علل و عوامل پیدایش آسیب های اجتماعی

آسیب شناسی اجتماعی مطالعه و شناخت و ریشه یابی بی نظمی ها، ناهنجاریها و آسیب هایی نظیر بیکاری، طلاق، خودکشی، فقر، اعتیاد و….. همراه با علل و شیوه های پیش گیری و درمان آنها و نیز مطالعه شرایط نابسامانی اجتماعی است.

اگر در جامعه ای هنجارها رعایت نشود، کجروی بوجود خواهد آمد، و رفتارها آسیب می بینند. یعنی زمانی آسیب ها بوجود می آیند که تخلفی در هنجارهای اجتماعی پدید بیاید.

پایبند نبودند به هنجارهای اجتماعی و سازگار نبودن باعث بوجود آمدن آسیبهای اجتماعی خواهد شد. اگر رفتار و کرداری با انتظارات مشترک اعضای یک جامعه و یا سازمان وگروه اجتماعی سازگار نباشد و همخوانی نداشته باشد و بیشتر افراد جامعه آن را ناپسند بخوانند کجروی اجتماعی بحساب می آید.

هر جامعه و یا سازمان و گروهی دوست دارند که اعضایشان از ارزشهای و هنجارهای خود تبعیت نمایند. اما طبیعی است که افرادی در جامعه از پاره ای از ارزشها و هنجارها تبعیت نمی کنند در نتیجه افرادی که پایبند ارزشهای یک جامعه باشند سازگار و افرادی که پایبند ارزشها نباشند ناسازگار می خوانند ممکن است این رفتار موقتی باشد ولی اگر این رفتارهای ناسازگار و انحرافی دائمی شوند اینگونه رفتار را کجروی و ناهنجاریهای اجتماعی می نامند.

و برای شناختن رفتارهایی که از نرمال و حالت طبیعی خارج و غیر طبیعی شده اند چهار معیار وجود دارد.

ملاک آماری – اجتماعی – دینی – فردی

طیبه هاشمی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد