بلالوت یا بلالیت از کجا آمده است

دسر یا به عبارتی غذای خوشمزه بلالیت (بلالوت)که با  نیمرو تخم مرغ سرو می شود یک غذای خوشمزه، چرب و شیرین است که از ورمیشل و شکر تهیه می گردد و یک غذای خوشمزه دو سوی خلیج فارس است.

 منشا ساخت این دسر یا غذا به درستی معلوم نیست. بعضی آن را به هند، گروهی به بوشهر، بندرعباس، بندرلنگه و عده ای هم به اوز نسبت می دهند.

امروزه در اکثر نقاط هند از بلالوت استفاده می کنند  و یک غذای معروف و پر تعداد در هند است، اما به دلیل اینکه این غذا تند و تیز نیست بعضی ها  بعید می دانند منشا آن هند باشد.

 آنانی که معتقدند بلالوت مال اوز است می گویند این غذای را مردم از هند به اوز آورده اند. اما از آنجائیکه بلالیت چرب و شیرین است بیشتر به عرب ها نسبت می دهند و می گویند بوشهر، بندر عباس و لنگه از مناطق عرب نشین حوزه خلیج فارس آورده اند.

به گزارش خمیر خبر، در سفر نامه شاهزاده عبدالصمد میرزا فرزند طهماسب میرزامویدالدوله نایب الحکمه بندر لنگه، شاهزاده برای نخستین بار غذای بلالوت را در بندر کنگ خورده است. در این یادداشت منشا بلالوت را بندرلنگه دانسته و ادامه داده است که «در منازل تجار لنگه  از آرد گندم رشته های بلالیت درست می شده است» و آلمان بیشترین صادرات ورمیشل را به لنگه داشته است. بلالوت یا بلالیت در شهرستان اوز بیشتر در وعده های صبحانه روزهای مهم وتعطیل از جمله اعیاد فطر و قربان  تناول می شود .


1 دیدگاه

  1. فکر نکنم بلالوت از اوز باشد .چون بسیار چرب وشیرین است وهمینطور که نوشتید ممکنه مال عربها باشه ، ولی از اینکه از هند اومده مثل خوس بافی بله مال اوز است ، زنده باد پسین اوز کخ توانائی های قدیم اوز را می نویسد مثل شهرداری ویکبار هم در باره لیمو ناد نوشتید ، باید از آقای حاج احمد تشکر کرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد