گذری اجمالی بر عملکرد یکساله شورای شهر

*احمد خضری: طبق قانون اساسی، شوراها مدیریت شهرها، روستاها و بخش ها را به عهده دارند. توفیق اعضای شوراها در دستیابی به این هدف، سرمایه ای ارزشمند «اعتماد عمومی» را افزایش و درخشان می کند. با این حساب بستر مساعد و زمینه ساز حضور فعال و پرنشاط مردم در همه عرصه های پیشرفت و توسعه جامعه فراهم می گردد. بدیهی است هیچ عبادتی بالاتر از خدمت به مردم نیست. وظایفی که برای شوراها در قانون پیش بینی شده است. اگر اجرا شود مسلما بسیاری از مشکلات جاری مردم برطرف خواهد شد.

یک سال از فعالیت شورای ششم شهر اوز سپری شد. فریدون نامی، عبداله ثریانژاد، سارا وحدانی، فریبا صالحی و فریبا برازنده اعضای اصلی شورای دور ششم شهر اوز را تشکیل دادند. انتخابات هیئت رئیسه دوره دوم شورا برگزار فریدون نامی رئیس شورای جای خویش را به فریبا برازنده داد. اکنون در یکسال پیش رو مدیریت شورای شهر اوز به عهده فریبا برازنده است. رئیس سابق شورا عملکرد یکساله خویش و همچنین پایان دوره ریاستش را با پایگاه خبری اوز امروز مطرح ساخته است که قضاوت به عهده شهروندان است. ولی چند نکته برای یادآوری اعضای محترم شورا در این نوشته اعلام می گردد:

۱ -از اینکه فریبا برازنده بالاتفاق یعنی با ۵ رای به سمت رئیس شورای شهر اوز انتخاب شده است، خود جای تامل و بررسی دارد. این اتفاق می تواند وحدت و همدلی اعضای شورا را به نمایش گذاشته و برای پیشرفت امور از آن بهره مند شد.

مسلماً مردم شهر اوز از این رویداد استقبال و آن را نکته مثبتی در شورای ششم تلقی می کنند و وظیفه رئیس جدید شورا بسیار مهم بوده که این اعتماد سایر اعضاء را حفظ، تقویت و برای پیشبرد جامعه اوز استفاده کنند.

۲ -رئیس سابق شورای شهر در پاسخ به اوز امروز که می پرسد «چرا در دوره جدید شما کاندیدای ریاست نشدید؟» در پاسح می گوید:« با هدف ایجاد زمینه وحدت بیشتر، کاندید نشدم». رئیس جدید که با ۵ رای قاطع انتخاب شد به هدف اصلی خود یعنی ارسال پیام وحدت به جامعه رسیده ایم.

رئیس سابق با عنوان کردن «وحدت» باعث می شود که در بین اعضای شورا انسجام بیشتری ایجاد شده و طبعاً مصوبات شورا از اعتبار و پشتیبانی بیشتر هم برخوردار می گردد.

نکته ای که قابل بحث است، این که با این وحدت می توان تقسیم کار را بین اعضای شورای تبین کرد و سعی شود بیش از گذشته مطالبات مردمی را پیگیری کرد. بطور مثال ارتباط پیوسته با مدیر دفتر و شخص نماینده مجلس، فرماندار و حتی استانداری برای انجام امور شهر را از حوزه نامه نگاری بدر آورد و مستقیم و فیزیکی وارد میدان شد تا مطالبات را وصول کرد. در نخستین مرحله، تاسیس دفتر خدماتی پلیس +۱۰ است که یک نهاد خصوصی بوده و هیچ ضرر و زیانی به نهادهای دولتی نرسانده بلکه باعث ایجاد رفاه برای مردم و درآمد برای سازمان مربوطه باشد.

اینجاست که اعتماد به نفس، مشورت، همدلی، تعامل و مدیریت قوی رئیس جدید می تواند وحدت و انسجام بین اعضاء شورا را تحکیم بخشیده و در مسیر عمران و آبادانی گام بردارد.

۳ -در مورد پاسخ به پرسش سوم که به مسئولیت مستقیم شورا در انتخاب شهردار و عملکرد آن دارد. رئیس سابق شورا گذرا پاسح داده و البته اظهار کرده است: «اما در حقیقت نتوانسته آنطور که باید و شاید انتظارات مردم و شورای شهر را برآورده کند و فعالیت های انجام شده در راستای تکمیل پروژه های قبلی بوده و توجه در حد انتظار به مصوبات شورا صورت نگرفته است».

بنابراین با توجه به وظیفه و مسئولیت اصلی شورا در انتخاب شهردار و نظارت برکار شهرداری و فعالیت های عمرانی شهر و با عنایت به سخنان رئیس شورا چنین برمی آید که شورای دوره ششم نسبت به عملکرد شهرداری انتقاد کرده است و این موضوع در نظر عموم قابل بحث و بررسی است و رئیس جدید شورا باید در این مورد توجه بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این که موتور محرکه فعالیت عمران و آبادی شهر را روشن کند موضوع را نیز باید مد نظر قرار دهد. همه به یاد دارند در دورانی شهر اوز را شهری زیبا و قشنگ توصیف کرده و نسبت به سایر شهرهای هم جوار زیباتر بود. اما همه شهرهای جنوب شرقی استان فارس در راه عمران، زیبائی و رفاه گام های بلندی را برداشته اند که باعث خوشحالی مردم است. امید است اعضای محترم شورا بویژه رئیس جدید به اتفاق سایر اعضاء در دوران باقی مانده شورای ششم بتواند شهر اوز مرکز شهرستان اوز را به جایگاه اصلی و واقعی خود برسانند.

در پایان با توجه به این موضوع که شورای شهر به منزله پارلمان محلی، نقشی جدی در ارتقای مردم سالاری دارد.

لذا می طلبد که رئیس جدید با برنامه ریزی و وحدت آفرینی سعی کند تا کارکردهای زیر را انجام دهد:

۱ -شورا می تواند عامل گسترش و تعمیق مشارکت و اتحاد سیاسی مردم شود. 

۲ – شورا می تواند با فعالیت و مطرح کردن خود نهادی اثرگذار برای توسعه و ارتقای مدیریت شهری شود.

۳ -شورا با عملکرد خویش می تواند به کاهش تصدی مسئولان در امورات جزئی کمک کنند و باعث تمرکز زدائی شود.

*مدیر مسئول 


9 دیدگاه

  1. صادقانه از طرف شهروند اوزی

    متاسفانه شورای ششم اوز تاکنون نتوانسته است انتظارات مردم را بر آورده نماید بیشتر به کارهای کوچک ومسایل داخلی خودشان مشغولند تفکرات وسیع و بزرگی که بتواند تحولی در سیمای شهر وعمران وابادی ومبلمان شهری ایجاد کند حتی به زبان هم نمی آورند درحالیکه لازمه کار کارهای بزرگ تحرک ومسافرت به مرکز استان و کشور دارد روسای شوراهای شهر لار وجویم پیوسته از طریق نماینده مجلس در شیراز و تهران به دنبال مطالبات شهر هستند اما متاسفانه شورای شهر اوز در حد یک هست امنای یک اداره ویا یک مسجد عمل میکند ودر بیشتر در اوز ودر دفتر خودشان هستند وامورات جزیی مشغولند قطعا با این روش. تحولی در شهر ایجاد نمی شود

  2. سلام پس کو عملکردشان، چیزی که نوشته نشده ، شهردار فقط به فکر خویش هست ، چن پروژه رو نیمه تمام به حال خودش رها کرده ، فکر کرده با خرید چند تا مبلمان شهری فکر می کنه شق القمر کرده ، حیف شهر مان اوز که زیر دسته این شهردار افتاده

  3. دیدگاه. اوزی های داخل و خارج. از اوز

    مدتی است که دربیشتر محافل اوزیها در اوز. شیراز ویا بندرعباس و….از عدم تحرک وفعالیت شهرداری اوز صحبت میشود مردم به چشمان خود دراین چند ساله رکود ویکنوا ختی
    را در ساختار شهری اوز می بینند شهر بی روح از نظر زیبایی وفضای سبز است سالهاست که چهره شهر اوز یکنواخت وکارمهمی دران دیده نمی شود شهردار به نظرات مردم بی تفاوت وشورای شهر هم چندان تاثیری در عملکرد شهردار ندارند. به نظر می‌رسد که شورای شهر برای به حرکت درآوردن شهرداری وپاسخگوی کردن شخص شهر دار اقداماتی انجام دهند تا شهر بیش ازین از قافله شهرهای مجاور عقب نماند شهر ما که روزگاری به زیبایی معروف بود امروزه در زمره شهرهای متروک وفرسوده. در آمده است که علت اصلی آنرا شهرداری اوز میدانند

  4. قابل توجه شورا و شهردار اوز

    برای عملکرد شهردار. شورای شهر هم مقصر هستند شورای شهر باید بر کار کرد ضعیف شهردار. به مردم پاسخگو باشند زیرا خودشان این شهردار را انتخاب کرده اند

  5. دور از انصاف است که بگوییم کاری انجام نشده ما نباید چشمان را بروی واقعیت ببندیم انصافا فضای سبز و بلوارها تا قبل از شورای ششم رها شده بود و خاک انچوزباله انباشته شده بود .کمیسیون شورای شهر که خودم ناظر هستم ساماندهی شده و فعال است .کمیسیون‌های دیگر هم فعال شده و نمود پیدا کرده اند .خوشبختانه شورا تقریبا یکدست است و ۳ سال فرصت دارند برای کار اعضای شورا را تشویق کنیم که بهم کمک کنند هر پیشرفتی به پای کل شورا هست و کم کاری هم همینطور .بیلان کاری داده شده معقول بود و تاکنون هچبه این صورت به ریز بیلان نبوده و شفاف سازی نبوده اگر نواقصی هست هم انتظار داریم در سالهای بعد جبران شود . تشویقشان کنیم که دلگرم شوند و متحد تا کارها به پیش رود .شورا ی خوب و مسیولین ادارات خوبی داریم باید حمایت کنیم تا دلسرد نشوند .منفی بافی مشکل شهر حل نمی کند باید پا پیش گذاشت و کمک کرد .سوابق اعضای شورا روشن است و پاک پی حمایتشان کنیم و راهکار بدهیم .
    من خودم شاهد م که سال گذشته شورا و شهرداری چه فعالیت‌هایی داشته اند خدا خیرشان بدهد و بیشتر فعالیت کنند ایشاالله

  6. اگر دوستدار شهر هستیم غرایض و کینه های شخصی وارد جامعه نکنین .شورای ششم از بهترینها انتخاب شده اند و با توجه به شوراهای قبل انصافا تلاش می کنند امیدواریم در سالهای آینده بهتر هم بشوند .قضاوت از روی غرض شخصی حق التاس است که عواقب ناخوشایندی دارد .سپاسگزار باشیم و زحمات دیگران را نادیده نگیریم . زمان انتخابات چرا کسی که تجربه دارد کاندید نمی شود .شورای قبل که جنگ و دعوا بود خدا راشکر این دوره نسبتا خوب مدیریت کرده اند

  7. مدیر سایت البته هدف از این مطلب مشخص است ولی مدیریت کنید انصاف رعایت شود و همه مدل کامنت بالا بیاورید

  8. سلام چرا کامنت من بالا نیاورده آید .هدفتان مشخص شد فقط کامنت های ضد شورا بالا می آورید و انصاف نیست

  9. مدیر محترم سایت لطفا کامنت دیروز بنده بالا بیاورید هیچ موردی جهت عدم درج در آن وجود ندارد .اگر بالا نیاید به ناچار در واتس آپ منتشر می کنم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد