خیرین برکه سلفی را مرمت می کنند

برکه ۶۰۰ ساله متعلق به دوران تیموریان با فراخوان مدیر موزه مردم شناسی و با همت نیکوکاران مرمت و بازسازی می شود.

به گزارش پسین اوز و به نقل از پایگاه خبری موزه مردم شناسی، برکه سلفی شهر اوز که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است توسط نیکوکاران مرمت و از تخریب آن جلوگیری می شود.

مدیر موزه مردم شناسی اوز گفت: برکه سلفی واقع در نخلستان برنه شهر اوز که قدمت تاریخی دارد، در حال تخریب است. این برکه یکی از نمادهای تاریخی است که توسط دبیر انجمن میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما در اثر غفلت در حال تخریب و نابودی است.

شریف بازرگانی گفت: به منظور بازسازی و ترمیم این اثر گرانبها فراخوانی داده شد که مورد استقبال فرهنگ دوستان قرار گرفت و از روز سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ عملیات لایروبی و ترمیم آن با اعتبار خیرین آغاز شده است.

احمد خضری دبیر انجمن میراث فرهنگی و رئیس خانه مطبوعات شهرستان اوز در این رابطه گفت: برکه سلفی طی شماره ۲۰۳۹- ۲۶/۸/۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حفظ اداره کل میراث فرهنگی استان فارس قرار دارد.

وی افزود: این اثر مهم تاریخی با قدمت افزون بر ۶۰۰ سال که با مصالح سنگ، ساروج و گچ ویژه به نام کوپال یا کوپار ساخته شده است اکنون در اثر بارندگی های مکرر قسمت شرقی آن تخریب شده و احتمال ریزش کامل آن وجود دارد. لذا با حمایت موزه مردم شناسی بویژه شریف بازرگانی و صدور فراخوان و با همت نیکوکاران این اثر در حال ترمیم است.

خضری در پایان از علاقمندان، مردم، مسئولان  بویژه اداره کل میراث فرهنگی استان فارس تقاضا کرد در این مورد خیرین را یاری تا در تکمیل مرمت آن اقدام و این اثر جاودانه بماند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد