آشنایی با منادیان وحدت این بار شیخ محمد عبده

منادیان وحدت را باید افرادی دانست که قابلیت های فکری و اندیشه آنان از ظرفیت های بازدارنده پیرامونشان قوی تر و منسجم تر است.

این افراد که می توان آنان را طلیعه داران جنبش های فکری محسوب کرد و در بعضی موارد محیط تاریخی و اجتماعی با بینش و اعتقادی پیرامون خود را به چالش کشیده و با طرح نگاههای متفاوت، چشم اندازهایی جدید را در افق خرد جمعی و اجتماعی جامعه تصویر و ترسیم می کنند. این طلیعه داران وحدت افرادی همچون سیدجمال الدین اسدآبادی، آیت اله بروجردی، شیخ محمد شلتوت، شیخ محمد عبده، شیخ محمد غزالی و… در جهان اسلام فعالیت تقریب المذاهب کرده اند. اقدامات این افراد توانسته است بسیاری از تنش ها و مخالفت ها و تنگ نظری ها را کم اثر بنماید.

در شهرستان های: لارستان، گراش، جویم، اوز و خنج و بطور کلی مناطق جنوب استان فارس، چهره های برجسته همچون آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی، آیت الله سیدمجتبی موسوی لاری، حاج شیخ محمد فقیهی و حاج شیخ عبدالرزاق ابونجمی و… نیز سال های سال بویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته اند باعث امنیت در منطقه شوند که جانشینان آنان نیز این روند را ادامه می دهند.

آشنایی با منادیان وحدت از آن جهت لازم است، که اندیشه تقریبی در تار و پود خود یک جنبش اصلاحی و تحول طلب است.

به طور اجمال به معرفی طلیعه داران جنبش های فکری نوین در حیطه دین اسلام می پردازیم:

۱-شیخ محمد عبده: فقیه، حقوق دان و اصلاح گر دینی است. وی مفتی اسبق مصر و از شاگردان به نام سیدجمال الدین اسدآبادی است. شهرت وی در جهان اسلام بخاطر این است که در احیای فکر دینی و انطباق با مبانی عقلی کوشش کرد. او از تجدد خواهی دینی برای اصلاح پاره ای از وجوه زندگی اجتماعی مصر بهره برد. تفسیر المنار و شرح نهج البلاغه از مهم ترین آثار اوست.

شیخ محمد عبده با سفر به اروپا و مطالعه فلسفه بطورکلی روحانی دگر اندیش نسبت به زمانه خویش شد و اسلام را مکتبی مهربان برای زندگی بیان کرد.

شیخ عبده مدتی نیز سردبیر روزنامه الوقایع المصریه شد و مدتی نیز در انتشار روزنامه عروه الوثقی که نگرش ضد استعماری داشت با سیدجمال الدین همکاری کرد و سپس اواخر عمر به عضویت مجلس شورا درآمد و عمر خویش را صرف فکر دینی و سازمان های دینی و فعالیت های خیریه نمود و در سال ۱۸۹۹ میلادی به عنوان مفتی اعظم مصر انتخاب شد و روش تدریس دینی را تغییر داد.  


2 دیدگاه

  1. جوان از خارج

    منادیان وحدت باعث امنیت وآرامش جامعه می شوند مانند شیخ فقیهی اوز وسید عبدالعلی لار خدا رحمتشان کند

  2. منادیان وحدت قابل تحسین هستند آنان نوگرا وبهینه فکر بودند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد