نخستین گلخانه مدرن هیدروپونیک جنوب فارس در اوز

نخستین گلخانه بزرگ و مدرن هیدروپونیک جنوب استان فارس در شهر اوز به زودی راه اندازی می شود.
به گزارش پسین اوز و به نقل از مسئول فنی این واحد تولیدی، گلخانه مدرن و اتوماتیک هیدروپونیک با سرمایه گذاری بخش خصوصی (ناصر اسفندنیا) در منطقه برکه شکسته، روبروی کشتارگاه ققنوس تاسیس و آماده افتتاح است.

اردشیر شفائی افزود: کشت آبی بدون خاک که به هیدروپونیک معروف است، در حال حاضر در دنیا و بویژه ایران در حال گسترش استفاده است.

شفائی با بیان اینکه ناصر اسفندنیا سرمایه گذار و محمد و غفار شکوه و اینجانب مدیریت و اجرای آن را به عهده داریم، گفت: این گلخانه اتوماتیک در جنوب استان فارس بی نظیر و در استان فارس جزء اندک تعداد است.

وی در ادامه افزود: کشت هیدروپونیک (آب کشت) شیوه جدید کشت گیاه بدون خاک است که مواد غذائی گیاه از طریق محلول در آب تامین می شود. وی اضافه کرد که گلخانه اسفندنیا دارای ۴ سالن بزرگ به متراژ ۴۰×۴۵ متر مربع است که در آن نشاء گوجه فرنگی کشت شده است و به وسیله دو مخزن بزرگ آب هلندی هر کدام به گنجایش ۱۰۰ متر مکعب که می تواند برای یک هفته آب مورد نیاز گیاهان را در دمای بالای تابستان تامین کند، مجهز است.

مسئول فنی گلخانه با اشاره به کاشت بوته گیاهان اظهار داشت: در هر سالن افزون بر ۴ هزار بوته گوجه فرنگی کشت شده که انتظار است افزون بر ۲۰۰ تن محصول بدست آید. بدیهی است گوجه های بدست آمده به خارج از کشور صادر خواهد شد.

گفتنی است که گلخانه هیدروپونیک اوز مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و سبستم های کنترلی است که شامل هیتر سیستم فن و پد خنک کننده سیستم سایه انداز یا شید سیستم مه پاش یا فوگر و … می باشد و بصورت اتوماتیک شرایط اقلیمی گلخانه را متناسب با نیاز گیاه کنترل می کند.


6 دیدگاه

  1. تبریک وخدا قوت به آقای اسفندنیا سرمایه گذار بی ادعا و خسته نباشید خدمت آقایان شکوه وشفائی

  2. اینهمه از این گلخونه صحبت شد و در اخر موشتید که بدیهی است که به خارج کشور صادر خواهد شد !
    نه عزیز من بدهی نیست و نباید باشه
    منطقه ما منطقه خشک و گرم هستش و بارش کمی داریم.
    ایا میدونید ۲۰۰ تن گورجه چقدر اب نیاز دارند این مقدار اب بعد تصویه هستش!

    پس بدهی نیست که یکی بیاد تو منطقه خشک گلخونه بزنه و بعد محصولش رو به خارج کشور ارسال کنه ، چون آب مال همه هستش اما اون سود محصول متعلق به یک نفر

  3. مهندس محسنی

    بنا به تجربیات افراد ماهر و توانمند در کشور و آزمایشهای متعددی که داشتن اصولا هیدروپونیک فقط جنبه تجاری داره و از نظر حفظ و نگهداری منابعی که استفاده میشه در این سبک گلخانه،متاسفانه سودی برای مردم کشور و منطقه در آینده نخواهد داشت چرا که هیچ گونه بذری نمیشه تولید کرد از محصولی که کشت میشه در گلخانه هیدروپونیک و به زبان ساده بگم که مثلا اگر صد کیلو بذر گندم و جو بکاریم و از این مقدار فرضاً یک تن بدست بیاریم،نمیشه ازش بذری تولید کرد و برای کشت بعدی بایستی بذر را از جای دیگه تهیه کرد،یعنی در کل متاسفانه در بلند مدت طرحی مقرون بصرفه نخواهد شد و به نسبت هزینه های سنگین در هیدروپونیک که شامل برق و آب و…
    امیدوارم خروجی این طرح که محصولش باشه نصیب ملت شریف منطقه بشه و استان و نهایتاً کل کشور و نیازی به بازار خارج از کشور نباشه چون هیچ نفعی برای ملت داخل کشور نخواهد داشت

  4. سپاس به دست اندر کاران که درمنطقه خشک گرم گلخانه مدرن تاسیس ک دند

  5. باعث افتخاره که گوجه فرنگی تولیدی شهرستان اوز به ریاست سیه آذربایجان ، گرجستان و،،،،،، صادر می شود

  6. با سلام، آقای سفائی واقعا یکی از استعداد های منطقه در زمینه علم کشاورزی مدرن هستند،واقعا جای بسی افتخار هست که ایشون رو در منطقه داریم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد