تورم باور نکردنی مسکن در اوز

*احمد خضری: به یاد دارم در تعطیلات نوروز سال ۱۳۴۹ که برای دیدار خانواده به شهر اوز آمده بودم، همه اعضای خانواده در منزل برادر بزرگم(حاج محمد) گرد هم بودیم و پدر مرحومم گفت: در همین کوچه زمینی متعلق به حاج یوسف نامی است که ۴۰۰ مترمربع مساحت آن است و به فروش می رسد.

من در آن هنگام خدمت نظام وظیفه را در کسوت سپاهی دانش با درجه گروهبان یکمی در شهرستان اراک سپری می کردم. آن روز پنج شنبه بود و صبح شنبه به اتفاق پدرم نزد خواجه محمدیوسف نامی رفتیم و او قیمت زمین را ۴ هزار تومان اعلام کرد. چونه زدیم افاقه نکرد.

مرحوم پدرم گفت: آیا زمین را می خواهی یا خیر؟ من حساب پس انداز در گردش بانک صادرات داشتم و دیدم موجودی آن ۳ هزار و ۶۰۰ تومان است و فکر برگشت به اراک و هزینه راه هم داشتم. در جواب پدرم گفتم: ۵۰۰ تومان کم دارم.

به نظرم فردای آن روز پدرم باز هم رفته بود و فقط توانسته بود ۵۰ یا بیشتر یا کمتر تخفیف بگیرد. اما من حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومان کم داشتم و نتواستم زمین را بخرم. چون آن زمین در کوچه برادرم واقع شده بود همه مصر بودیم که بخریم. خلاصه روز پنجشنبه همان هفته دیدیم که پی زمین کنده می شود و زمین فروخته شد.

غرض از نقل این خاطرات اعلام بهای زمین در آن تاریخ است. یعنی ارزش هر مترمربع زمین در مرکز شهر فقط ۱۰ تومان بود. حالا اگر چنین زمینی در آن منطقه باشد قطعا هر مترمربع آن در کمترین قیمت ۱۰ میلیون تومان است. یعنی در طول ۵۳ سال تورم هر متر مربع زمین به یک میلیون برابر رسیده است.

در همین زمان از اراک به تهران رفته و در کوچه برلن هر بلوز (تی شرت) مردانه یا زنانه به بهای ۱۰ تومان به فروش می رفت. وقتی به اوز آمدم مرحوم محمدرفیع حاجی خضری نمونه این بلوزها را بین ۱۲ تا ۱۳ تومان می فروخت و اکنون در بوتیک های اوز و اطراف این بلوزها را کمتر از ۳۰۰ هزار تومان نمی فروشند. یعنی تورم این ۵۳ سال در این نوع پوشاک ۳۰ هزار برابر شده است.

اما چرا مسکن و زمین ابصار گسیخته و پیش می تازد. البته گروهی هم کاذب و حقیقی به خود مشغول نموده است. آنچه باعث تعجب است این که در مقایسه این مدت در شهرهای بزرگ مانند لندن که در کانون جمعیتی اروپا قرار دارد تورم در بخش زمین و مسکن فقط ۲۰۰ برابر شده یعنی ۲۰ هزار درصد رشد کرده است. *

این مقایسه معنا دار نرخ تورم ۵۳ ساله در بخش مسکن در لندن و اوز بیانگر چه مسائل و مواردی می تواند باشد؟ مسلما پاسخ شما چیزی جز این نیست که تورم در شهر کوچک اوز تابعی است؛ از سیاست های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور و بویژه تهران است.

اگر به موازات رشد صنعتی، کشاورزی و خدماتی در سالیان گذشته، امکانات رفاهی به طور متقارن برای جمعیت در حال رشد در همه نقاط کشور فراهم می شد اکنون تورم بخش مسکن در ایران و به تبع آن، شهرستان اوز بسیار کمتر بود.

*روزنامه اطلاعات ص ۳- پنجم دی ۱۴۰۲، شماره ۲۸۵۶۷

*مدیرمسئول


1 دیدگاه

  1. عین واقعیت است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد