محمد اوزی کام ملت را در صدا و سیما شیرین می کند

محمد اوزی کام ملت را در صدا و سیما شیرین می کند

پدرش کام تهرانی ها را در بهارستان شیرین می کرد

*احمد خضری: در دهه ۶۰ خورشیدی بیشتر شما برنامه تلویزیونی «هوشیار و بیدار» را به خاطر دارید. محمد اوزی به همراه زنده یاد صادق عبداللهی نویسندگی و تهیه کنندگی مجموعه تلویزیونی هوشیار و بیدار را عهده دار بودند.

استاد محمد اوزی در حال حاضر برنامه پرطرفدار «صبامک» را در رادیو صبا تهیه کرده و آن را اجرا می کند. مخاطبان، استاد اوزی را «عمو صبا مکی» می نامند.

چند روز پیش تلفنی با استاد محمد اوزی از شهروندان و دلدادگان جنوب فارس و شهر اوز که هیچگاه اصالت و شهر و دیار خویش را فراموش نکرده گفتگویی داشتم.

وی گفت: در سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شدم و تا مقطع کاردانی به تحصیل پرداخته، متاهل و دارای ۲ فرزند پسر و یک دختر و دو نوه هستم. پدر مرحومم علی آقا در یک خانواده اوزی الاصل که در شهر جناح شهرستان بستک ساکن بودند متولد گردید و از کودکی دوباره به اوز برگشته و در شهر اوز بزرگ شد.

ولی به دلیل بروز جنگ جهانی دوم از اوز به تهران مهاجرت و در تهران با یک خانم آذری اهل ارومیه (رضاییه سابق) ازدواج می کند.

بنابراین مایه افتخار است که ما اصالتا اهل شهرستان اوز در استان فارس هستیم. پدرم در میدان بهارستان تهران قنادی یاس داشت و اهالی اوز که به تهران می آمدند؛ حتما سری به قنادی یاس و مرحوم پدرم می زدند و یادآور خاطرات گذشته می شدند.

استاد محمد اوزی می گوید: علاقمندی ما به شهر و دیار اوز و منطقه لارستان از نام خانوادگی ما مشخص و عیان است که هیچگاه حاضر به تغییر نام خانوادگی نشده و با همان نام «اوزی» مشهور هستیم.

از او درباره فعالیتش در رادیو و تلویزیون پرسیدم. در جواب گفت: از سال ۱۳۵۳ به طور رسمی در رادیو و تلویزیون استخدام شدم و به مدت ۲ سال نویسنده مجموعه تلویزیونی آقای «مربوطه» شبکه ۲ بودم. در دوران جنگ، مجموعه تلویزیونی «هوشیار و بیدار» با زنده یاد صادق عبداللهی را هر جمعه از شبکه یک پخش کردیم که واقعا گل کرد. جنگ هفته، بعد از خبر، جنگ شب و برنامه های شاد عید نوروز و اعیاد مذهبی را می نوشتیم.

بالاخره اینکه از سال ۱۳۹۲ در خدمت رادیو صبا هستم. هم اکنون نویسنده، تهیه کننده و مجری برنامه طنز رادیویی صبامک (مخاطب محور) که هر هفته از روزهای شنبه الی چهارشنبه به مدت ۳۰ دقیقه و ایام مناسبتی و اعیاد مذهبی به مدت ۹۰ دقیقه از شبکه رادیویی صبا روی موج اف ام ردیف ۱۰۵۵ مگاهرتز از ساعت ۱۱ صبح پخش می شود.

پس از گفتگوی تلفنی با استاد محمد اوزی که بسیار متواضعانه صورت گرفت، گریزی به سابقه کاری وی می زنیم.

 

محمد اوزی امروزها تهیه کنندگی و اجرا و گویندگی برنامه رادیویی «صبامک» را به عهده دارد. اما در دهه ۶۰ خورشیدی برنامه معروف «هوشیار و بیدار» را با همراهی صادق عبداللهی و بازی علیرضا خمسه و محسن یوسف بیک روزهای جمعه به روی آنتن می برد. اوزی کارش را با نویسندگی در برنامه با سابقه «صبح جمعه با شما» آغاز کرد. وی از کودکی به هنر و طنز علاقه مند بوده و پیوسته شخصیتی شوح طبع داشته است.

در دوره نوجوانی و دانش آموزی در آموزشگاه تئاتر کمدی بازی می کرد و بطور کلی پس از استخدام در تلویزیون کار نویسندگی و کارگردانی برنامه های طنز را انجام می داده است.

استاد محمد اوزی می گوید: با هدف طرح و پاسخ دهی به پیامک های مخاطبان برنامه «صبامک» راه اندازی شد. او سعی کرده است با شوخی و طنز با آواز و ترانه پاسخگوی پیامک های مخاطبان باشد.

پسین اوز برای استاد محمد اوزی هنرمند و نویسنده شادی آفرین آرزوی موفقیت دارد. مرحوم پدرشان در میدان بهارستان تهران و استاد اوزی در رادیو و تلویزیون کام مردم ایران را شیرین کرده و  می کند. امید است در برنامه شاد آینده روز اوز شاهد حضور و هنرنمایی نامبرده در شهر اوز باشیم.


3 دیدگاه

  1. درود بر جناب خضری که امروزها مطالب ارزنده منتشر می کند

  2. احسنت به هنرمند گرامی استاد محمد اوزی که علاقه خود را به زادگاه آباء و اجدادی اش حفظ کرده است

  3. استاد اوزی مرد است که هنوز به اوزی بودنش افتخار می کند آفرین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد