایی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت که مطالعه آن در حال حاضر نیز می تواند ما را در بسیاری از موارد و مسائل یاری دهد. در اینجا لازم است از همکاران خوبم در سالهای دهه هشتاد بویژه معاونان و مربی پرورشی و دانش آموزان عزیز مدرسه راهنمایی احمدیان که امروزها اکثراً زنان خانه دار موفقی هستند، سپاسگزاری کنم.

۱ –اهداف پژوهش: شناخت چگونگی افکار و برداشت های دینی نوجوانان دختر سنین ۱۲ تا ۱۶ سال و تعیین تفاوت اطلاعات دانش آموزان شهرهای مختلف آشنایی با نقاط قوت و ضعف تفکرات دینی نوجوانان و بطور کلی آشنائی با اطلاعات مذهبی و گرایش های دینی نوجوانان دختر در شهر اوز.

۲ –جامعه آماری تمام دانش آموزان مدرسه راهنمائی دخترانه احمدیان اوز.

۳ –نمونه و شیوه نمونه گیری، ۱۸۵ نفر از دانش آموزان جامعه فوق از بین ۲۵۵ نفر کل دانش آموزان به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند.

۴ –ابزار پژوهش: پرسشنامه

 5 –مدل آماری جدول فراوانی و درصدها(شاخص های توصیفی)

 6 –فرضیات پژوهش: الف-نوجوانان دختر برداشت درست و صحیح از مفاهیم دینی از قبیل توحید، نبوت، معاد دارند. ب-نوجوانان افراد مذهبی را دارای شخصیت بهتری از دیگران تلقی می کنند. ج-نوجوانان تمایلی به تخطی از فرامین الهی را ندارند.

۷ –خلاصه نتایج: ۱- نزدیک به ۹۵ درصد دانش آموزان خداوند را با صفاتی چون مهربانی و بخشندگی می شناسند و ۵ درصد بقیه با صفت دانائی و هیچ کس به صفاتی که حاکی از غضب و خشم خداوند باشد اشاره نداشته اند. ۲-در ارتباط با هدف خلقت نزدیک به ۷۵ درصد دانش آموزان بعد خلقت را ایمان به خدا و عبادت او دانسته اند و ۲۱ درصد آنان بر شناخت خوب از بد در این دنیا اشاره داشته اند و ۴ درصد بقیه دانش آموزان، هدف خلقت را مسایلی دانسته اند که اساسا در جهت عبادت الهی نیست مانند لذت بردن، کمک به مردم و همکاری و با هم بودن و… ۳-در ارتباط با روز قیامت و رستاخیز حدود ۷۰ درصد از دانش آموزان آن را روز رسیدن به نتایج اعمال خود دانسته و ۷ درصد از روز قیامت به عنوان روزی یاد کرده اند که باید حساب و کتاب پس بدهیم و روز سخت و وحشتناکی است و از آن ترسان بوده اند و بقیه دانش آموزان پاسخی نداده اند. ۴ -در رابطه با جایگاه خود در بهشت و جهنم حدود ۸۱ درصد جایگاه خویش را در بهشت می دانسته اند. ۹ درصد خود را مستحق جهنم دانسته و بقیه یعنی ۱۰ درصد اظهار بی اطلاعی کرده بودند و در مجموع ۹۱ درصد خود را مستحق رسیدن به جهنم نمی دانسته و این موضوع بسیار مهم و ارزشمند بود. ۵-در ارتباط با نبوت اطلاعات دانش آموزان بسیار کامل بود و درباره حضرت محمد(ص)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت عیسی(ع) اطلاعات کافی داشته به طوری که ۹۲ درصد آنان در مورد خاتم الانبیاء(ص) حضرت محمد مصطفی(ص)، اطلاعات کاملا صحیحی داشته اند. ۵۵ درصد بچه ها حضرت رسول(ص) را پیش از آن که پیامبر اسلام(ص) به عنوان فرستاده خداوند بدانند او را مردی امین، بزرگوار، مهربان و دانا معرفی کرده اند و ۹۷ درصد از بچه ها، پیامبر(ص) را به عنوان الگوی زندگی قلمداد کرده و او را ستایش نموده بودند. به عبارت دیگر اکثر دانش آموزان به جای این که با حضرت رسول اکرم(ص) صرفا یک ارتباط شناختی داشته باشند. نوعی ارتباط حساس و عاطفی برقرار کرده بودند. ۶-۲۰درصد از دانش آموزان اطلاعات دقیق و درستی درباره رسالت و علت وجودی آن به طور کامل نداشته و در عین حال ۸۰ درصد بچه ها وظیفه خود را در قبال رسالت تبعیت و اطاعت محض دانسته و آن را برای زندگی بشریت لازم می دانسته اند. ۷-تعدادی از نوجوانان حدود ۲۱ درصد در این پژوهش اظهار داشته اند که در ازای گناهان خود باید مجازات شوند، ولی از آنجائی که نسبت به رحمانیت خداوند حسن ظن دارند فقط ۳ درصد از آنان خود را مورد خشم خداوند دانسته ولی ۹۸ درصد از پاسخ دهندگان توبه را بهترین راه حل برای مورد توجه قرار گرفتن عطوفت خداوند می دانسته اند. ۸-حدود ۲۶ درصد از نوجوانان درک صحیح و دقیقی از مفهوم دعا نداشتند. ۹-در ارتباط با افراد مذهبی در مدرسه و جایگاه آنان در جامعه، دانش آموزان توقعات مختلفی از آنان داشته و تلقی آنان از این افراد بدین صورت بود که ۵/۹۷درصد از دانش آموزان آنان را افرادی محترم و قابل اطمینان و شاخص دانسته فقط ۵/۱ درصد دانش آموزان این افراد را مورد اطمینان ندانسته و یک درصد هم پاسخی نداده اند

پروین دادستان
 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد