همایش بزرگ و ملی تاریخ فرهنگ، تمدن و معماری در خنج

 همایش ملی تاریخ فرهنگ تمدن و معماری شهرستان خنج که در تاریخ ۱۳ دی ماه سال جاری در خنج آغاز شده بود با برگزاری آیین اختتامیه در روز پنجشنبه ۱۴ دی ماه به کار خود پایان داد.

 به گزارش پسین اوز و به نقل از ایرنا، اسفندیاری فرماندار شهرستان خنج گفت: انتظار است خروجی این همایش شناسایی، ثبت، حفظ و مرمت آثار تاریخی، فرهنگی و هنری شهرستان تاریخی خنج باشد.

 وی پیشنهاد کرد بخشی از آثار تاریخی فرهنگی و هنری و مذهبی این شهرستان در قالب کتب درسی به مردم کشور معرفی شود؛ تا بتوانیم پایگاه فرهنگی جنوب کشور را در این شهرستان بنا کنیم.

در ادامه دبیر اجرایی جشنواره گفت: شهرستان خنج دارای ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. شهرام محمودپور افزود: خنج موزه‌ای است به وسعت یک شهر و هدف از برگزاری این همایش این است که علاوه بر شناخت تاریخ، فرهنگ، تمدن و معماری زمینه‌ای ایجاد شود تا شهرستان در مسیر رشد و توسعه پایدار شهری قرار گیرد.

 شهردار و دبیر اجرایی جشنواره اضافه کرد که در این شهرستان افزون بر ۲۰ اثر تاریخی ثبت شده است و خنج به سرزمین بقاع متبرکه و داراولیاء فارس معروف است.

نادر کریمیان سردشتی دبیر علمی جشنواره گفت: با اعلام فراخوان ۳۰ مقاله به دبیرخانه واصل شد که بررسی گردید.

داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران نیز با پیام خویش شهر خنج را پربار و غنی از فقها و شخصیت‌های علمی و فرهنگی دانست.  وی جلد دهم کتاب مجموعه ایران فرهنگی را به همایش تقدیم کرد.

 در این همایش ۹ تن از اساتید برجسته کشوری و شهرستانی درباره آثار تاریخی فرهنگی و علمی شهرستان خنج سخنرانی کردند.

 در حاشیه همایش نیز نمایشگاه صنایع دستی، بازی‌های محلی و خوراکی سنتی نیز برپا شده بود؛ که باعث آشنایی مدعوین با فرهنگ مردم شد.

 لازم به یادآوری است که در تاریخ‌های ۲۴ و ۲۵ خرداد سال جاری نیز پیش همایش این رویداد فرهنگی در خنج برگزار شده بود.


3 دیدگاه

  1. معلم. باز. نشسته. اوزی

    مسولین در خنج اینگونه مراسم. ها. در حد ملی. وکشوری. برگذار میکنند. وباعث معرفی خنج. در سطح ملی. میشوند. اما. مسولین اوز برنامه های کوچک مانند شله پیر. اولیاالله ویا حلوا سفید ویا برنامه شپ. والا و….. این. است. تفاوت. دیدگاه. برای. پیشرفت. شهرستان ما. وخنج

  2. اوزی. کاسب. محل

    تفاوت پیشرفت و توسعه در شهرستان. خنج. وسهرما. اوز. بیشتر. مربوط به فعالیت های. شهرداری. خنج.در این. ده سال. اخیر. است که بخاطر. عدم. تحرک. وفعالین های. شهرداری. اوز. شهر ما خیلی. از خنج. عقب. افتاده. است مبلمان شهری. ومیادبن. زیبا. وخیابان ها درخنج. نشان. از فعالیت. شهرداری. خنج. دارد

  3. دلسوز فرهنگی

    نمی دانیم شهر اوز پایتخت کتاب وفرهنگ است یا شهرهای خنج ، گراش ولار ، آخه بهترین برنامه های فرهنگی در آن شه ها بر پا می شود ما فقط حرف زده واقعا داریم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد