چشم نظر یا چشم شور

از قدیم الایام درباره چشم شـور و چشم زخم، اعتـقادات خاصی وجـود داشته و هنور  هم بعضی  بر این باورند که چشم شور، چشمی که از روی حسادت و می تواند زندگی انسان را به خاکستر تبدیل کند. معمولا برای دفع آن از دعا و عبارت‌های از چشم بد دور و ماشاء‌ا… را به کار می برند، همچنین برای داماد و عروس یا کسی که خانه جدید خریده یا ساخته، گوسفند قربانی کرده و اسپند دود می‌کنند. چرا که بعضی معتقدند این کارها آنان را از خطرات و چشم بد دور می‌کند.

حالا این باورها در بعضی جاها با شدت بیشتر در بعضی جاها کمتر است. عده ای هم می گویند، در چشم بعضی از انسان ها نیروی مرموزی است که می تواند با یک نظر حیوان، انسان، یا هر چیز زیبا و قشنگ را از پای در بیاورد. یا اینکه شخصی ناگهان بیمار شود  یا  بچه ای  به  خاطر شیرین  زبانی در  جایی  مریض  شود، می گویند: چشم خورده است.

 باز عامه مردم بر این اعتقادند آنهایی که چشم شور دارند به دو دسته اند: عده ای از روی حسادت و بخل چشمان شور و گیرایی دارند، عدهای از روی دوستی و علاقه.

شخصی می گفت: من اگر به چیزی دل ببندم یا خیلی دوستش داشته باشم چشمانم او را مورد اذیت و آزار قرار می دهد. حتی به مال و اموال بچه ها و نوه ای خودم.

به طور کلی از نظر عقلی چشم زدن امر محالی نیست، چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم‌ها نیروی مغناطیسی خاصی است که کارایی زیادی دارد، حتی با تمرین می‌توان آن را پرورش داد.

لذا نه تنها نباید اصراری در انکار این موضوع داشت بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت. در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده می‌شود که وجود چنین امری را تایید می‌کند و دعاهایی را در به همین سبب است که از دیرباز آیه «و إن یکاد و چهار قل» … و گردنبندی برای دفع چشم زخم و چون تابلویی بر دیوار خانه‌می زنند.

در روستاها و شهر های کوچک که همه همدیگر را می شناسند، افراد شناخته شده ای هستند که چشمان شورشان معروف است. آن ها به محض وارد شدن در جایی، حیاطی و… صاحب خانه از ترس، چندین صلوات می فرستد تا شاید از این طریق از خطرات احتمالی در امان باشند چون  اعتقـاد  دارند: با  صلوات  می تواند بلا را از خودش دور کنند

پاره ای از اعتقادهای عامیانه در باره ی چشم زخم

*از ته کفش آدم های شور چشم مقداری گل بر می دارند و به طرف چشم خوره می مالند.

* قطعه های بزرگ نمک و یا نعل اسب را در جلوی سر در حیاط و یا برستون خانه نصب می کردند.

*مهره هایی را به گردن بچه یا حیوان آویزان می کنند معتقدند: وقتی شخصی چشم شور دارد، به محض دیدن بچه یا حیوان چشمش به مهره می افتد و آن شخص یا حیوان از بلا دور می ماند.

*برای شخصی که چشم خورده است، تخم مرغ را روی سرش می چرخانند دو تا سـکه بر می دارند تخم مرغ را در وسط آ ن قرار می دهند. نام هر فرد را که می برند از دو طرف به تخم مرغ فشار وارد می کنند. هر کس که چشم زده باشد به محض بردن نام او و فشار دادن با سکه تخم مرغ می شکند.

*اسفند آتش می زند به چشم خورده دود می دهند سپس خاکستر ش را توی خیابان یا چهار راه می اندازند  تا رفع بلا شود.

در همه موارد  فوق اعتقاد بر این است که فرد سلامتی اش را به دست می آورند اگر چنین نشد پس بیمار چشم نخورده است.

حمیرا نامدار

 

 

 

 

 


4 دیدگاه

  1. خیلی خوب و آموزنده بخصوص تخم مرغ شکستن برای رفع چشم زخم یاد مادر بزرگ ها و سایر بزرگتر ها تداعی شد

  2. خیلی خوب و آموزنده بخصوص تخم مرغ شکستن برای رفع چشم زخم خاطره مادر بزرگ ها و سایر بزرگتر ها تداعی شد

  3. با این پرایدهای حلبی با قیمت ۴۵ الی ۵۰ میلیون تومان، حیف نیست تخم مرغ های گران قیمت هم زیر چهار چرخ آنها را بشکنیم آنهم در شرایط گرانی و تحریم و به نوعی هزینه های خودمان را بیشتر کنیم؟!

  4. چشم زدن میتواند در اصل بروز انرژی های ماورایی باشد که از هر جسم یا شخص صادر میشود باشد همانطور که قدرت ماورا طبیعه در عالم بسیارند این مورد هم جزیی از این انرژی یا قدرتهای فوق طبیعی در عالم و بشر است توضیح این امر در سطح گسترده‌ای هست و انسان نمی‌تواند وجود آنرا نفی کند عوامل و موضوعات وابسته به این موضوع با دلایل کافی بسیار وسیع و درست است نمونه این برنامه ها در سطح بالا در حالتهای ریاضتی و ذن و ….در سطح توضیحات کم و ساده و در یک حالت خاص گنجایش ندارد مثال اگر خواب دیدن وجود ندارد و لی در عالم ماورایی هست و امکان بوقوع پیوستن بعضی خوابها نیز بسیار است….

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد