نگاهی متفاوت به بازی ایران و عراق

*احمد خضری: نام های غفور جهانی، خداداد عزیزی، محمد نصرتی، رضا قوچان نژاد و مهدی طارمی در تاریخ فوتبال ایران برای رسیدن به جام های جهانی پیوسته ماندگار است. به ویژه مهدی طارمی که در بازی با ازبکستان در دور قبل و حالا هم برای قطر، راهیابی تیم ملی فوتبال ایران را به جام های جهانی روسیه و قطر تسهیل کرده است.

ایران تا کنون ۵ بار در جام های جهانی ۱۹۷۸ (آرژانتین)، ۱۹۹۸ (فرانسه)، ۲۰۰۶ (آلمان)، ۲۰۱۴ (برزیل)، ۲۰۱۸ (روسیه) شرکت داشته و هم اکنون برای ششمین بار در ۲۰۲۲ (قطر) حضور می یابد. توقع فوتبال دوستان ایران حالا بالا رفته و انتظار دارند که این بار تیم ملی فوتبال ایران در قطر از مرحله گروهی بالا بیاید. در ۵ دوره گذشته ایران نتوانسته است از مرحله اول فراتر رود. به هر حال در ۷ بهمن ۱۴۰۰ ورزشگاه آزادی تهران با حضور تماشاگران اندک شاهد بازی ایران و عراق در مرحله دور دوم مقدماتی جام جهانی قطر در گروه A آسیا بود.

دراگان اسکوچیچ که بازیکنانی مطرح چون احمد نورالهی، سردار آزمون و مهدی قائدی را در اختیار نداشت با سیستم ۳-۳-۴ و گماردن عزت الهی، امیری و قدوس در خط میانی و قلی زاده و جهانبخش در خط حمله جناحین و مهدی طارمی در خط حمله مرکزی بازی را با تیم ملی عراق که برای دستیابی به عنوان تیم سوم گروه تلاش داشت و با سیستم ۱-۳-۲-۴ و با شناخت از تک تک بازیکنان ایران و به خاطر انتقام شکست ۳  بر صفر دور رفت بازی را آغاز کردند. تیم ملی ایران به دلیل اینکه اردوی هماهنگی و بازی های تدارکاتی نداشتند و در ۲۰ دقیقه اول بازی هماهنگ نبوده و تیم عراق بر بازی مسلط بود ولی با فروکش شدن هیجان تیم ایران خود را بازیافت و در مجموع در نیمه اول و دوم تیم ایران بر بازی مسلط و حاکم ۷۰ درصدی میدان بود. اما درخشش دروازه بان تیم عراق باعث ناکامی تیم ایران شد. گرچه بهترین بازیکن میدان مهدی طارمی ملی پوش ایران و ستاره تیم پورتو پرتغال معرفی شد ولی بازی بی نقص فهد طالب دروزاه بان تیم ملی عراق چشمگیر و شایسته تقدیر بود. او ایران را از زدن چند گل محروم ساخت.

به هر حال دراگان اسکوچیچ کروات که سابقه مربی گری در چند باشگاه ایرانی هم دارد در بهمن ۱۳۹۸ تیم ملی ایران را از ویلموس بلژیکی که در دوره مقدماتی تیم ایران را دچار چالش کرد بیرون آورد و به اوج رساند. و اکنون نیز باعث سومین صعود پیاپی تیم ایران به جام جهانی قطر و ششمین حضور تیم ایران به جام جهانی شد. ژلیکو پتروویچ که بعد از دیک ادووکات هلندی به عنوان سرمربی عراق منصوب شده بود پس از اینکه طارمی با پاس جهانبخش در دقیقه ۴۸ گل پیروزی را به ثمر رساند تغییر سیستم داده و با روش ۲-۴-۴ بازی را ادامه داد ولی نتوانست نتیجه بگیرد و احتمالاً تیم ملی امارات به عنوان تیم سوم گروه راهی مرحله بعدی شود.

در حال حاضر تیم ها ایران و کره جنوبی به طور مستقیم راهی جام جهانی قطر خواهند شد.

قاره آسیا بدون در نظر گرفتن قطر دارای ۴ و نیم سهمیه برای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ است.  و تیم های سوم گروه های B  و A با هم مسابقه و برنده باید با تیم منتخب قاره آمریکای شمالی مسابقه بدهد.

در ادامه مسابقات روز سه شنبه ۱۲ بهمن تیم های ایران و امارات در ورزشگاه آزادی بازی تشریفاتی ولی حیثیتی برای ایران اما حساس و سرنوشت ساز برای امارات و تیم های سوریه میزبان کره جنوبی و لبنان میزبان عراق خواهد بود.

*مدیر مسئول


2 دیدگاه

  1. به امید توفیق تیم ملی در بازی های جام جهانی

  2. سه شنبه ایران با امارات بازی تشریفاتی است ولی باید ببریم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد