طبابت در کمال آرامش راز ماندگاری ۲۳ ساله

از بازارچه حافظ خودمان را به بیمارستان امیدوار می رسانیم. عقربه های ساعت ۶ را نشان می دهد. به بخش می رویم. ولی دکتر را می بینیم که آماده رفتن به اتاق عمل است. عذرخواهی می کند و می گوید بیمار اورژانسی دارد. و برای ۳۰ دقیقه بعد به ما وقت می دهد. در اینجا به این باور می رسیم که دکترها تمام وقت باید در اختیار بیماران خود باشند.

سادگی و زلالی او بعد از سالها زندگی در شهر هنوز بر چهره دارد. در این منطقه، دوای درد خیلی ها شده و می شود. می خواهیم دکتر عبداله دانش متخصص اورولوژی (کلیه و مجاری ادرار) بیمارستان امیدوار اوز از ابتدای زندگیش تا کنون ما را با خاطراتش همراه کند.

دوره ابتدایی خود را در بلغان گذراند. به علت مشکل عبور و مرور به مدت سه سال در جهرم به مدرسه خواجه نصیر رفت. و سه سال آخر را در دبیرستان داریوش شیراز گذراند.

و در سال ۵۶ کنکور سراسری در رشته آمار و انفورماتیک برنامه ریزی کامپیوتر برای اولین بار در دانشگاه شیراز دایر شده بود قبول شد. حدود یک سال تدریس می کرد ولی به علت نبودن شرایط مناسب برای کار کردن به کشورهای حوزه خلیج فارس رفت چون علاقه شدیدی به رشته پزشکی داشت به مدت ۱۱ سال به رومانی رفت و در آنجا در رشته امور زنان و زایمان ادامه تحصیل داد. وقتی به ایران برگشت چون این رشته با کشور ما تطابق نداشت در رشته اورولوژی مربوط به کلیه و مجاری ادراری شیراز قبول شد. دکتر خضری که ریاست بخش مجاری ادرار و کلیه را در اختیار داشت کمک های زیادی به وی نمود و باعث شد که در بخش اورولوژی بیمارستان شیراز نیز شروع به کار کند.

دکتر می گوید در مدت ۴ سالی که در شیراز خدمت می کردم چیزهای زیادی را از استاد دکتر عبدالعزیز خضری آموختم و در اینجا جا دارد از تمام زحماتی که در این چند سال برای من کشیده اند تشکر نمایم.

بعد از فارغ التحصیل شدن سهمیه استان هرمزگان شد و به آنجا رفت ولی بعد از مدتی از او خواستند که به بندر لنگه برود. وقتی به بندر لنگه رفت اصلا از آنجا راضی نبود و به بندرعباس برگشت که با مخالفت روبرو شد و تصمیم گرفت که به اوز بیاید. در سال ۱۳۷۷ به اوز آمد ولی با شرط اینکه در ۲ روز در هفته به شهر لامرد برود و به مدت یک سال آخرهفته ها به شهر لامرد می رفت. بعد از آنجا برای مدت ۱۱ سال در شهرستان گراش خدمت کرد. به خاطر مشغولیت زیاد و طرح سلامت برای همیشه به اوز آمد و در حال حاضر ۱۹ سال است که در این منطقه طبابت می کند.

دکتر عبداله دانش انتخاب رشته جراحی کلیوی و مجاری ادراری  را به خاطر علاقه زیادی که به استادش در رومانی داشت ربط می دهد.

وقتی می پرسیم چرا برای ادامه طبابت به ایران آمد و در رومانی نماند پاسخ می دهد: کشور خودمان از نظر پزشکی خیلی پیشرفته تر است و باعث ایجاد ایده و انگیزه در پزشک می شود. و مهم ترین چیز این است که در طبابت ایران جرات خاصی به پزشک می دهند. وقتی من در رومانی کشیک بودم حتما یک پزشک بالاتر بر روی کار ما نظارت داشت و ما اصلا استقلال شغلی و کاری نداشتیم و کار خاصی انجام نمی دادیم. ولی در ایران اینگونه نیست و بعد از مدت چند ماه پزشکان جرات کاری بیشتری پیدا می کنند و از این رو آموزش طبابت در ایران خیلی بهتر از کشورهای دیگر است.

تعجب می کنیم که چطور استادی مثل او خدمت راحت در بیمارستان های پر از امکانات خصوصی رومانی را انتخاب نکرده است و به اوز آمد. وقتی این سوال را بازگو کردیم دکتر با مکثی کوتاه گفت سوال سختی است. احساس کردیم به آن زمان برگشته است. در جوابمان گفت راستش من موقت فقط برای ۴۵ روز به اوز آمدم و حتی وسایل شخصی خود را هم جمع نکردم ولی این ۴۵ روز به ۲۳ سال ختم شد.

مدتی است که طرح سلامت در کشور ما اجرا می شود. و اوایل کار خیلی از دکترها مطب خود را به بیمارستان منتقل کردند ولی بعد از گذشت مدت زمانی دوباره همه به مطب های خود بازگشتند. وقتی علت را از دکتر جویا شدیم در پاسخ گفت: به نظر من شاید به خاطر این است که در بدو شروع کار تعهداتی بین پزشک و وزارت بهداشت بود و تعهد ما این بود که کلا در اختیار بیمارستان باشیم و کار کنیم و تعهد وزارت بهداشت نیز این بود که هر دو ماه کارانه پزشک ها پرداخت شود که متاسفانه به مرور این تعهد اجرا نشد و باعث دلسردی بعضی از پزشکان شد و احساس می کنم که کم کم با این روندی که پیش رو دارند همه پزشکان به مطب باز گردند. من پیشنهاد می کنم که این طرح فقط برای بیماران نیازمند اجرا شود و این هزینه به صورت هیات امنایی تامین گردد.

به گفته دکتر دانش در منطقه ما به خاطر شرایط آب و هوایی بدی که دارد درصد بیماران سنگ کلیه و پروستات زیاد می باشد. البته سوء تغذیه هم در این بیماری ها بی تاثیر نیست و برای تمام سنین است.

شنیده بودیم که بیماری کلیه به بیماری بیصدا معروف است و دکتر نیز این گفته را تایید و گفت: از کار افتادن کلیه یک بیماری بی صدا است چون فرد احساس درد نمی کند و متوجه نمی شود و بهتر است برای پیشگیری حتما بیمارانی که به قند و فشار خون مبتلا هستند دارای سن بالا و کسانی که مرتب مسکن مصرف می کنند و … حتما چکاب شوند و بیمارانی هستند که مادرزادی دارای یک کلیه هستند و به راحتی زندگی می کنند و هیچ مشکلی ندارند. البته این افراد نیز باید خیلی مواظب فشار خون، استراحت کافی، نمک کم، کم خوردن مواد گوشتی و چربی باشند.

با توجه به افزایش بیماران کلیوی، به طور متوسط دکتر روزانه در بیمارستان حدود ۲ بیمار و ماهانه ۵۰ تا ۶۰ بیمار را عمل جراحی و تعداد زیادی نیز ویزیت می کند البته بیمارانی که وضعیت سخت تری دارند در اولویت کار خود قرار می دهد.

به عقیده دکتر با توجه به پیگیری ها و مراقبت هایی که در بخش های مختلف بیمارستان انجام می شود بیماری کلیوی در این چند سال بسیار بهبود پیدا کرده است و کشور ما در درمان پیشرفت های زیادی داشته است.

دکتر دانش راز ۱۹ سال ماندگاری در شهر اوز را آرامشی می داند که در این شهر به دست آورده است. با وجود پیشنهاد دوستان برای رفتن و تحت فشار بودن خانواده باز هم زندگی در این شهر را ترجیح می دهد. 

طبعاً هر پزشکی در دوران طبابت خود با خاطرات تلخ و شیرین مواجه می شود. دکتر دانش نیز یکی از خاطرات خود را که هم شیرین و هم با استرس بود را این چنین برای خوانندگان ما تعریف می کند که در یکی از روزها قرار بود زنی باردار از گله دار با تشخیص آپاندیس عمل کنم. در حین عمل متوجه شدم که آپاندیس بیمار هیچ مشکلی ندارد ولی پشت آپاندیس یک کلیه با دو لوله وجود دارد که مادرزادی بود و برای ما بسیار جالب. سنگی جلوی یکی از لوله ها را گرفته بود و برای بیمار مشکل ایجاد کرده بود. بالاخره بعد از ساعتی بیمار با موفقیت عمل شد و خوشحال از اینکه توانسته ام این عمل را به خوبی انجام داده بدون اینکه به مادر و کودک آسیبی وارد شود.

 دکتر انتظاراتی از هیات امنای بیمارستان دارد یکی فعال بودن آنها و دیگری اینکه هنگام خرید وسایل برای بیمارستان حتما با پزشک مربوطه مشورت شود که آیا این وسیله لازم است یا خیر. یا بهتر است وسایلی خریداری شود که کاربرد بیشتری در بیمارستان امیدوار اوز برای بیماران داشته باشد. مثلا دستگاه سنگ شکن کلیه با وجودی که ۱۵ سال خریداری شده ولی چون با مشورت بوده است هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید تاسیسات از پزشکان نظرخواهی شود و خیلی بهتر است که خریدها اصولی تر صورت گیرد.

دکتر اعتقاد دارد که خانم ها باید در محیط بیرون از خانه کار کنند و از نظر مالی مستقل باشند. و در منطقه ما بهتر است جوانان در رشته های پزشکی، معلمی، مامایی، پرستاری و رشته هایی که بازار کار دارد تحصیل کنند.

با وجودی که دکتر برای هیچ یک از افراد خانواده محدودیت انتخاب شغل نگذاشته و در اختیار خود فرزندانش گذاشته باز هم یکی از پسرانش مانند پدر طبابت را انتخاب کرده است.

دکتر بجز طبابت کردن به مطالعه کتاب به ویژه کتاب های تاریخی علاقه زیادی دارد و معتقد است تماشای فیلم باید زمینه ای از کودکی داشته باشد و دکتر می گوید من کلاس یازدهم برای اولین بار در شیراز تلویزیون را تماشا کردم و به این خاطر زیاد اهل تماشای فیلم نیستم و سعی می کنم وقت فراغت خود را با ورزش های والیبال و پینگ پنگ و مطالعه پر کنم.       

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد