خاطره ای از زلزله سال ۱۳۳۹شهر لار

*احمد خضری: ساعت ۱۵ ، روز یکشنبه، چهارم اردیبهشت سال ۱۳۳۹ برای برگزاری جشن کودک راهی دبستان بدری شدم. همه چیز آماده بود تا در ساعت ۱۶ جشن روز کودک با حضور مسئولان و اولیاء دانش آموزان در محوطه باز آموزشگاه برگزار شود. در مقابل ساختمان ناتمام مدرسه که به (کَلَ کَلَیه) معروف بود. یک سن بزرگ بسته بودیم و ما بچه ها برای مدعوین در مقابل سن، صندلی می چیدیم. ساعت حدود ۱۵ و ۴۵ دقیقه بود که صدای مهیبی همه جا را فرا گرفت و همه فریاد زند، زلزله، زلزله، از تمام کوههای اطراف که اوز را در محاصره داشت دود و خاک به هوا بلند شد.

به هر حال برنامه ها یکی بعد از دیگری اجرا شد. حدود یک ساعت یا بیشتر از برنامه گذشته بود که مرحوم محمدامین سیفائی پشت میکروفن گفت: زلزله شهر لار را خراب کرده است. همهمه ای بین حضار بوجود آمد و همه دوست داشتند اطلاعات بیشتری کسب کنند. خلاصه این که برنامه تمام شد و همه به سرعت به منازل و خیابان رفته تا اطلاعات جدیدی بدست آورند و حالا بخوانید از زلزله لار در سال ۱۳۳۹:

زلزله در ساعت ۱۵ و ۴۴ دقیقه و ۳۴ ثانیه روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۳۹ در شهر لار بوقوع پیوست. قدرت زلزله ۵/۶ ریشتر اعلام و به مدت ۳۴ ثانیه طول کشید. طبق آمار حدود ۷۵ درصد منازل مردم تخریب و ۴۰۰ نفر جان باخته و ۶۱۰ نفر مجروح شدند. دلخراش ترین اتفاق این واقعه مرگ دست جمعی کودکان دبستان دخترانه ثریا بود که چون مدرسه در کوچه با دیوارهای بلند واقع شده بود. هیچکدام از کودکان و معلمان جان سالم بدر نبردند. پس از این زلزله دهشناک، شهری جدید بوجود آمد که اکنون به شهر جدید بدون کوچه در خاورمیانه معروف است.

پس از ۱۰ ماه از وقوع زلزله یعنی در بهمن ماه همان سال، ۴۰۰ خانه ضد زلزله در شهر جدید آماده واگذاری به مردم شد. دولت ۵ میلیون تومان، مردم سراسر کشور بیش از ۶ میلیون تومان و جمعیت شیروخورشید سرخ ۱۱ میلیون تومان برای ساخت شهر جدید و کمک به مردم اهداء کردند. کل وجوه جمع آوری شده ۲۲ میلیون و ۲۳۵ هزار و ۱۸۶ تومان بوده است که ۲۰ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۵۸۸ تومان هزینه ساخت شهر جدید و بقیه یعنی یک میلیون و ۵۸۱ هزار و ۵۹۸ تومان هزینه برای زلزله زدگان شد.

در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۹ یعنی یک هفته بعد محمدرضا پهلوی از شهر زلزله زده لار بازدید و دستورات لازم را صادر کرد. نقش جمعیت شیروخورشید سرخ در ساخت و کمک به زلزله زدگان بسیار پررنگ بود. یاد و خاطره در گذشتگان زلزله لار گرامی باد.

منبع زلزله لار- تالیف یعقوب کامجو  با بهره گیری از نوشتار کاظم رحیمی نژاد

*مدیر مسئول پسین اوز 


2 دیدگاه

  1. سپاس از یاد آوری ، همیشه باید هوشیار بود

  2. منوچهر رزم آهنگ

    منوچهر رزم آهنگ

    سلام و درود

    خاطره ای که از زلزله لارستان در ذهنم مانده ، چادر زدن وکپرزدن مردم محله زیر در شمال مسجد جمعه کوره بود ، وازخردسالان حفاظت می شد که به خانه ها و کوچه های محله نروند … بین مسجد جمعه کوره و مدرسه محوطه کشاورزی بود … امتحان پایان سال را دراین محوطه انجام شد بنده بیشتر از هفت سال داشتم ، هنوز درمانگاه کوره وجود نداشت ساخت درمانگاه کوره سال ۱۳۴۲ هجری شمسی است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد