قلعه کهنه و قبرستان فیشور ثبت ملی شد

به گزارش پسین اوز، و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، قلعه کهنه و قبرستان فیشور بخش اوز شهرستان لارستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رئیس شورای اسلامی فیشور در این رابطه گفت: قلعه کهنه در شمال فیشور و در ضلع شمالی مسجد کاکا بدرالدین سلیمان قرار دارد که با کوشش شورای اسلامی و اهالی فیشور و همکاری انجمن میراث اوز و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. شاکر عبدی افزود: سنگ های موجود در قبرستان دارای تاریخ های برجسته بوده که قدمتی بین ۶۰۰ تا ۲۰۰ سال را نشان می دهد.

احمد خضری دبیر انجمن میراث فرهنگی بخش اوز در این رابطه گفت: قلعه کهنه واقع در تپه ای به ارتفاع حدود ۱۰ تا ۱۵ متر قرار دارد که در بالای تپه آثاری از دیوارهای سنگی موجود است. وی اظهار داشت: در پرونده ثبتی این اثر قدمت دوران ساسانی ذکر شده است و طبق نظریه کارشناسان باستان شناسی قدمت قلعه کهنه به بیش از ۱۴۰۰ سال می رسد.

دکتر سرداری رئیس گروه باستان شناسی اعزامی به لارستان در این رابطه گفت: این تپه به مرور زمان به بلندی تبدیل شده و اگر حفاری شود به احتمال فراوان در زیر آن به آثاری مهم دست خواهیم یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان نیز اظهار داشت: این اثر تاریخی و ارشمند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است از تاریخ ثبت تحت نظارت، مراقبت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه اقدام که منجربه تخریب یا تغییر هویت شود ممنوع است و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد. با ثبت این اثر تعداد آثار ثبتی بخش اوز به ۲۲ اثر افزایش یافت.


2 دیدگاه

  1. سعید هنری

    ان شاالله این امر تداوم داشته باشد.

  2. روستای دهکوبه لارستان با جمعیت گمتر از فیشور به شهر تبدیل شد اما در منطقه اوز فیشور وبیدشهر استحقاق شهرداری دارند اما پارتی ندارند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد