تاریخ و فرهنگ بندرکنگ در شب های موزه مردم شناسی کنگ

فرصتی پیش آمد تا در تعطیلات آخر هفته اوائل اسفندماه سفری به شهرهای جناح، بستک، کنگ و بندرلنگه داشته باشم. پیشرفت های شهرهای یاد شده در خور تامل بود.

بدیهی است در مقایسه شهرهای جناح و بندرکنگ با شهر اوز که قبلا قابل قباس نبود. حالا هم قابل قیاس نیست چون آنها جلو و ما عقب نگه داشته شده هستیم. گرچه پیوسته امید باعث شادابی و ادامه زندگی است. ما هم امید به آینده و فعالیت شهردار داریم تا به آنها برسیم. ان شاء الله پس از گردش روزانه در بنادر لنگه و کنگ شب هنگام به موزه مردم شناسی کنگ رفتیم. الحق و الانصاف که در مقایسه با موزه مردم شناسی اوز، نمره ما بسیار بالاتر است. بطورکلی موزه در هر شهری فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخ آن شهر را به نمایش می گذارد. 

در ابتدای ورود به موزه که یک خانه بسیار قدیمی و متعلق به محمد رشدان اهل کنگ که کویتی شده و آن را به موزه اهداء کرده است. با احمد عبداله پور ۶۴ ساله ناخدای سابق، محمد یوسفی ۵۰ ساله و علی ایرانی ۵۶ ساله از اعضای اصلی هیات امناء و گردانندگان موزه به گفتگو نشستم. ماحصل این گفتگو مختصر به شرح زیر است:

*قدمت موزه ۱۲ است.

*موزه توسط ناخداها، جاشوها و افراد خیر بندرکنگ تاسیس شده است.

*این موزه ۵ اتاق دارد، که در ۳ اتاق آن اشیاء قدیمی و یک اتاق حجله است.

*مدیر موزه علی بحری معروف به علی حمود است که حضور نداشت و هنگام خروج لحظه ای او را ملاقات کردم.

*بیشتر وسائل که در موزه قرار داشت عبارت بود از رادیو و تلویزیون های قدیمی، قطب نما، لنگر کشتی، حصیر، سپ، تولک و سایر صنایع دستی، ماکت کشتی، بندلنگر و از این دست وسائل بود.

*در این ایام هر شب بعد از نماز عشاء(خفتن) هنرمندان محلی تا نیمه شب با نواختن موسیقی محلی و خواندن به هنرنمایی می پردازند. گردشگران بسیار بدون هیچ پرداخت ورودی در محوطه موزه به تماشا می نشینند.

*علاوه بر آن هر شامگاه بعد از نماز مغرب ناخدایان و جاشویان در موزه دور هم جمع شده و خاطرات دریانوردی را بازگو می کنند.

*در آن شب، کسی که در ۵۵ سال پیش نخستین کارخانه برق را به بندرکنگ آورده و نصب کرده بود به نام سیداحمد سیادت جهرمی با خانواده حضور داشتند.

*سیداحمد سیادت جهرمی گفت: ۵۵ سال پیش ابتدا کارخانه ۵۰ کیلوواتی بعد ۱۰۰ و بعد ۲۰۰ راه اندازی کردم، وی که مهندس برق است هم اکنون دوران بازنشستگی را در جهرم می گذراند.

*از نکات جالب توجه وجود یادمان لنج بوم مسی بود.

علی ایرانی می گفت: در سال ۱۲۷۳ یک لنج شخصی در کنگ ساخته می شود که حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ تن بار حمل می کرد. چون بخش زیادی از لنج زیرآب می رفت. آن بخش را با مس پوشاندند. این لنج از کنگ به آفریقا، هند، پاکستان و یمن بار می برد و می آورد تقریبا ۷۰ نفر سرنشین و ۲ ناخدا داشت.

*محمدیوسفی می گوید: در سال ۱۳۲۳ هواپیمای ژاپنی آن را شناسائی و روز بعد آن را غرق کردند و حالا به یادمان قربانیان آن حمله این لنج ساخته شده و در مقابل موزه قرار گرفته است.

*احمد عبداله پور در این باره گفت: این لنج برزگ ترین لنجی بود که در جنوب کشور توسط استادان کنگ ساخته شده بود و موسی غلام پور معروف به موسی علی غلام تنها بازمانده آن لنج بزرگ بوده است.

*دیدار از موزه مردم شناسی بندرکنگ و لنج بوم مسی را به کسانی که به بنادر لنگه و کنگ که بهم چسبپده اند توصیه می کنم.  


1 دیدگاه

  1. محمد رشدان، کویتی شده نیست، بلکه اصالتن کویتی بوده است و جواز کویت داشته است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد