پذیرفته شدگان برتر کنکور از مدارس غیر دولتی

گذری بر قبول شدگان کنکور اوز  

* احمد خضری: در حال حاضر تب کنکور فرونشسته و والدین و دانش آموزان در تدارک برنامه ریزی برای کنکور سال آینده هستند. با اعلام قبول شدگان کنکور امسال اسامی ۴۰ نفر برتر در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان های خارجه و هنر نیز اعلام شد و مشخص گردید که بازهم رتبه های برتر در تصاحب مدارس غیردولتی است.

 البته از میان نفرات برتر کنکور امسال فقط یک دانش‌آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کرده است. بر این اساس و به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد آمار قبولی های برتر کنکور به شرح زیر است:

۱-مدارس استعدادهای درخشان ۲۹ نفر ۲-مدارس غیرانتفاعی ۹ نفر ۳-مدارس نمونه دولتی یک نفر ۴-مدارس دولتی عادی یک نفر

 بهر حال این روند در سال‌های پیشین نیز با کمی اختلاف در اعداد و ارقام به چشم می‌خورد و حکایت از آن دارد که با وجود تغییرات که همه ساله در آمار و ارقام تعداد شرکت کنندگان و… نسبت به سال‌های قبل وجود دارد باز هم مشخص می شود که مدارس غیر دولتی نسبت به مدارس دولتی در این مورد پیشتاز هستند.

 به صراحت می‌توان گفت که در هیچ کشور پیشرفته شاهد آموزش طبقاتی نیستیم. اما در کشور ما سهم مدارس از رتبه های برتر کنکور سراسری بسیار متفاوت و نشان از وجود آموزش طبقاتی است. سهم مدارس به شرح زیر است:

۱- مدارس استعدادهای درخشان ۷۲/۵درصد.

۲-مدارس غیر انتفاعی (غیر دولتی) ۲۲/۵درصد.

۳-مدارس نمونه دولتی ۲/۵درصد.

 ۴-مدارس دولتی عادی ۲/۵درصد.

 اما سهم پوشش تحصیلی مدارس چگونه است؟

۱-مدارس استعدادهای درخشان ۲ درصد کل دانش آموزان را پوشش می‌دهند.

۲- مدارس غیرانتفاعی ۱۲ درصد.

۳- مدارس نمونه دولتی یک درصد.

۴- مدارس دولتی ۸۵ درصد.

 با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که ۸۵ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس دولتی عادی تحصیل می کنند. ولی سهم آنان در رتبه های برتر یعنی رتبه های زیر ۳۰۰۰ حدود ۲/۵درصد است و کمتر از ۲ درصد دانش‌آموزان کشور در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می کنند؛ که سهم آنان از رتبه های برتر حدود ۷۲/۵درصد است.

همچنین۱۲ درصد دانش آموزان در مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) تحصیل می‌کنند که ۲۲/۵درصد رتبه های بالا را کسب می‌کنند. البته یک درصد از دانش آموزان در مدارس نمونه دولتی تحصیل کرده که سهمشان ۲/۵درصد است.

بنابراین اگر در شهرستان اوز ما رتبه های  زیر ۳هزار و تک رقمی نداریم این موضوع با حالات کشوری هماهنگی دارد.  چون مدارس غیر دولتی فعال در شهرستان اوز بیشتر در حوزه ابتدایی و متوسطه اول فعال هستند و در متوسطه دوم ارتباط مستقیم با کنکور و دانشگاه دارند. هنوز در مدارس غیرانتفاعی شهرستان اوز فعال نشده اند.

 اما در دوره اول متوسطه تا آنجا که اطلاعات یاری کرد در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و غیره بیشتر قبولی بچه های اوز از مدارس غیر انتفاعی بوده و در بخش دختران امسال پذیرفته شدگان در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان لار از مجتمع آموزشی و فرهنگی آفرینش چشمگیر بوده است.

 *مدیر مسئول

 منبع خبرگزاری تسنیم


4 دیدگاه

  1. کارمند. اوزی

    دراین مقاله کوشش شده است که به نوعی تبلیغ مدارس غیر انتفاعی بشود ویک مدرسه خاص را در اوز معرفی نمایید در ضمن عدم کیفیت آموزش وپرورش در اوز هم به عینه نادیده گرفته میشود وانرا با در سطح کلی کشور می دانید درحالیکه این چنین نیست و اوضاع آموزش متوسطه در اوز کاملا با افت کیفیت روبروست

  2. متأسفانه دبیرستان های اوز چه دخترانه چه پسرانه بسیار بسیار کیفیت آموزشی پایینی دارند و ما مجبوریم بچه های خودمون رو روانه جاده ها و مدارس لار و گراش کنیم. امیدی که بهبود مدارس نیست. کاش حداقل فکری به حال سرویس بچه ها میشد. سال پیش هزینه ی بالایی پرداخت کردیم. خیرین عزیز کاش به این بچه ها هم توجه میکردند

  3. مقاله بسیار خوبی است ، تلنگری به مسئولان آموزش وپرورش است چه خوب بود روی آمار وآرام شهرستان اوز هم بیشتر کار می شد

  4. امید است بچه های شهرمان در رشته های خوب تحصیل کنند بهتر بود تجزیه وتحلیل قوی درباره اوز می شد ولی در مقاله اطلاعات خوبی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد