مهمانان تالاب هیرم از راه رسیدند

به گزارش پسین اوز، ورود پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالاب هیرم اوز آغاز شد. این مهاجرت معمولاً تا هفته اول آذر ماه به طول می انجامید.

تالاب هیرم واقع در بخش بیدشهر شهرستان اوز، هر ساله میزبان پرندگان آبزی و کنار آبزی از کشورهای همسایه شمالی است. درنا، فلامینگو، انواع اردک و حواصل خاکستری، پلیکان، اگرت، مرغابی و… از پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند که همه ساله حدود چهار هزار قطعه از آنان به تالاب هیرم اوز مهاجرت می کنند.

تالاب زیبای هیرم در جوار محور اوز- جویم- بنارویه و در کنار روستای هیرم در منطقه گردنه سفید از دهستان قلات بخش بیدشهر شهرستان اوز به مساحت ۴ کیلومتر مربع و عمق ۳ متر قرار دارد که امسال به دلیل خشکسالی نیمی از آن آبگیری شده است. آب تالاب شور است در شمال تالاب چشمه های آبگرم وجود دارد که در گویش محلی به آن «حی بای هیرم» Hay bay Hirm می گویند.

یکی از شاخصه های مهم شهرستان اوز تالاب زیبای هیرم است که عملاً دیوار حفاظتی برای جنوب شرقی استان فارس و شهرستان اوز از نظر محیط زیست است و در کلام آخر باید گفت که تالاب هیرم مانع افزایش بیابان در منطقه است.


3 دیدگاه

  1. محمد عقیل رزم آهنگ کوره ای مقیم شیراز

    با سلام به گزارشگر پسین اوز در گزارش فوق آدرس صحیحی از حی با نداده اید زیرا در دهه چهل که در کوره روزگار میگذرانم زمینهای سه ضلع شمالی و جنوبی و غربی دریایی (آبگیر) و چشمه حی با در مالکیت کوره و ک کوره ایها بود و فقط ضلع شرقی متعلق به هیرم بود و حی بای کوره هم سر زبان ها بود و اکنون از اینکه کوره در نقشه شما حذف شده جای بسی تعجب و تاسف است

  2. بسیار زیباست، خوش آمدند

  3. حمید رکنی شیراز

    لطفا در باره حی با تحقیقاتی بعمل اورده ونسبت بمالکیت اب باد وچشمه ان که از قول اقای محمد عقیل رزم اهنگ در انحصار کوره بوده را پرس وجو نمایید چون ماکه در کوره وروستاهای همجوار ساکن نبودیم که بدانیم در این منطقه حی با را بنام کدام روستا معرفی کرده بودن وچون ما دور تر بودیم واب باد یا حی با بطرف هیرم کشیده شده ما اسم انرا حی با هیرم معرفمان بوده ولی برای ان منطقه که محل سکونت انهاست بین خودشان شاید بنام دیگه ای رقم خورده باشد وشاید هم زمینهای که در سه ضلع شمالی وجنوبی وغربی حی با متعلق بکوره ایهاباشد لطفا برسی تاریخی فرمایید با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد