سخنرانی عبدالقادر فقیهی نماینده بازرگانان در حضور رئیس جمهور

حضرت آیت‌اله رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با تقدیم سلام و احترام؛

مقدم حضرتعالی و هیئت همراه به استان پهناور فارس و شهر شیراز سومین حرم اهل بیت و مهد علم و تمدن و فرهنگ ایران‌زمین را گرامی می‌داریم.

مراتب سلام و احترام خود را خدمت بازرگانان و تجّار و فرهیختگان و همه مدعوین عزیز تقدیم می‌دارم.
اینجانب عبدالقادر فقیهی از شهرستان اوز فارس که نزدیک به ۷۰ سال در کشور امارات مقیم بوده و به فعالیت‌های تجاری و بازرگانی مشغول هستم، عرائض خود را خدمت حضرتعالی معروض می‌دارم.

 ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سابقه بازرگانی و تجاری ایرانیان جنوب کشور با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سابقه‌ای بسیار طولانی و ریشه در پیوند‌های نزدیک فرهنگی و اجتماعی دارد. ارتباطات گسترده و وسیع و تاثیرگذار ایرانیان به ویژه بازرگانان و تجّار در کشورهای حوزه خلیج‌فارس در طی سالیان متمادی وجود داشته و دارد.
ایرانیان مقیم این کشورها، قلبشان برای ایران می‌تپد. خدمات آنها در احداث مراکز درمانی( درمانگاه و بیمارستان)، مراکز علمی و فرهنگی (مدارس و دانشگاه)، مراکز مذهبی (دارالقرآن و مساجد)، فعالیت‌های عمرانی در حوزه راهسازی و تأمین آب آشامیدنی و احداث مراکز تجاری و تولیدی در جای جای این استان‌ها مشاهده می‌شود.

کمک‌ها و مساعدت‌های ایرانیان مقیم کشورهای حوزه خلیج‌فارس در ۸ سال دفاع مقدس نشان از عشق و علاقه آن‌ها به کشور عزیزمان ایران می‌باشد.

حضرتعالی در برنامه‌های خود ارتباط با کشورهای همسایه و بالا بردن تراز تجاری با آن‌ها را از اولویت‌های دولت سیزدهم اعلام نمودید که تاکنون گام‌های نسبتاً خوبی برداشته شده است از جمله برقراری ارتباط با کشور عربستان و تبادل سفیر بین کشور امارات و ایران که خوشبختانه سفیر انتخاب شده ایران در امارات و سرکنسول ایران در دبی از توانمندی‌های خوبی برخوردار هستند.

اما هنوز برای رسیدن آن‌چه که باید باشد، فاصله داریم. انتظار می‌رود ارتقاء سطح روابط و فعالیت‌های تجاری بین کشورهای همسایه از سرعت بیشتری برخوردار باشد.

 جناب آقای دکتر رئیسی

موتور اقتصاد، تولید است و تولید با سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی تحقق پیدا می‌کند. لازم است موانع سرمایه‌گذاری را دقیقاً شناسایی و با یک عزم و اراده ملّی نسبت به برداشتن این موانع، اقدام سریع و عاجل به‌عمل آید. باید اذعان نمود که در شرایط حاضر، محدودیت‌ها و موانع، اجازه ورود سرمایه‌داران به فعالیت‌های بزرگ و ملّی را نمی‌دهد و از آن مهم‌تر این که برای رشد تولید و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اتصال بانک‌های ایرانی با بانک‌های جهانی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و از دولت سیزدهم انتظار داریم که با اتخاذ تصمیم قاطع و سریع، این خواسته همه تجّار و بازرگانان و صاحبان سرمایه را تحقق ببخشند.

 جناب آقای دکتر رئیسی

از آن‌جا که تجّار و بازرگانان استان‌های جنوب کشور در کشورهای حوزه خلیج‌فارس جمعیت قابل ملاحظه و تاثیرگذاری را تشکیل می‌دهند خواهشمند است اختیارات ویژه برای استانداران این استان‌ها تعریف شود تا استانداران بتوانند شرایط سرمایه‌گذاری آن‌ها را در این استان‌ها فراهم نمایند.

در خاتمه به صورت خاص از طرف ایرانیان مقیم امارات انتظار داریم که با توجه به جمعیت قابل توجه ایرانیان مقیم کشور امارات متحده‌‌عربی و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هائی که وجود دارد، نسبت به افزایش سطح روابط بین دو کشور، دستور ویژه و خاص صادر فرمائید.

مرا شادی ز نام ایران بود

دلم پر ز یاد نیاکان بود

ز ایران جهان پیش من گلشن است

همیشه ز یادش دلم روشن است

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد