نشست تخصصی سعدی شناسی در دانشگاه آزاد اوز

علی تیرزن: به مناسبت یاد روز استاد سخن سعدی شیراز بیش از ۱۲۰ نفر از اساتید، دانشجویان و علاقمندان به این شاعر نام آور کشور نشست تخصصی و سعدی شناسی را در دانشگاه آزاد اوز برگزار کردند.


در این همایش ادبی دکتر ابراهیم محرابی از اساتید حوزه الهیات و فلسفه از گراش درباره زیباشناسی سعدی و دکتر کشفی نیا استاد ادبیات دانشگاه درباره فرهنگ انسانی در آثار سعدی و استاد عندلیب اشعار سعدی را از منظر طنز و اعضای انجمن های ادبی تائب اوز و بامداد خور و آفتاب لار دیدگاه های خود را مطرح نمودند و جمعی از دانشجویان و فرهنگیان و شاعران محلی به شعرخوانی، گلستان خوانی و بوستان خوانی پرداختند.
بهرام رفیعی دبیر انجمن ادبی تائب اوز که در این مراسم مجری برنامه بود گفت: سعدی و امثال سعدی در کشور را می توان شناسنامه و هویت ملی و میهنی دانست. وی اظهار داشت باید بکوشیم در عصر حاضر از جوانانمان با الهام از اندیشه های ارزشمند سعدی الگوسازی کنیم و نسل جدید را به سوی سعدی شناسی و دیگر شاعران نام آور کشور سوق دهیم.
دکتر محرابی در ادامه این نشست تخصصی گفت: سعدی به حق شاعر انسانیت است چرا که این شاعر بزرگ انسان را با ویژگی های ترا زندگی و فرا زندگی می شناسد و همواره انسان را با گام بلند و رو به بالا می بیند. وی ده نکته مهم زیباشناسی سعدی را یادآور شد که به چند مورد از انسان شناسی و انسان بینی سعدی اشاره کرد.
دکتر کشفی نیا سخنران بعدی همایش سعدی شناسی بود که به طور جامع فرهنگ انسانی در آثار سعدی را بیان کرد. وی گفت تحمل و تفکر در اشعار سعدی می تواند انسانیت را پروبال پرواز دهد چرا که سعدی خود به تمام معنا یک شهباز ادبی آسمان ایران است. وی در ادامه اظهار داشت سعدی در همه قالب ها و برای همه سنین حرف و سخت و پند و اندرز دارد. این استاد ادبیات در پایان چندین بیت از اشعار سعدی را برای حاضرین قرائت کرد و به تفسیر معنای زیبای آن پرداخت.


استاد عندلیب نیز در این نشست گفت ادبیات ایران یک ادبیات تعلیمی است و سعدی به خوبی گفتگو با مخاطب را عرضه کرده است . وی اشعار سعدی را در قالب طنز از زیباترین ادبیات شیرین فارسی دانست و گفت: غزلیات سعدی سرشار از طنز و شوخ طبعی است و این چاشنی حلاوت خاصی به این آثار بخشیده است. وی حکایت های سعدی شیراز را اعجاز ادبیات ایران زمین دانست .
در ادامه این همایش ادبی اعضای انجمن های ادبی تائب اوز، بامداد خور و آفتاب لارستان هر یک به شعر خوانی پرداختند و در باب بوستان و گلستان سعدی سخنانی بیان نمودند.
در این نشست سعدی شناسی دانشجویان باشگاه کتابخوانی دانشگاه آزاد اوز و تنی چند از شاعران محلی شهر و منطقه به قرائت اشعاری از سعدی شیراز و سروده های خود پرداختند. محمد حسین آتش فراز بخشدار، محمدرضا رضائی رئیس آموزش و پرورش و محمدصدیق پیرزاداز فرهنگیان و رئیس هیات امنا دانشگاه آزاد اوز با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش ابراز امیدواری نمودند اینگونه محافل ادبی موجب شناسایی شاعران بزرگ ایران زمین به نسل جوان کشور باشد.
در پایان این گردهمائی ادبی میرهاشم ریاحی از اعضای انجمن تائب اوز با اجرای موسیقی شاعران را در قرائت شعر خود همراهی می نمود.


شایان ذکر است نشست تخصصی سعدی شناسی در اوز به همت انجمن ادبی تائب، خانه فرهنگ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اوز در سالن شیخ سعدی این دانشگاه , خیریه حاج محمدامین کمالی به شکل باشکوهی برگزار گردید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد