شورای خیرین سلامت می تواند صدای نفس سالم شهرستان باشد

علی تیرزن:  با اعلام شهرستان شدن اوز پس از نزدیک به ۷۰ سال در دهم مهرماه سال ۱۳۹۸ و افتتاح فرمانداری این شهرستان نهایتا آرزوی دیرینه مردم تحقق یافت و از بدو شروع به کار فرمانداری تلاش مجموعه فرمانداری بر استقرار هر چه سریع تر ادارات ضروری و مورد نیاز این شهرستان نوپا متمرکز شد و تا امروز که یک سال و اندی از دهم مهر ماه ۹۸ می گذرد؛ ادارات متعددی یا استقرار یافته اند و یا در شرف تشکیل و راه اندازی هستند که مجموع تلاش های صورت گرفته شده فرمانداری تاکنون مورد قبول، تقدیر و سپاسگزاری عموم است.
در کنار استقرار ادارات متعدد در مرکز شهرستان و ایجاد تشکل های مردمی در فرمانداری تشکیل شورای خیرین سلامت شهرستان یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز و گران سنگی بود که فرمانداری شهرستان اوز با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان اوز در اقدامی سنجیده و حساب شده مبادرت به تاسیس آن نمود که در راستای این حرکت شایسته در تاریخ ۳۰ شهریور سال جاری ۷۰ خیر و نیکوکار شهر و روستا به همراه جمعی از معتمدین فعال در حوزه سلامت و بهداشت شهرستان از سوی فرمانداری، امام جمعه لارستان و اوز، شورای شهرستان اوز و دفتر نماینده محترم مجلس در شهرستان اوز دعوت به حضور برای تشکیل اولین دوره شورای خیرین سلامت شهرستان شدند.
در این جلسه پس از تشریح اهمیت وجود شورای خیرین سلامت برای شهرستان توسط مسئولین امر، ۱۳ نفر از مدعوین به نام های: حاج محمد زارعی، یونس امیدوار، فتح اله امینی، منصور سلیمانی، علی تیرزن، ساسان پیرازد، مهرناز میراحمدی، محمد محمودی، محمدشریف حاتمی، محمدنور اسماعیلی، سیدیوسف حسینی، هدایت اله نامی و محمود کریما نامزد عضویت در اولین شورای خیرین سلامت شهرستان اوز شدند که در نهایت با رای مخفی و با نظارت برگزارکنندگان انتخابات حاج محمدزارعی، علی تیرزن، ساسان پیرزاد، یونس امیدوار، فتح اله امینی، محمدنور اسماعیلی و محمدشریف حاتمی به عنوان ۷ نفر اصلی شورا و مهرناز میراحمدی و منصور سلیمانی به عنوان اعضای علی البدل اولین شورا خیرین سلامت شهرستان اوز انتخاب شدند و متعاقب این انتخابات جلسه ای به منظور تعیین ارکان شورای خیرین سلامت شهرستان در سالن جلسات فرمانداری برگزار گردید که در یک رای گیری مخفی، محمد زارعی به عنوان رئیس، فتح اله امینی به عنوان نائب رئیس و علی تیرزن به عنوان خزانه دار شورا برای مدت دو سال انتخاب شدند تا در راستای اهداف خدمت به امور خیرخواهانه در شبکه بهداشت و درمان شهرستان فعالیت نمایند.

در این جا لازم است جهت روشن سازی افکار عمومی هرچند مختصر تاریخچه تاسیس و هدف از تشکیل مجمع خیرین سلامت کشور و به بالطبع شورای خیرین سلامت شهرستان را کوتاه برای خوانندگان محترم بیان نمایم.
این مجمع در تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۸۸ به عنوان یک سازمان مردم نهاد با هدف فراهم آمدن امکان شناسایی و ساماندهی خیرین فعال در امر سلامت کشور و برنامه ریزی برای بهره گیری صحیح از کمک ها و مشارکت مردمی و هدایت این کمک ها به اولویت های ملی در حوزه سلامت در اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید و فعالیت خود را رسماً آغاز نمود. تمامی فعالیت های مجمع و شوراهای خیرین سلامت در سراسر کشور غیر سیاسی، غیرانتفاعی و غیر دولتی است و فقط در موضوع بهداشت و درمان با رعایت کامل قوانین و مقررات کشور فعالیت می نماید و مطابق اساسنامه مربوطه اداره می شود.
ستاد اصلی مجتمع خیرین سلامت کشور در تهران است و در تمامی استان ها و شهرستان های که دارای دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی هستند دارای شعبه هستند و در شهرستان های که دارای دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی نیستند بصورت نمایندگی رسمی فعالیت خواهند داشت، که اهم وظایف مجمع و شورای خیرین سلامت شهرستان به طور خلاصه به شرح زیر است.
۱ -احداث، تکمیل، ترمیم و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان که مورد تایید دانشکده علوم پزشکی باشد.
۲ -همراهی در اداره و توسعه برنامه های مراکز آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و پژوهشی مورد تایید دانشکده علوم پزشکی.
۳ -تلاش در جهت ایجاد هماهنگی و حمایت معنوی و قانونی از فعالیت های موسسات خیریه در بخش سلامت شهرستان.
۴ -طراحی و تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شورای خیرین سلامت.
۵ -تلاش در جهت شناسائی نیازهای مناطق محروم شهرستان در زمینه نیازهای بهداشتی، درمانی و کمک در جهت رفع آنها.
۶ -شناسائی سازمان ها و موسسات و ارگان های علاقمند به امور عام المنفعه به منظور ارتقاء سطح همکاری و بهره گیری از توانمندی و استعدادهای بالقوه آنها.
۷ -تلاش در جهت شناسائی و برقراری ارتباط نظام مند با پزشکان نیکوکار.
۸ -تلاش در جهت شناسائی خیرین داخل و خارج از کشور و بهره گیری از توان بالقوه آنان.
۹ -تلاش در جهت شناسائی نیازهای واحدهای درمانی و موسسات بهداشتی و درمانی و دارویی و اهتمام در رفع مشکلات آنها.
۱۰ -تلاش در جهت احیاء و توسعه فرهنگ و سنت های اسلامی در زمینه وقف، وصیت، هبه، و…و ترویج فرهنگ مشارکت های مردمی و خیرین.
۱۱ -ایجاد شرایط لازم جهت معرفی طرح های مختلف عام المنفعه بهداشتی و درمانی به نیکوکاران.
۱۲ -بررسی، تشخیص و تعیین نیازهای شورا در جهت انجام هرچه بهتر ماموریت محوله.
۱۳ -ارزیابی عملکرد سالیانه شورا در سطح شهرستان با هدف رفع موانع، مشکلات وضعیت ها و تقویت و کارآمدتر نمودن واحدهای مذکور و شناسایی قابلیت ها و فرصت ها و آسیب شناسی و ارائه راهکارهای مناسب.
۱۴ -ارائه مشاوره به افراد خیر و نیکوکار در امور بهداشتی و درمانی و… جهت تطبیق نیات خیر آنان با نیازهای جامعه.
در پایان با امید حضور و همیاری خیرین و نیک اندیشان همیشه در صحنه شهرستان اوز در حوزه سلامت و استفاده از امکانات،
توانمندی ها و ظرفیت های موجود در امر توسعه و ارتقای سلامت جامعه و اجرای طرح های عام المنفعه در عرصه بهداشت و درمان شهرستان امیدواریم که شورای خیرین سلامت نیز بتواند با خرد و اندیشه، تلاش و پشتکار خود و شکیبایی و با مشارکت خیرین و همراهی مسئولین صدای صحت و سلامتی مردم شریف کل شهرستان اوز باشد.
*عضو شورای نویسندگان 


3 دیدگاه

  1. کار پسندیده ای است. بهتر بود برای توابع اوز سهمیه بیشتری برای عضویت در شورای خیرین منظور می شد. کاری که قبل از شهرستان شدن اوز، مرکز شهرستان با ما میکرد خودمان با توابع شهرستان اوز نکنیم.

  2. با سلام ضمن سپاس وتشکر ویژه از عزیز ان لازم است در کنار این فعالیت‌ها شورای خیرین نسبت به پی گیری ارتقاء شبکه بهداشت و درمان اوز اقدام نمایند چون اگر شبکه بهداشت و درمان اوز زیر نظر استان باشد نیمی از مشکلاتی که شورا باید حل کند خود به خود از طریق استان رفع خواهد شد. تا این شبکه مستقل نشود امیدی به رفع مشکلات بهداشت و درمان نخواهیم داشت .

  3. اندر حکایت شبکه بهداشت ودرمان اور

    انتقال شبکه اوز از علوم پزشکی لار به مرکز استان تنها با با موافقت وفعالیت نماینده مجلس وفرمانداری اوز امکان دارد این درخواست ومطالبات باید از طرف مردم ورسانه ها مطرح وپیگیری شود تا اینکه یا لار بودجه واعتبارات به اوز بدهد ویا اینکه مثل سایر شهرستانها ریر مظر شیراز برویم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد