رئیس دانشگاه آزاد در نشست مطبوعاتی: دانشگاه اوز محل پیوند علم و آزاد اندیشی است

 احمد خضری: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رشا (رسانه‌های شهرستان اوز) گفت: تاسیس دانشگاه آزاد در اوز علیرغم سختی‌ها و مشکلات باعث رونق علم، اقتصاد و آبادانی در شرق اوز شده است.

عبدالعزیز خضری افزود: دانشگاه آزاد اوز محل پیوند علم و آزاد اندیشی است. وی در ابتدای نشست مطبوعاتی اظهار داشت: این دانشگاه در سال ۱۳۸۶ با کوشش و همت هیئت امنا و خیرین در مدرسه مرحوم حاج محمد هادی خضری محل فعلی مجتمع آموزشی و فرهنگی آفرینش راه اندازی شد. رئیس دانشگاه آزاد افزود: برای تاسیس و راه اندازی دانشگاه بودجه و پول وجود نداشت اما اراده ساخت وجود داشت و این موضوع به ما ثابت کرد که پول همیشه کارساز نیست؛ بلکه ایمان و باورها و نیت صادق می‌تواند مشکلات را از سر راه بردارد. مدیریت انسانی می تواند از پول و منابع انسانی اندک بهترین استفاده را بکند. هسته اولیه هیئت امنا که توانست افکار عمومی را برای ساخت این دانشگاه مهیا سازد؛ افرادی پیشکسوت مانند احمد خضری، ناصر خضری و عبدالحمید خضری بودند که بزرگانی چون عبدالقادر فقیهی و سایرین توانستند روند تاسیس دانشگاه را شتاب بخشند.

 عبدالعزیز خضری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۳ هزار متر مربع زمین در اختیار دانشگاه است که یک هزار و ۵۹ متر مربع از راه و شهرسازی خریداری شده و ۲۳ هزار متر مربع هم سند ثبتی داریم گفت: این ساختمان فعلی با هموار سازی زمین اطراف یکی از ساختمان های زیبا و مستحکم دانشگاه آزاد استان محسوب می‌شود. مدیرمسئول پیام دانش ضمن سپاس از سیدمحمدعلی افشانی استاندار وقت که برای هموار سازی زمین ۳۰۰ میلیون تومان برای دانشگاه اوز با درخواست احمد و ناصر خضری از اعضای هیئت امنا اختصاص داد که توانستیم تل و تپه‌های اطراف را هموار و دانشگاه را به محور اصلی اوز-لار متصل سازیم.

 خضری با بیان اینکه مدرسه مرحوم محمد هادی خضری اولین جایگاه دانشگاه آزاد بود که توسط اینجانب؛ طاهر قاضی‌زاده (متصدی خدمات) رابعه بهبین و ناصر خضری به عنوان کارمندان اداره می‌شد. در ابتدا همه بی تجربه بودیم ولی عشق باعث شد تا در اداره دانشگاه بر مشکلات پیروز شویم و خیلی زود از نظر اعتبار و حسابداری حق امضا گرفته و مستقل شدیم. برای ساخت دانشگاه کسی برای ما پول نمی فرستاد. بلکه بارها خودم به تنهایی و چند بار نیز اعضای هیئت امنا برای جذب بودجه به دبی بندرعباس و شیراز رفتیم که خیران کمک کردند و از آنان تشکر می شود. تلاش و اقدامات ما باعث جذب ۴۰۰ دانشجو در این دانشگاه شد. وقتی انرژی مثبت باشد نیکوکاران، مردم و مسئولان هم کمک می کنند و در حال حاضر از نظر آب، گاز و برق مشکلی نداریم و با کمترین هزینه انرژی های زیرساختی را در دانشگاه فراهم ساختیم.

 در مقایسه با سایر دانشگاه های دولتی در اوز از نظر زیرساختی ما به کمک خیرین و مسئولان پیشگام هستیم. به طور مثال قرار بود انشعاب آب با مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان داده شود. ولی لطف پروردگار و حمایت مسئولان و تلاش خودمان با مبلغ ۱۷۵ میلیون تومان اقدام شد. انشعاب گاز با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نصب شد. آیا این اتفاقات را نتیجه چه می دانید؟؟ علاوه بر کار فرهنگی و آموزشی وارد امور اقتصادی هم شده ایم و در مرحله اول به کشت کاکتوس روی آوردیم که جواب نداد. اکنون به کشت زعفران، یوفا، و پالونیا روی آورده ایم که کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای امیدبخش است؛ و سی اصله نخل هم غرس شده است.

 رئیس دانشگاه آزاد اوز از بحرانی بودن وضع فعلی اعتبار و بودجه دانشگاه صحبت کرد و افزود: حتی حقوق کارکنان نیز با فشار و زحمت قابل پرداخت است. از سال ۱۳۹۷ سازمان مرکزی دانشگاه تمام اندوخته‌های مالی دانشگاه‌ها را برداشت کرد و پول ما را هم بردند و این موضوع و بیماری کرونا لطمه شدیدی در روند ارتقاء دانشگاه به وجود آورد. کارکنان‌دانشگاه ما دلسردی را کنار گذاشته و به کار خویش ادامه می دهند. در حال حاضر سالن کف تئاتر داریم که در سطح استان کم نظیر است. کتابخانه با ۶ هزار جلد کتاب علمی که به رسانه سیمرغ متصل و فعال است.

 خضری در ادامه گفت: تاسیس سینما با پیگیری فراوان انجام شد می رفت که به مرحله سوددهی برسد ولی کرونا آن را متوقف کرد و وجود آن سودآور نیست. ولی فرهنگ آور است. در حال حاضر به ادارات برق، گاز و مخابرات بدهکار هستیم چون اعتبار نداریم  و بحران مالی در مدیریت ما اثر گذاشته است دانشجویان از ۴۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر تقلیل یافته اند و این بزرگترین مشکل برای دانشگاه است.

 پس از توضیحات رئیس دانشگاه آزاد مرکز اوز که ۳۵ دقیقه ابتدای جلسه را به خود اختصاص داد. پرسش‌های رسانه ها به شرح زیر مطرح و عبدالعزیز خضری به آنها پاسخ داد:

۱-شریف بازرگانی مدیر«اوز موزه» الف- دانشگاه آزاد دارای رسالت آموزشی است چرا به کارهای غیر آموزشی می‌پردازد؟ ب- آیا دانشگاه به اهداف خود رسیده است؟

* پاسخ: الف- کارهای فرعی ما مکمل آموزش است و اگر در دانشگاهی دیگر صورت نمی‌گیرد. آنان رسالتشان کامل نیست در اثر همین کارها ما با قدرت در صحنه هستیم در صورتی که دانشگاه گراش به دانشکده تقلیل یافته است.

 ب- به اهداف خود رسیده‌ایم.

۲- عبدالعزیز نصریانی از پشورنیوز: الف- برنامه و چشم انداز شما برای آینده دانشگاه چیست؟

 ب- سیستم آموزشی کشور از نظر شما چگونه است؟

 پاسخ: الف-چشم انداز و برنامه‌های ما اصولی است ولی به طور عالی به آنان دست نیافته ایم. مسلما می‌خواهیم در قبال آموزش خوب برنامه‌های علمی خوبی هم داشته باشیم.

 ب- سیستم آموزشی را جالب نمی‌بینم و روسای دانشگاه توسط هیئت علمی انتخاب نمی‌شوند. هیئت علمی قدرت تصمیم‌گیری را ندارد.

 ۳- ابراهیم احمدی مدیر مسئول اوز امروز و پیام اوز: الف- روی کیفیت آموزشی دانشگاه چقدر کار شده است؟ ب- می گویند: حق الزحمه مدرسان دانشگاه را اولاً دیر و ثانیاً کم می دهید؟

ج- آیا غیبت دانشجویان در دانشگاه مدنظر است و لحاظ می‌شود؟

پاسخ: الف- کیفیت به نظر خودمان هم مطلوب نیست، اما سعی در بالا بردن کیفیت آموزشی داریم. در نظر داشته باشید که سیستم آموزشی ما تابعی از سیستم آموزشی کشور است و تعدد دانشگاه و صدور مجوز بی‌رویه برای تاسیس دانشگاه‌ها این معضلات را نیز به وجود آورده است.

 ب- در مورد حق الزحمه مدرسان حق التدریسی حق با آن است. چون منابع مالی ما کم شده، این موضوع به وجود آمده است. البته در اثر نامه‌نگاری مدرسان سایر شهرها مقداری اعتبار به دانشگاه‌ها پرداخت شد و ما هم پرداخت کردیم.

 ج- بله واقعیت دارد و بیماری کرونا نیز مزید بر موضوع شده است و ماندگاری دانشگاه نیز مدنظر است.

 ۴- حمیرا نامدار از پسین اوز: الف- آیا به دانشجویان بورسیه می دهید؟

 ب- نحوه انتخاب اساتید و مدرسان حق‌التدریس چگونه است؟

پاسخ: الف- در دانشگاه آزاد اسلامی ایران بورسیه داده می شود. ولی در اوز مجوزی برای این کار وجود ندارد.

 ب- انتخاب مدرسان حق التدریس توسط خودمان در دانشگاه انجام می‌شود و باید توضیح داده شود؛ که اگر ما هیئت علمی ۵ نفره را از اول انتخاب می کردیم در حال حاضر به طور متوسط هر کدام ماهانه حدود ۱۳ میلیون تومان باید حق الزحمه می‌گرفتند و اکنون با بحران روبرو می‌شدیم و چنین پولی با این تعداد کم دانشجو امکانپذیر نبود. بنابراین سعی در جذب مدرسان حق التدریس بومی کردیم.

۵-فائزه رضایی از اوز موزه: الف- قرار شد نشست مشترک روسای دانشگاه‌های اوز به طور مستمر و دقیق انجام  شود. آیا این موضوع انجام می‌شود؟

 ب- تعداد کارکنان رسمی و حق التدریس را بیان نمایید.

 پاسخ: الف- جلسات مشترک برگزار می‌شود. اما خروجی مثبت ندارد. در نظر داریم جلسات مشترک با دانشگاه های شهرستان های همجوار هم برگزار کنیم.

 ب- ۳نفر هیئت علمی رسمی داریم: ۱-محسن مهرآوران ۲- راضیه شمسی ۳- پروانه پدرام که معاون دانشگاه هم هستند. بقیه مدرسان که بیشتر از دانشگاه لار تشریف می‌آورند حق التدریسی هستند. طبق تشکیلات سازمانی ما دارای شش نفر پست سازمانی هستیم که همه آنان شاغل و اهل اوز هستند. اما اخیراً با توجه به بحران به وجود آمده و بیماری کرونا تشکیلات سازمانی ما را به ۴ نفر تقلیل داده‌اند اقدامات لازم برای تثبیت ۶ نفر انجام شده است.

۶- احمد خضری مدیرمسئول نشریه و سایت پسین اوز: الف- پژوهش علمی یکی از وظایف اصلی و مکمل آموزش است. در این دانشگاه پژوهش علمی دیده نشده است.

 ب- حضور دکتر طهرانچی در اوز با زحمات فراوان و مشکلات چالشی برای شما و دانشگاه و دیگران بود. آیا حضور وی تاثیر محسوسی در روند ارتقا دانشگاه داشت؟

ج- مردم می‌پرسند و می‌گویند: آنقدر که دانشگاه آزاد به امور رسانه و خبر رسانی می پردازد به امور آموزشی و پژوهشی نمی‌پردازد؟

 پاسخ: الف- پژوهش به آن صورت که مد نظر شماست. انجام نشده است. ولی در زمینه داخلی کار کردیم. به طور مثال وارد مقوله «دانش‌بنیان شده» درباره کاکتوس، زعفران، لونا و پالونیا پژوهش مقدماتی انجام شده و کار کردیم. اما تحصیل کرده‌های ما دنبال پژوهش و تحقیق که زمان‌بر است نمی روند.

 ب- حضور دکتر طهرانچی که یک شخصیت علمی و دانشمند هسته‌ای بود برای اوز بسیار مهم و اثرگذار بود. ما توانستیم رشته فقه شافعی را در دانشگاه تاسیس کنیم. انتظار می‌رفت که مدرسه علوم دینی ما را یاری و دانشجو بفرستد اما همکاری نشد. در صدد هستیم که مقطع فوق لیسانس (ارشد) فقه شافعی را تاسیس کنیم.  ۱۵ رشته جدید هم به ما خواهند بود و اینها دست آورد مهم حضور دکتر طهرانچی است.

ج- در یک کلام باید بگویم این موفقیت های دانشگاه آزاد نتیجه وجود رسانه پیام دانش و گاهنامه با پیام دانش است.

 فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از تجربه خویش و تحصیل در دانشگاههای آزاد لار، لامرد و تبریز سخن گفت و اظهار داشت: دانشگاه آزاد اوز در مقایسه، نسبت به آن دانشگاهها موفق تر و فعال تر است.

 هاشمی ضمن تاکید بر عدم انفعال دانشگاه و دانشجو، به افت تحصیلی و عدم کیفیت آموزشی را تایید نمود و گفت: باید در ارتقا کیفیت آموزشی کوشا بود و رسانه‌های اوز را مطلوب دانست.

در انتهای جلسه فاطمه قاسمی سه پرسش از رسانه‌ها به شرح زیر کرد:

۱- چرا رسانه‌های شهرستان اوز مانند شهرستان‌های همجوار شجاع نیستند و مسئولان را به چالش نمی‌کشد؟

۲- چرا ارگان های سیاسی را زیر سوال نمی برید؟

 ۳- چرا روی مشکلات شهرستان تاکید ندارید؟ اما در فضای مجازی مطرح می‌شود.

 ابراهیم احمدی و سایر مدیران اظهار داشتند: در فضای مجازی مسئول مشخص و جوابگو وجود ندارد. اما در رسانه های رسمی نویسنده و مدیر رسانه، مسئولیت دارند. رسانه‌های رسمی حمایت نمی شوند و اگر دچار چالش شوند؛ حامی ندارند و محل کسب درآمد نیست بلکه با هزینه شخصی مدیران این رسانه ها اداره می‌شوند.

 بنابراین سعی می‌کنند آرام و بدور از غوغا سالاری اقدام کنند.  بستر انتقاد پذیری در شهرستان آماده نشده و از رسانه‌ها حمایت جدی نمی‌شود.

 نشست مطبوعاتی در ساعت ۲۰ پایان یافت و پس از صرف شام از چگونگی کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای بازدید و از توضیحات مهدی عابدی مجری طرح کشت زعفران بهره بردند.


2 دیدگاه

  1. ابراهیم ج از بندر

    پرسش رسانه یعنی پرسش مردم منکه دقت کردم مدیران روزنامه های اوز همه ازاین موضوع گله داشتند که دانشگاه به جای آمزش وتحقیق دنبال کار تبلیغاتی است . البته کارهای هنری مثل تاتر سینما وکتابخوانی عالی است ولی وظیفه شما نیست وظیفه ارشاد است اما داشتن دوره فوق لیسانس دکترا تربیت ایتاد وکار تحقیقی کار شماست

  2. تلنگری به دانشگاه آزاد اور

    متاسفانه دانشگاه آزاد اوز به علت کمبود دانشجو وکادر علمی مشغول کارها وفعالیت های غیر دانشگاهی شده و مرتب هم در حال تبلیغات وکارهای رسانه ای تکراری ومعرفی خود وهییت امنا و تبلیغ ورزش و سینما وکشاورزی و….کارهایی که هیچ سنخیتی با کارهای دانشگاهی ندارد و علیرغم دعوت از مقامات بالا دستی دانشگاه موفق به ایجاد رشته های جدید هم نمیشود به نظر می‌رسد این برنامه ها ی تبلیغاتی هم کم کم خسته کننده شوند ودیگر مخاطبی نداشته باشد البته نا گفته نماند که فعالیت های اجتماعی و حضور مسولان شهری در این دانشگاه وایراد جلسات سخنرانی. کمکی به سایر ارگانهای دولتی اوز شده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد