از تنش تا بحران*آبفا گزارش دهد…

✍ امیررضارضایی( خبرنگار مردمی و رسانه شهرستان اوز)تنش کم آبی شهر اوز مورد تازه و جدیدی نیست، موضوعی که بهار و تابستان های گرم این  اقلیم،  سالهاست که درگیر آن کرده و گویی خلاصی از آن، حتی با وجود سد سلمان فارسی و انتقال آب سد به این شهر نیز، تبدیل به یک  آرزو گشته است.

اما آنچه واضح و آشکار است، کمبودی به نام  آب برای شهر اوز، با وجود آب سد سلمان، نداریم. آنچه  سبب این کمبود شده، سهم دبی آب ورودی به این شهر است که از پمپاژ ناقص آب در ایستگاه های مستقر در شهر گراش، حکایت دارد.

قدیمی بودن این پمپ ها و کاهش پمپاژ آب به سمت اوز، سبب کاهش ورودی آب به سمت مخازن شهر اوز شده و در نتیجه،  توازن  ورودی و ذخیره با مصرف را برهم زده است. از طرفی مخازن ذخیره آب این شهر نیز، کفاف افزایش رشد مصرف آب را نمی دهد،  اگر چه مخزن خیرساز ساخته شد و امید است که با ساخت مخزن دولتی که ساخت آن آغاز شده، این تعادل حفظ شود.

اما سوال اینجاست که با تکرار تابستان پرتنش هرساله که از فصل بهار این شهر شروع می شود و فقط ۳ ماه فرصت است تا تکرار این تنش، حل و فصل شود و به واسطه افزایش مصرف هرساله،  تبدیل به بحران نشود،آیا پمپ های آب در ایستگاه انتقالی به شهر اوز، تعویض خواهد شد؟

خرید و تعویض این پمپ ها، در چه مرحله ای است؟

آیا این شهر می تواند حقابه قانونی خود را، بصورت کامل دریافت کند؟

آیا اداره آب این شهر بعنوان متولی آب، می تواند یکبار برای همیشه، بهار و‌تابستانی بدون تنش و بحران آبی را سپری کند؟


1 دیدگاه

  1. قابل توجه ریس. اداره. آبفای. اوز

    آبفای اوز به فکر. پمپ ها آب. در ورودی. از طرف. گراش. باشند این مطالبه جدی. مردم. را قبل. از فصل گرما. انجام. دهید. مردم صبور. اوز. با ساخت مخازن آب. کوتاهی. نکرده اند. الان. نوبت. اداره آبفا. است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد