مدیرعامل شرکت پلیمر هرمز برکه: جغرافیا و اقتصادعاملان اصلی تاسیس هرمز برکه



تاریخچه شرکت از زبان بهنام دربان مدیرعامل شرکت پلیمر هرمز برکه

از سال ۱۳۸۴ فعالیت تولیدی خود را در زمینه تولید مخازن پلی اتیلن چند لایه به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان این محصول درایران شروع به کار کرد. در طول چند سال فعالیت زمینه بازار شرکت توسعه و رشد پیدا کرده و از استان های هرمزگان و فارس محدوده فعالیت به استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان توسعه یافت.

محصولات تولیدی هرمزبرکه در این چند سال متمادی علاوه بر مخازن، محصولات شیلاتی مثل وان های پلی اتیلن هم وارد بازار کردند. موانع جاده ای که در زمینه راه سازی و ترافیکی استفاده می شود و محصول جدید دیگر که برای اولین بار در ایران تولید شده است محصولات نوری پلی اتیلن که شامل: گلدان، فلاور باکس و … که در فکر پیشرفت در این زمینه مثل مبلمان شهری و دکوراسیون داخلی می باشند.

 ۱ –چرا نام شرکت و کارگاه هرمز برکه است؟

برکه یک سمبل از سازگاری باکم آبی در گذشته بوده و اصطلاح هرمز نیز چون مکان کارخانه اولیه در استان هرمزگان بوده است. هر چند قصد داشتیم این شرکت را با اسم برکه به ثبت برسانیم ولی به خاطر تشابه اسمی مجبور به گذاشتن پسوند و پیشوندی بر روی برکه شدیم که در نهایت شرکت با نام پلیمر هرمز برکه به ثبت رسید.

۲ –لطفا سابقه و هدف تاسیس هرمز برکه را بفرمائید؟

در ابتدا بنیان گذاران شرکت برادران رفیعی که قبلا در زمینه بازرگانی فروش مخازن فعالیت می کردند، با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه جنوب فارس وهرمزگان و پوسیدگی وغیربهداشتی بودن مخازن فلزی و فایبرگلاس ،یک نیاز پنهان را کشف کرده و با مراجعاتی که به کشورهای حوزه خلیج فارس داشتند، دریافتند که با توجه به تکنولوژی های جدید پلی اتیلن که چند لایه و ضد جلبک و قارچ می باشد، می تواند برای منطقه از لحاظ عمر و دوام بیشتر مثمر ثمر باشد. پس تصمیم به چنین سرمایه گذاری درحوزه تولید این محصولات گرفتند.

۳ –محصولات هرمز برکه را نام ببرید؟

* مخازن چندلایه از ۱۰۰ لیتر تا ۲۵۰۰۰ لیتر

* وان های شیلاتی از۳۰۰ لیتر ۱۰۰۰ لیتر که برای پرورش آبزیان مورد استفاده قرار می گیرد.

* موانع های جاده ای که در چهارراه ها و تقاطع ها استفاده می شود.

* محصولات نوری که شامل گلدان و مبلمان شهری می شود.

۴ – محصولات هرمز برکه به کجاها صادر می شود؟

پایگاه اصلی ما استان هرمزگان و فارس است ولی نمایندگانی دراستان های: بوشهر، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان هم داریم ولی عمده فروش محصولات ما در فارس و هرمزگان می باشد.

۵ – فلسفه وجود محصولات برکه در بندرعباس و اوز چیست؟

هر فردی که بخواهد فعالیت اقتصادی را شروع کند به فکر ایجاد اشتغال و کمک به منطقه خود می افتد. و از لحاظ فرهنگی و جذب نیروی انسانی و سایر مسائل کسب و کار در واقع مدیریت برایش راحتر است و طبیعتا در منطقه خود این کار را انجام می دهد ضمن اینکه بافت منطقه بدون خشک سالی و کم آبی کشش بیشتری ایجاد می کند تا مناطق دیگر. و یک نگاه هم به صادرات داشتیم که چون هرمزگان کنار دریاست و ما به صادرات نزدیکتریم. ولی به خاطر مشکلات و تحریم ها نتوانستیم محصولات را به کشورهای خارجی صادر کنیم. به فکر تولیدات داخلی افتادیم. و فلسفه شهر بندرعباس فقط به خاطر صادرات محصولات بوده است.

۶ – مشکلاتی که گریبان گیر هرمز برکه است چیست؟

مشکلات عمومی تمام صنعت تولید در کل کشور وجود دارد و ما هم جدا از آن نیستیم و هم تورم داریم و هم رکود. ولی قدرت خرید مردم کاهش یافته که این موضوع تاثیربسزایی داشته وکمبود نقدینگی هم در بازار فروش تاثیرگذار است.

۷ – آیا دستیابی به مواد اولیه برای ساخت محصولات آسان است یا خیر؟

 چون مواد اولیه را یا باید وارد کرد یا از داخل کشور خریداری کرد که واردات در حد کم امکان پذیر نیست و از نظرتعرفه های کمرگی و زمان بر بودن تحویل کالا مقرون به صرفه نیست. از طرف دیگر پلی اتیلن که ماده مصرف اصلی ماست در گرید های مختلفی تولید می شود اما گرید مصرفی ما بصورت انحصاری در پتروشیمی تبریز تولید می شود و واسطه گری ها نیز زیاد است و هر چه به صرفه خودشان باشد وارد بازار می کنند که خیلی برای ما بغرنج است که البته چندین بار به مراجع ذیربط نامه نگاری کرده ولی هنوز این مشکل برطرف نشده و از آن طرف واردات هم امکان پذیر نیست.

۸ – چارت سازمانی هرمز برکه را بفرمایید؟

۲ سایت تولیدی داریم و دفاتر فروش که در اوز، لار، گراش، شیراز، بوشهر، قشم و … که در حدود ۱۰۰ نمایندگی در سطح کشور داریم. و از لحاظ ساختاری هم شامل مدیرعامل، هیئت مدیره، تیم اجرائی که در زمینه های مالی، اجرایی و … فعالیت دارد و شرکت سهامی است.

۹ – مساحت زمین، کارگاه و تعداد کارگران و غیره را نام ببرید؟

 مساحت در شهر اوز حدود ۲۲ هزار متروبندرعباس ۱۰٫۰۰۰ مترمربع است و جمعا حدود ۱۰۰ نفردر کل مجموعه مشغول فعالیت هستند

۱۰ –کمی در مورد هرمز برکه بندرعباس توضیح دهید؟

در واقع ما به صورت یک مجموعه یکپارچه کل مجموعه را مدیریت می کنیم و برای شهر اوز نیز مدیریت های جداگانه در نظر گرفته ایم که با هم کارها را انجام داده و بعضی کارها در شهر اوز متمرکز می کنیم و بقیه را در شهر بندرعباس ولی تصمیم داریم بیشتر بر روی خط تولید شهر اوز تمرکز کنیم. چون بندرعباس به خاطر آب و هوا، گرد و خاک و رطوبت زیاد برای خط تولید مناسب نیست.

۱۱ – هر توضیح دیگری که دارید بفرمایید؟

ما با هدف اشتغال بومی سرمایه گذاری های شخصی انجام داده ایم پس انتظار داریم که با توجه به کیفیت بالای محصولات همشهریان از محصولاتی که ما تولید می کنیم استفاده و استقبال کنند. مثلا در شهر گراش ۱۴ نمایندگی داریم ولی شهر اوز فقط ۳ نمایندگی وجود دارد که انتظار ما هم از مسئولین و هم از مردم خیلی بیشتر است. وجود چنین شرکت هایی باعث افتخار شهر است و نیاز به حمایت همگان دارد. هر چند ما سعی کرده ایم که از نظر کیفی هم بهترین ها را انجام دهیم. ولی متاسفانه بعضی از فروشندگان محصولات دیگر را به جای هرمز برکه به مشتریان معرفی و به فروش می رسانند پس از خریداران تقاضا می کنیم هنگام خرید محصولات به لوگوی هرمز برکه توجه کنند.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


1 دیدگاه

  1. ابراهیم جلالی ثابت

    آیا در شیراز شهرک صنعتی نیز شعبه ای یا دفترفروش در شیراز هست لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر جلال ثابت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد