باز هم از درخت بخوانید

ناصر خادمی _خنج: همه ما در انشای تکراری اسفند هر سال از فواید درخت نوشته ایم. از سایه اش، چوبش، میوه اش و اکسیژن خالصش و…اینها را همه از بریم. اما مطالب جالب دیگری درباره درخت هست که شنیدنش خالی از لطف نیست: اینکه درختان منابع آب را حفظ می کنند و جلوی فرسایش خاک رامی گیرند.

اینکه با افزایش نفوذپذیری خاک، خطر سیل را کاهش می دهند. اینکه برگهای ریخته شده از درختان موجب تقویت مواد آلی خاک می شوند.
اینکه تا ۲۰٪ صرفه جویی در هزینه های سرمایشی و تا ۱۰٪ هزینه های گرمایشی خانه های اطراف را کاهش می دهند.
اینکه تردد مردم برای خرید در مناطق پر درخت بیشتر است و مردم در این جور جاها ۱۲٪ بیشتر پول خرج می کنند. اینکه بیمارانی را که در آن سوی پنجره اتاقشان درخت است زود تر خوب می شوند.
اینکه هر چه درخت بیشتر می شود خشونت مردم جامعه کمتر می شود. اینکه یک ردیف درخت در امتداد اتوبان آلودگی صوتی را تا ۵۰٪ کاهش می دهد. اینکه ۳۴۰ درخت موجود در هر کیلومتر مربع بیماری آسم را در مردم ۲۵٪ کاهش می دهد.
اینکه مردمی که در کنار فضای سبز زندگی می کنند۴۰٪ کمتر چاق می شوند. اینکه قدم زدن در میان درختان استرس و عصبانیت و افسردگی را تا حد زیادی کاهش می دهد. اینکه در یک مطالعه مشاهده شده است که بعد از ایجاد فضای سبز در کنار یک جاده تصادفات ۴۶٪ کاهش پیدا کرده است.
اینکه هر ۱۰۰ هزار تومان برای درختان شهری هزینه شود ۵۶۰ هزارتومان فایده برای شهر و شهروندان خواهد داشت.
فکر می کنم دانستن اینهمه فایده می تواند انگیزه خوبی باشد برای کاشتن یک نهال در گوشه ای از دنیا…


1 دیدگاه

  1. همشهری دلسوز

    آفرین بر جناب ناصر خادمی از خنج که فواید ناپیدای درخت بخوبی توصیف کرده اند شاید از این طریق بتوان افراد زیادی تحریک و وادار نمود که بفکر کاشت درخت درحاشیه جاده ها کنار برکه ها و گردشگاهها باشند بخصوص اگر درختان بومی و سازگار با هر منطقه بخصوص درخت کنار که بدون هیچ دردسرس و نگهداری خاص و پرهزینه ای که دارای میوه ای لذید و سایه انداز بزرگ و درختی ماندگار میباشد ولی افسوس که بعصی جوانان یا از روی نااگاهی یا سو نیت بفکر کاشت آنعوزه که گیاهی چند ساله و عیرماندگار و فاقد هرگونه سایه ای است میپردازند. اگر انرزی و وقت خود را صرف درخت کنار کنید هم درختانی با ابهت و زیبا خواهید داشت هم طراوت و شادابی برای محیط زیست ایجاد میکند هم پناهگاهی برای پرندگان و لانه گزینی انها شده هم از گلهای درخت کنار زنبوران عسل برای تولید عسل میتواند بسیار موثر باشد .اگر متطقه و جاده های روستایی و بین شهری از درخت کنار استفاده منطقه یک جدابیت برای توریست و مسافران خواهد داشت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد